AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.300

Glödlängd vid -15?

Ka
82
KalleAman
Bmw 530d -04
Är ca -15/-16 ute. och skulle prova starta bilen, hade diesel värmaren på kanske 20min innan.
Nu när jag slår på tändningen så glöder den MAX 2-3sekunder. Fast det är så kallt och har aldrig varit startat på någon dag, och den var lite seg startad också.
Är något galet? vad skulle man kunna gissa på? stiften? batteriet?
Ka
82
KalleAman
Bmw 530d -04
Om nu glödstiften fungerar så på dom nyare bilarna också..
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
En E60 förvärmer redan när man låser upp bilen, därför upplevs processen så kort när man slår på tändningen.

Ser väldigt sällan förvärmningen här i DK.
Ka
82
KalleAman
Bmw 530d -04
Jaså på det viset, då var det utrett!
Skulle inte tro att den förvärmer redan när man låser upp dörren...

Det är snabbglödstift i moderna dieslar. I BMW är glödtiden 0,5 sekunder när kylvätsketemp är under 25°C, glödtiden ökar i takt med att temp sjunker och max glödtid är 2,7 sekunder vid kylvätsketemp på -25°C eller kallare.

Är kylvätskan över 0°C visas ingen indikering i instrumentet trots att den glöder en kort stund.

Upplevs den som trögstartad kan det var fel på glödstift eller styrdon. I så fall finns det felkoder som visar det.
Se
67
Sebbe1985
BMW 530d Xdrive Touring M-Sport / M-Performance - 2014
BMW Z4 2.5Si-07
Jag tror att den förglöder den när man låser upp/öppnar dörren!

Det gör även en Skoda Pickup 1.9d för de som är intresserade av en sådan=)
sa
275
sarli
I4 m50 G26
Upplever också att den värmer lite utan att visa det i displayn. Har man öppnat dörren, klöddat omkring lite med kidzen etc och sen startar så bara smäller det till jämf med man öppnar, sliter upp dörren, kastar sig in och vrider om nyckeln :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.