|
|
|
|---|---|
|
Köpte en BMW 750-97 med lysande varningslampor för ABS, DSC. Farthållaren var också död. Körde BMW Carsoft och fick felkod 92 pressure sensor. Provade då om ABS pumpen fungerade genom att koppla in den med lösa kablar, vilket den inte gjorde. Tog loss och plockade isär pumpen. Elmotorn satt fast. Lirkade lite grann på axeln med en liten skiftnyckel, sen lossnade den. Efter montage och luftning fungerar ABS, DSC och farthållare perfekt. //Anders | |
|
Grattis! /Mats J |
|
| Är det den laddningspumpen som sitter där under vid bromsvätske behållaren? Har samma problem, gjorde en felsökning och den gav fel på den laddningspumpen så jag undrar om det var den du plockade isär? MVH | |
|
Pumpen sitter längst bak mot torpedväggen på förarsidan, Den är ca. 15 cm lång och kanske 60 mm i diameter. Det finns två anslutningar på pumpen för bromsolja varav den ena går till bromsvätskebehållaren. |
|
| Hur plockade du isär den i delar? Tror du det hjälper att knacka på den lite isf och se ifall den släpper? Nu är inte bilen här utan i garaget långt från mig men en annan sak som brukade hända var att ibland, väldigt ovanligt, men så brukade abs lampan slockna och absen funka men antispinn fungera inte och den lyser i panelen och reagerar ej om man trycker på knappen till antispin. Och nästa gång man startar bilen igen så kan helt plötsligt både antispinn och abs lampan lysa igen, känner du igen detta? | |
| Glömde skriva, då abs lampan slocknade fungerade farthållaren också tillsammans med abs | |
|
Det är lätt att dela pumpen från elmotorn med 2 st. insexskruvar. Det hände vid något tillfälle att ABS lampan inte lös, men inte så ofta. Jag tror inte det hade räckt att knacka på min pump för att få den att lossna. |
|
| Men hur luftade du systemet sen? | |
|
Man sätter pumpen på plats och lossar utgående ledning ett varv och kör pumpen med rätt polarisering tills ingen luft kommer, spänn fast. Sen vänder man polarisering och kör pumpen baklänges ett kort tag. Efter detta är det klart. Det kan vara klokt att lägga ut en trasa under när man luftar för att samla upp olja eftersom den är aggresiv mot lacken. |
|
|
Tjena igen! Nu är pärlan påställd och har den till hands, Hur ska jag lufta den eftersom ena slangen går in i den saken som fördelar oljan till flera slangar? måste man lufta genom bromsarna eller? |
|
|
Hej. Lufta direkt efter slangen som går framåt i bilens färdriktning först, med rätt polvändning, spänn fast kopplingen. Därefter vänd polerna och kör ett kort tag. Klart.. //Anders |
|
| Så jag ska lossa båda slangarna och köra till det rinner olja från kontakten och därefter spänna den, med rätt polvändning dvs + på+ och - på -. Därefter bakåtvänd dvs att den pumpar till oljebehållaren och sen klart? Ursäkta att jag krånglar till det :P | |
|
Hej. Nej du ska bara lossa den slangen som pekar framåt i färdriktningen. Kör pumpen lite tills luften kommit ut. Därefter vänd polarisering och kör några sekunder. Klart... //Anders |
|
| Ska testa nu till helgen och se hur det går tack sålänge! | |
| Japp idag var jag ute med bilen och fixade och trixade. Så nu funkar allt utmärkt igen, motorn hade kärvat ihop på min också så nu funkar den fint igen... tack så mycket för hjälpen! Skönt nu när farthållaren är igång igen:D | |
|
Grattis! //Anders |
|
|
Hur märker man att ABS:en är ur funktion? På en annan bil jag brukar använda vibrerar bromspedalen när jag bromsar på halt underlag? Ska det kännas likadant på 750 också? I såna fall fungerar nog inte ABS:en på min. Även farthållaren krånglar. Fungerar hur bra som helst ibland och så plötsligt bara dör den. Men det kan ju ha nadra orsaker också! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.