AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.348

Bensinmätare krånglar

so
119
sofresh
Bmw M3 e92
Jo det är så här att min bensinmätare är konstig, det är så att oftast så visar den att det inte är någon bensin "nere på reserven och gula lampan lyser" och ibland funkar den men då tycker jag att den visar för mkt bensin.

Så när jag var ute och körde en dag så visade den att jag hade fulltank och det är fel, så stannade jag på en parkering och stängde av bilen och startade den igen så visar den att jag har halv tank. När mätaren funkar så sjunker bensin mätaren väldigt fort, typ en halv centimeter varje 2 minuter och fortsätter så en stund men sen går den ner långsammare.

Mätaren fungerar aldrig när bilen är kall, bara när jag kört en längre sträcka då bilen blivit varm och stänger av den för att gå in och handla sen när jag kommer ut igen och sätter mig i bilen så fungerar den.

När den funkar, visar den för mkt bensin. När bilen är kall visar den på reserv? Vart ska jag börja felsöka? Vid tankarmaturen eller vad det heter? Eller intstrument panelen?

bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Jag tycker att du börjar kolla tankgivaren (tankarmaturen). Ta upp den ur tanken och testa vilket utslag du får på tankmätaren vid olika lägen på flottören. Du måste slå av tändningen mellan varje ändring pga att mätaren är väldig mycket dämpad. Testa även att läsa av motståndet i givaren med en multimeter. För flottören sakta från tom till full och se att motståndet ändras stadigt och jämnt utan hopp.

Om givaren fungerar så återstår att undersöka instrumentet.

//Göran
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.