AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.717

Problem under körning/start E38 740ia

Pj
1
Pjufse
740ia-97
Har problem och det har varit i ett par veckor nu. Började med att bilen ryckte till i ca 70km och den svarade inte på gasen. Ibland går den bra men börjar att rycka efter ett tag och går väldigt ojämnt. Under körning då den börjar rycka,gasar jag till och då smäller det i avgasröret och luktar väldigt mycket bensin. Kör jag i normal fart rycker den då & då , saktar jag ner i tex en rondell kan jag mycket väl få motorstopp. Oftast har problemen varit efter ca 5 minuters bilfärd. Men idag så dog den 4-5 ggr vid starttillfället (kall motor).
Har aldrig haft några problem innan med bilen hände bara en dag plötsligt när jag skulle hem från jobbet.
Har kollat stiften och dom är ok ,ingen olja (torrt) bytade dem för ca 1 år sedan samt övriga filter.
Någon som kan hjälpa mig . Tack på förhand
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
In till en verkstad och läs av eventuella felkoder.
Lite "klassiska" fel (alla syns inte som felkoder tyvärr); kamaxelgivare, vevaxelgivare, igensatta kattar, dåliga LMM, trasigt membran, ......
kolla så inte lamdasonderna under bilen är kass. då hjälper det inte du diagnostiserar. bilen ryker från avgasröret och går ojämt om dessa är kassa iom att de har koll på oljemängden från motorn.
Hej! Felsökt på den här bilen lite, har nämligen varit min pärla för inte så länge sedan (och det har nuvarande ägare också för den delen :).

Körde först carsoft men den hittade inga fel gällande detta problemet det konstiga är att bilen kan gå helt problemfritt under en tid men sedan helt plötsligt bara stanna när man släpper gasen, har även testat med bilen i tomgångsläge, går hur jämt och fint som helst, iblant 10 minuter upp till en halvtimme för att sedan bara tvärdö, precis som någon slår av tändningen.

Motorn går lätt att starta igen men så fort man släpper gasen för att lägga i växel så stannar den igen och med tjock vit bensinluktande rök samt pluttrande gång med avgasknallar som följd, kan hålla på så vid flera starttillfällen för att sen gå hur bra som helst igen.

Provade sedan att köra INPA genom mitt Carsoftinterface och då hittades ett fel :OBDII ERROR!! 40 PHASE SENSOR exhaus related".

Testa med motorn igång och varje gång som bilen började gå dåligt för att sedan stanna så ökades antal gånger som ovannämda fel lagrades i bilen. Misstänkte då att det var kamaxelgivaren som spökade, så nästa gång motorn höll på att stanna så ryckte jag kontakten till givaren,(finns bara en på M62 motorn) och vips så gick motorn normalt igen.

Jag undrar bara om det är någon fara med att köra med kontakten urkopplad tills den nya givaren anländer, (beställde från USA = 560:- inkl. frakt, halva priset jämfört med BMW Sverige, så det lär ju ta någon vecka) motorn går helt ok med givaren urkopplad och man vill ju inte smälla kattarna. Vad styr kamaxelgivaren? är det tändning, kamvinkel, bränsletillförsel...eller?

Tacksam för svar. Ha det BMW

go
141
gotis
730-94 E38
E nyfiken på vilken INPA du kör med, eller funkar carsoftinterface med alla INPA?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Kamaxelsensorn styr insprutningstiderna, notera att köpa OEM givare alltid är ett lotteri tyvärr.

Felkod 40 katalysatoreffektivitet bank 1 är under "tröskelvärdet".

vid jämnförerlse med sensor 2 efter cat och sensorn innan cat.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
gotis: Jag är inte riktigt säker på vilken version jag kör, är iväg på jobb men ska kolla när jag kommer hem. Jag testade när jag kört carsoft, har nämligen INPA installerad på samma dator och det funkade hur bra som helst, däremot fungerade det inte att köra carsoft genom INPA interfacet.
hasso: Tack för informationen, jo jag har hört att det kan vara osäkert att inte köpa originalgivare, en liten chansning. Får väl se när jag kommer hem om givaren funkar, men det lustiga är att bilen går hur bra som helst utan givaren inkopplad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.