|
|
|
|---|---|
|
Kära vänner. Som synes på min profil har jag syndat och blivit med riskokare. Det är min första helt flongnya bil så jag undrar vad man ska tänka på. T.ex. inkörning (finns lite tips här Länk ) samt lackbehandling. Vad gäller lackbehandling har jag aldrig varit särskilt impregnerad av Ditec, Mr Cap och liknande. Jag är heller inte särskilt intresserad av att springa där vart 18:e mån för en "konservering". Jag ämnar vaxa den själv 1-2 ggr så fort temperaturen stiger lite, samt regelbundet (avfettning och vaxning minst 2 ggr per år). Några rekommendationer på detta? Något annat jag bör tänka på? | |
| Enligt min uppfattning är vaxning 2 gånger per år fullt tillräckligt. Speciellt nu när alla bilar har klarlack utanpå lacken. | |
|
Jag har också den uppfattningen och har själv tillämpat den metoden i 15 år. Resultatet har varit att mina bilar har en lyster och renhet som jag ser på ytterst få andra bilar. Fördelen med Ditec och likn. kan jag tänka mig består i att det är lättare att rengöra, men eftersom jag har hus och handtvättar själv när jag vill ser jag inte det som ett problem alls. Min primära oro är att hålla lacken i lika bra skick som nyskick så länge som möjligt. Men det är alltid intressant vad andra tycker samtidigt. :) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Du kan lägga på ett enkomponets lackskydd själv 3M högglansskydd eller Fireblaze tex. Då är det lättvättat och stoppar bra för avfettning som du självklart använder året runt för att spola bort istället för att gno bort smutsen och slippa en hel del tvättrepor. Men man måste även maskinpolera en bil nån gång per år för att hålla skicket upp på lacken. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tyvärr är jag för feg för att maskinpolera själv. Men du menar liknande detta alltså? Länk Bra tips. Då borde man avfetta och vaxa med vanligt flytande hårdvax först? |
|
|
Står i texten ser jag nu: "Förseglar och skyddar lacken, fördjupar lystern och ger ett långvarigt och tåligt lackskydd på nya eller polerade ytor. Anpassad för alla typer av lacker och kan även användas på plastdetaljer. Kan användas som förstärkt långtidsskydd på lacker som vaxats eller polerats." |
|
| Inför vintern är det bra med en lackförsegling men under den soliga delen av året föredrar jag ett bra Carnauba wax. Jag har inte något emot att lägga på 2-3 lager och vaxa flera gånger under sommaren. En ren njutning att få koppla av med lite bilvård. | |
|
Detta är alltså bättre än Turtle Waxs mostvarighet? Länk |
|
|
qsacage, eftersom du bor i Skåne är det värt att kontakta Vonne i Arlöv ang lackförsegling. Länk ---- BMW CS #6212 |
|
| Fireglaze e en mkt bra o lättjobbad produkt.. Väldigt dryg oxå om man använder enl anvisning :) | |
|
Tycker också att fireglaze är bra. Har dock relativt nyligen kommit en ny försegling som heter Menzerna Power Lock. Finns att köpa på prorecond som du länkat till tidigare. Den är extremt enkel att lägga och MYCKET dryg. Den har blivit min nya favorit! Oavsett vilken av dessa du köper så har de betydligt bättre hållbarhet än "mackvaxerna". Sen håller jag med dem som tidigare påtalat att en maskinpolering då och då är ett måste för att hålla en riktigt fin yta. |
|
| Ok. Blir nog en Fireglaze då. Bör det vara varmt (minst +10) samt torrt i luften för vaxning samt Fireglaze:ning? Vet inte om jag vill vänta så länge som till våren.. | |
| fireglaze ersätter vax, den skall alltså inte vaxas innan. Tänk på att inte överdosera. Att stå ute är inget som rekommenderas. Tänk även på att förarbetet är den största faktorn för slutresultatet/ hållbarheten! | |
|
Priset kan skilja rätt mycket mellan olika leverantörer och jag blev ganska glad när en här på forumet gav mig länken till dessa Länk Är du som jag lite noga med prisläget så handlar du i nuläget dina produkter bäst från England (länken ovan). Billig pund och låga priser gör att man lätt handlar på sig en hel hög med produkter. För mig blev det 8 kg, men andra här på forumet har köpt ännu mer. Leveranskostnad på ca 80kr hem till dörren. Som jämförelse: Menzerna Power Lock från UK kostar 252kr, i sverige 395kr... gulp! |
|
|
Jörgen_L Klarlacken är även den en lack, och behöver ett skydd för att inte se dassig ut. En metallicbas + klarlack ser ofta mycket värre ut än en ren basfärg just pga klarlacken bryter ljuset och därigenom syns repor, virvlar och andra skador tydligare. Mvh Skalman |
|
| Jag vidhåller att vaxning är ett tillräckligt skydd men jag förstår att de som har ekonomiska intressen i lackbehandlingsbranschen fortfarande hävdrar att lackbehandling behövs. | |
|
Jörgen L Ja, vi har alla olika referenser ;) en klarlack är även den en lack. Jag har yrkesmässigt lackerat och lackbehandlat i över 15år och har absolut numer inget ekonomiskt intresse i detta, men rätt ska vara rätt. Klarlacken slits och repas även den och behöver "hjälp" för att bevara sina egenskaper. Mvh Skalman |
|
|
Att alla solida lacker numera klarlackas är givetvis bra, det förhindrar exemeplvis oxidation av lack som var tydligast på röda bilar under 90-talet. Men som precis som skalman skriver så är även klarlacken en lack som skall underhållas för att bilens lack skall kunna åldras utan att ta "skada" av det. Ett vanligt vax har som jag förstått det en skydande effekt i bästa fall ca 3 månader. Ett bra lackskydd har iregel hållbarhet i ca 12 månader. Min uppfattning är också att lackskyddets "skydd" är vida överlägset det skydd som vaxet ger lacken. Detta är mina egna reflektioner i ämnet, alla har givetvis rätt att sköta sin bils lack precis som de själva behagar. Det går idag alldeles utmärkt att lägga ett lackskydd själv. Det kan man tom göra för hand om lackens skick tillåter detta. Att arbeta för hand är dock allt annat än tidseffektivt. Länk |
|
|
Det var länge sen du skrev inlägg wendtan...vart har du hållit hus? :) eller har du gått över till ett annat forum? BMW M-POWER |
|
|
Jag tycker hela Mr CAP / Ditec / lackförseglingsindustrin har en gloria av mystik över sig. Så vi tar det från början. :) Vad är skillnaden på vax och lackförsegling? Varför kan man inte handrubba in det senare? Behöver man både vax OCH lackförsegling tillsammans? I vilken ordning? |
|
|
Lackförseglingen ersätter vaxet. Har du bara en tillräckligt bra lackyta så går det utmärkt att lägga lackförsglingen för hand. Detta främst för att all form av polering/rengörning av lacken har skett i ett tidigare polerings "stadie" Som i ditt fall på en helt ny lack så går det bra att lägga förseglingen för hand med en fuktad svamp eller liknande. Det finns vissa som fortfarande avråder från att lackförsegla helt nya lacker då det pratas om att de skall andas osv pga härdning. En ny bil härdas dock i ugn och är vad jag förstått det som tillräckligt härdad för att klara en lackförsegling när den väl når slutkund. Att hålla i åtanke är att en lackförsgling "polerar" inte bort några repor då det normalt sett inte är abbrasivt för 5 öre(dvs det avverkar ingen klarlack) Det är iregel inte ett vax heller för den delen, men det finns vaxpolish osv som innehåller slipmedel av den finkorningare sorten. Gino: Jag finns här av och till, men bygger förnuvarande hus vilket äter all min fritid. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.