AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.512

Drivlina för 400 hk/550Nm?

Hade tänkt och bygga ett amatörbyggt fordon med utgångspunkt från en BMW. Har tänkt och köpa dontator bil med vet inte vilken BMW jag ska köpa.
Kan tänka mig lägga runt 20k för donatorbilen.

Jag hade inte tänkt använda BMW motorn så egentligen spelar motorn inte så stor roll.

Det jag söker är en BMW med starkt manuell växellåda som klarar 400hk/550Nm. Som antingen har lamelldiff original eller som går och bygga om till lamelldiff. Vilket modell skulle ni välja?

Tack på förhand

/// Mattsson
Fr
66
Frenzy
M5 -94 E34
M5 -90 E34
Jag skulle börja i andra ändan, istället för att dimensionera för effekt, dimensionera för grepp.
Om en 320 låda och bakaxel håller för att börna loss med så spelar det ingen roll om motorn har 100 eller 400 Hk, maxmomentet nås ju precis innan hjulen börjar spinna på asfalten.
En M5 E34 låda håller ju för att få 255 breda sulor att lossa med relativt mycket tyngd på. Så ska du inte ha bredare sulor än 255 så bör ju det räcka. Lådan kallas "280". En sådan kan vara lite svår att hitta begagnad men "260" lådan som sitter i 535 är nästan identisk, lite kortare och antagligen försedd med klenare drev men mycket vanligare. Du kan alltså relativt lätt byta upp dig senare om det skulle behövas (ja kardanen måste ju kortas lite förstås).
Tyvärr har många M5 lådor farit illa av snabbväxlingar med höga varv. Lådorna blir trögväxlade och skrapiga. Synkringar som gett upp kanske? Det är nog då svagheten i lådorna märks, inte av avstampet vid rödljusen.
Sprängkåpan går inte att ta loss från dessa lådor så det kanske blir bökigt att få dom att passa på vilken motor som helst.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Hitta en 525 efter 91 med lamelldiff, då har du det du söker. Det är en vanlig bil dessutom.

Köp inte en gammal getraglåda.
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
280 lådan är då inget att hänga i julgranen, på på en nyare diesel låda istället billiga och håller för enormt mycket stryk
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
gå på*
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.