|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har en -98s 523i Touring som gnisslar och gnäller förskräckligt då grus fastnar mellan bromsskiva och sköld. Ett tips jag läst om är att ta bort skölden helt och hållet, för den ställer till mer problem än gör nytta. Är det så? Kan jag ta bort bromsskölden utan att vara rädd för att skivan/beläggen osv totalförstörs? Har 19" sommarfälgar med ganska öppen design och kör titt som tätt på grusväg. / Jonas | |
| Du kan borra ett hål i skölden där den har släppt från fästet och spänna tillbaka den med något. | |
|
Tyvärr så fastnar det stenar mellan skiva och sköld även om fästet är intakt. Det är helt enkelt en usel utformning på sköld på just e39. Alla mina e39 har haft detta fenomen. Själv har jag levt med att backa loss gruset, eller när inte det hjälp snabbt hoppat ut och under med armen och "flärpat" till skölden så stenen hoppat ut.. Hur det fungerar att köra utan vet jag inte... Men med tanke på hur vanligt detta fenomen är så borde det ju vara någon som fått frispel och rivit bort skiten;) |
|
|
Vet att min vagn har haft detta "fenomen" ett antal ggr sedan den kördes ut från nybilshallen... BMW bytte främre bromssköldar på garanti en gång i världen och påstod att det är där stenarna fastnar(gratis m.a.o.), men det är bak jag och första ägaren haft mest problem med fastnande stenar/grus :/ Backar bort stenarna och det har fungerat för mig sista två ggr iaf.. Jag rekommenderar ju inte att ta bort sköldarna, kan bli problem med att vatten t.ex gör att vid regnväder så tar plötsligt bromsarna dåligt...eller inte alls! vid bromsning i ett akutläge.."Obra"! Mvh Janne. |
|
|
Tack! Ja jag tror också att sköldarna får sitta kvar. Det var för lätt att få bort stenen även om det inte gick att backa bort den denna gång. Jag tog bort hjulet och tittade. Såg stenen som satt där och kände/böjde lite i plåten så stenen ramlade loss. / Jonas |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Om man backar direkt när man hör detta så brukar det gå bra och stenen lossnar, dessutom så kom det till en extra plåt att skruva dit för att åtminstone försöka hindra detta på framhjulen. Hände flertalet ggr på min 528-96 men tror inte vad jag kommer ihåg att det hänt på min 540. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.