AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
20.385

VIKTIGT - Varning för er som köper trim till nyare BMW diesel!

carl530
Känner att detta är en så pass viktig grej att jag skapar en egen rubrik för detta.

Admin kan radera mitt andra inlägg då jag tydligen inte kan göra det själv.

Hej Alla .

En VIKTIGT sak för er som trimmar bmw med EDC17 styrenhet.
Ex 320D 177 Hk, 123D 203, 330D 245 hk, 520d och fler som har det.

Bmw har på dessa infört trimspärr som gör att dom inte funkar med trim via OBD.

Det luriga är att denna spärr kan aktiveras i efterhand. ex vid service.
Så även om man kunnat trimma sin bil via Bluefinn så kanske det inte går efteråt.

Din Bluefinn kan alltså bli helt värdelös!
Enda sättet att trimma om din bil är genom att öppna ECU´n.

Samma sak gäller med RTS, dock är det bra mycket enklare att åka till V-tech och få den omtrimmad pga att dom faktiskt finns i Sverige.
Samt att RTS kan återanvändas till annan bil.

Så tänk på det om ni har nyare BMW, Bluefinn är några kr billigare men kan blir helt värdelös.

Jag säger inte att ni måste välja v-tech för att trimma er bmw, dock bör ni välja ett svenskt företag som kan göra SK boot mode på nyare bmw!
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Good morning Carl535! Jag har skrivit om detta för över 1 år sedan då jag åkte på tuning protection aktiverad på min 320d-09 :)))) Det som händer är att bilen bara hostar eftersom den har aktiverat en strypning av startmomentet på bilen.
Detta gäller på bilar som är till verkade från och med Maj 2009, bilarna innan har inte denna checksum protection. Så det går inte att skriva in någon trimfil överhuvudtaget i dessa bilar med nya EDC17 styrboxen, ENDAST originalfil går att skriva via OBD2 uttaget för det har jag gjort.
Min bil va den allra första som detta ingrepp gjordes på och det funkade riktigt bra. Därefter gjorde ett par andra mappning på sina efter mig.
Någon enhet ska ni inte hoppas på heller för det kommer dröja länge.
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Jag får tillägga och ge äran till Vtech och Jonatan som lyckades mappa min bil utan några problem. Jonatan vet vad han sysslar med och det kan jag intyga då jag va med hela tiden från början till sista skruven skruvades på styrboxen.
fan va kul. här kommer jesus o tror han uppfunnit hjulet på nytt, men så var det visst inte haha :)
Me
33
Merz
E46 -02
Alla kanske inte läser inlägg 1 år tillbaka så varför inte om man kan varna eller hjälpa folk så är det väl något man ska förespråka. Nu säger inte jag att man ska göra ett nytt inlägg varje år men man behöver inte skratta åt den andra personen för det. Jag vill bara säga det som är lärorikt är väl bra och jag visste inte att det var så med den nya styrboxen och jag erkänner hjulet är något nytt för mig :)
Med andra ord är det bäst att välja en trimfirma som ligger i närheten av där man bor (under förutsättning att de har utrustning för detta). För om bilen uppdateras kan det vara skönt att ha "sin" tuner på hemmaplan.

Flåklypa
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Merz: Vem skrattade jag åt? Jag skrev bara att jag hade gjort ett exakt likadant inlägg om detta och drog en parallell om att jag personligen åkte på den niten att få bilen spärrad pga trimförsök. Antagligen va jag nog till och med den allra första i Sverige som försökte mappa den EDC17 styrboxen då jag plockade ut min bil i Maj o försökte mappa den direkt. Så snälla skilj på saker o ting e du snäll.
Sen så finns det något som heter sökfunktion på Autopower. Det räcker du skriver "320d"," vtech" eller "trim" så får du ett par träffar om det ämnet.

"Riktiga män kör diesel"
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
carl530: Rättelse, Bluefin går att "återanvända" och Superchips programvaror marknadsförs av Motornord i Sverige. Med andra är det ingen skillnad mellan Superchips/Bluefin och V-tech/RTS utom att Bluefin är billigare...

MVH Christofer
hehe jadu Merz, jag sa det lite på skoj faktiskt. inget personligt påhopp, var bara lite ironisk.
Ur
184
Urma
118d -08
Motornord har i sin tur återförsäljare runt om i landet som saluför Bluefin.
carl530
Tanken med mitt inlägg är att göra folk medvetna om vad dom köper och vad som kan hända.

Tror dom flesta uppskattar det.

Sedan tror jag inte att motornord hjälper till om man beställer från england..

Motornord tar 8900:- enbart för chiptrimning av nyare Bmw - Ska Boot mode där bluefinn inte fungerar..

Så billigare är dom knappast...
Me
33
Merz
E46 -02
Ja jag ville inte hoppa någon annan för det tänkte väl mera dela med mig bara för en lite trevligare miljö här på forumet. Men jag måste ge lite cred för detta är nog en utav dom bästa forum jag varit på :)
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
carl530: Självklart är det bra att du varnar folk om problem som kan uppstå, jag rättade bara informationen som var fel...

Bluefin kostar 5950:- hos Motornord till ex. en 320d 177 hk, en RTS hos V-tech kostar 7900:- till samma motor.

MVH Christofer
carl530
Chippning hos motornord via sk boot mode kostar 8900:-
Motsvarande hos v-tech kostar 7900:-
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Det finns många som är bra mycket billigare än 7900:- också om det är så, nu var det dock inte det de handlade om utan dina felaktiga påståenden...

MVH Christofer
Ti
534
TigerDejan
Bmw 325D E90 LCI Edition Sport -11
ESS Tuning Custom Stage 2
nu kanske man inte alltid ska ha det billigaste när det gäller sådana saker utan ett företag som många litar på kan jag tänka mig ....

vilka är mkt billigare som gör det på samma sätt ?
Visa användare
2
Berka530xd
530XD -06 Touring
Har hört att svensk motoroptimering i Gävle ska vara jävligt vassa och seriösa. Jag ska dit med min i vår.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.