|
|
|
|---|---|
|
I somras tyckte jag mitt fjädring var helt okey för att vara ett sportchassi, inte för hårt och inte för mjuk, lagom enligt mig! Men nu när snön smälter och vägarna ser ur som gamla tvättbrädor så sväljer inte fjädring fram nå vidare bra, känns som den inte sväljer alls. Nästan så jag misstänker att stötdämparna har fastnat, kan det hända? Någon annan som känner att fjädringen inte klarar håliga snövägar med lika sportchassi som jag har ? Bilen har rullat ca 10000mil. | |
| Kan hålla med om att M-chassit är i stötigaste laget när vägarna inte är så bra. Tycker också att det känns som om den blir ännu stötigare när temperaturen rör sig neråt och under nollan. Min tolkning av det har varit att det är oljan i stötdämparna som blir mer trögflytande och dämpningen därigenom ökas. Tycker mig ha märkt samma fenomen på andra bilar jag haft också, skillnaden har väl varit att de inte har varit lika hårt satta i chassit innan så de har fortfarande varit acceptabla på vintern. | |
|
Kan nog stämma med ute tempen att den blir hårdare. Brukar ha bilen jämt i garaget i ca 10grader varmt men har haft bilen utomhus sista veckan och den är hårdare fram, kan det vara ett tecken på dåliga stötdämpare eller är det normalt att dom blir hårdare genom att stå utomhus? låter konstigt i såfall. |
|
|
kanske är jag som är ute och cyklar alldeles men viskositeten på den olja som finns i stötdämparen borde rimligtvis påverkas av temperatursänkning och bli mer trögflytande vid låga temperaturer och därmed också ge kraftigare dämpningseffekt. (även gasstötdämpare innehåller väl olja...??) Hursomhelst, att oljan i dämparen tjocknar vid låga temperaturer har alltid varit den förklaring jag sett framför mig när jag tyckt att mina bilar känts fastare i hullet/stötigare på vintern än de gjort på sommaren. Detta trots att de (oftast) gått på vinterdäck med högre profiler än sommardäcken som i sig egentligen borde gett en mjukare gång. |
|
|
Min gjorde likadant förra vintern (har standardchassi). Bilen hade då gått ca 15000 mil. Mina stötdämpare tog in vatten/fukt, och frös. Efter lite läsning här på forumet så bytte jag stötdämpare. Efter det så blev det bra, och den blev märkbart fastare. I vinter har jag inte haft några problem alls. Nu har ju inte din bil rullat lika långt, vet inte om detta kan inträffa tidigare.(?) Mvh H |
|
| 9900mil. På vägar med isklumpar, frusen snöblask etc känns det rätt mycket i bilen, just det att ojämnheter går rakt in i karossen. Brukar knaka om dörrlisterna också om de inte är ordentligt rengjorda och smorda med Würth Gummifplege. Men på sommaren och i lite högre fart är chassiet helt perfekt avvägt och känns mycket tryggt och förtroendeingivande. | |
| Tycker inte det är så stor skillnad om det är runt 0 som nu eller -20C. | |
| Har samma problem med min 528-98, hur mycket sänker dom fram med sportchassi funderar på att sätta dit standarddämpare | |
| Problemet med M-Chassi på vintern är att bilen blir lite väl låg med vinterhjul och så. Här alla kucklor drån snä o is. Och så skrapar man i hasplåten eller skyddet inder i fram titt som tätt! | |
| Oj då... Blev inte många bokstäver rätt. Typiskt när man bytt tangentbord. :( | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.