AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.650

Klonkar och slår i framvagnen 740-99

su
58
supsten
2 st BMW 750iA-92
Jag har efter ett par år med Audi och SAAB hittat tilbaka till BMW igen. Jag har nyligen köpt en 740-99 till ett ganska bra pris tror jag men det är lite att göra. Motor och växelåda funkar perfekt likaså all utrustning som klima, gps mm.

Det är främst framvagnen som jag tror måste åtgärdas först. Vid skarpa kanter efter vägarna tex skarvar mellan is och asfalt tycker jag att det slår väl hårt och víd skarvar vid broar tycker jag att hela bilen rister till i sidled, särskilt om jag kör över en skarv diagonalt.

Är det stötdämparna tror ni eller är det några bussningar eller något annat.

Den har gått 24,000 mil och är importerad. Allt finns dokumenterat och det är endast 3 st ägare innan mig.

we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Jag skulle börja med att byta de så kallade klapper-stagen, staget mellan krängningshämmaren och fjäderbenet. Sitter ett på varje sida, och när dessa är dåliga låter det hemskt vid skarpa ojämnheter.

Kostar några hundralappar och byts lätt.
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Låter som stötdämparna i mina öron, lätta att byta och inte speciellt dyra.

Mvh
Skalman
Jo
73
Joakim_79
230i coupé 2018
Om man inte har EDC som jag, då går de på över 7000, styck.
su
58
supsten
2 st BMW 750iA-92
Skalman

Det verkar inte vara glapp någonstans så jag tror du har rätt.
Har du något tips var man hittar billiga stötdämpare?

Mvh

su
58
supsten
2 st BMW 750iA-92
Nej jag har inte EDC som tur är.

go
141
gotis
730-94 E38
spindellederna brukar väl ge sig först?
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej.

Jag hittade ett par som i det närmaste var i nyskick, komplett med fjädrar på
www.bildelsbasen.se
Såg annars helt nya för 3.700kr paret kompletta fjäderben, kommer inte ihåg vart, dock på nätet. Om jag hittar sidan så kan jag länka den.

Mvh
Skalman
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Joakim_79 Nya dämpare kostar ca 2.540kr styck om du inte har EDC (original) enligt BMW.
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Vid 24,000 lär det mesta vara slut i framvagnen som inte dokumentationen visar är relativt nybytt. Min har just gått 26,400 och detta är vad jag har lärt mig om framvagnen:

Jag skulle kolla/byta (i prioriteringsordning):

Nr 10, 11 och 12 här: Länk är bland det första jag skulle byta - min tycks käka dessa och det är dags igen nu. Dessa ger obönhörligt klapper och symtomen om de är slut är inte fullt så uppenbara som man kanske kan tro. Byt alla tre på en gång det lönar sig knappast att byta en i taget.

4 & 10 här: Länk - yttre kullederna har goda chanser att klappra. Tips: inre bussningarna bytes enligt min åsikt med fördel till polyurethan från PowerFlex.

2 & 5 här: Länk Nr 2 igen med polyurethan och Nr 5 är klapperstagen

Självklart stötdämparna, men jag skulle nog ta dem sist och om du byter noga överväga Bilstein B6/B12 isft för OE. Pass upp att dessa stötdämpare _höjer_ bilen då de har ganska kraftig fjäderverkan och blir därför bäst med kortare fjädrar eller Bilsteins kompletta fjäderbenssats. Byter du stötdämparna är det av stor vikt att också byta axiallagret, nr 9 här: Länk

Med detta gjort får du en kanonbil igen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.