|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har ett problem med att oljetryckslampa lyser länge när bilen stått ett tag, kan ta upp till 10sek innan den slocknar. Läste på nått utlänskt forum att det kunde vara oljefiltret tyckte det va värt att testa fyllde upp det nya filtret fullt med olja och startade bilen och fick oljetryck direkt trodde först att det va så enkelt fixat men när jag skulle ha bilen dan efter va det likadant igen. Är inga problem om jag använder bilen flera gånger under dan då får jag oljetryck direkt men står den under natten så tar det upp till 10sek innan lampan slocknar. Är det oljepumpen som börjar bli dålig eller är det motorn som är sliten eller kan det vara nått enklare fel? Bilen är en 318i 87a sitter m10 motorn i. Tacksam för tips Mvh Thomas | |
| Det låter som att det är nån backventil i oljetillförseln som är otät, därav tar det lång tid att få upp trycket om bilen stått ett tag. På vissa modeller är backventilen inbyggd i filterhållaren, vet dock ej hur det är på din modell. | |
|
Enklaste fixen är sätta dit ett oljefilter med inbyggd backventil. Gick runt samma problem på det sättet på en 518 E28. Om jag inte minns helt fel så var oljefiltret till SAAB 99/900 helt lika så när som inbyggd backventil. Annars ett mycket bra oljefilter är det till VOLVO 740 16V GLT. Även det vill jag minnas passar och har inyggd backventil. /G |
|
|
Tack för svaren. Ska kolla upp det det där med backventilen. Men börjar med att köpa ett nytt oljefilter med backventil funkar det med det är det ju enkelt fixat. Hör av mig om det funkar. Mvh Thomas |
|
|
Köpte ett saab filter som jag blev tipsad om problemet är borta oljetrycket kommer direkt nu även när bilen stått ett tag. Tack för tipset mvh Thomas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.