|
|
|
|---|---|
Verdi |
Ser ut som att vi behöver en större bil här framöver. :=) Hittar inget som jag egentligen vill ha. E91: För liten och dessutom på väg ut. E61: Tar emot att köpa en utgången modell som fortfarande känns för dyr. F11: För dyr. X3: För dyr och för liten. X5: För dyr. Kollade då på Mercedes. C-klassen: Helt ok, men den 5-växlade automaten ska inte vara någon höjdare. E-klassen: Dyr och lite gubbig. Då såg jag att GLK:n inte är så mycket dyrare än en C-klass kombi. Och den har 7-växlade automaten även på 220-dieseln. De säljer ut en del nya eller demobilar för drygt 400' nu. T ex Länk Länk Sen såg jag en begagnad här i stan som verkar aningen svårsåld. Har varit avställd sen i maj 2010. Länk di.se säger 304'. De vill ha 380'. Vet att di.se inte är en absolut sanning men 380' känns ju sjukt fel iaf. |
|
Två kollegor har fått offerter på GLK här på jobbet. Båda har legat runt 400' med sportpaket, 19", halvskinn, navi, drag, BT osv. Mercedes kör riktigt, riktigt bra deals just nu med sina Businesspaket så att betala 380' för en begagnad är helt off. Men 300' är lika fel det. Kanske 350' rimligt? ------- //Lövet |
|
|
Värt att veta om GLK är dock att den är lika liten invändigt som en C-klass. Den blir alltså inte nämnvärt större (förutom bagaget) än din E90. ------- //Lövet |
|
Verdi |
Får man en ny med navi, sportpaket osv för 400' så tycker jag faktiskt att 350' också låter riktigt dyrt. Trots att den inte gått så långt så är den ju 2 årsmodeller äldre, vilket gör en hel del när man ska sälja den. Ja, jag vet att SUV:ar ser större ut än vad de är. :) På papperet har den 450 liter lastutrymme vilket är mindre än C-klass (485 liter) och E91 (460 liter). Men det ser ju "fyrkantigare" och mer praktiskt ut iaf. Jaja, vi får se. Är inte aktuellt förrän till sommaren. |
|
Dock har båda offerterna varit ramavtalskunder. Vet inte exakt hur det ser ut för en privatperson. Värt att kolla upp. ------- //Lövet |
|
Verdi |
Jag kan ju ta den som leasing via min arbetsgivare också. Vi borde ha ett bra ramavtal. Gränsen vi har är att bilen får kosta 428 000:- efter rabatter. (10 prisbasbelopp) Men jag är lite motståndare till det eftersom jag inte vill låsa upp mig för 3 år... Känns även som att det börjar dra iväg. Min gräns ligger egentligen på 300'. Därför jag sneglade lite på den där vita jag länkade till... |
|
300' privat skulle jag säga motsvarar 400' som personalbil. Det är ganska förmånligt med bruttolöneavdrag om man har lite högre marginalskatt. ------- //Lövet |
|
Verdi |
Jag har försökt räkna på skiten men jag kommer inte fram till nåt vettigt. Du åker ju på förmånsbeskattning istället. Hur mycket tjänar man egentligen? |
|
läste precis i nya Teknikens Värld där någon GLK ägare undrade varför man mobbar hans GLK. Man svarade där att att man valt att testa XC60, X3 och Q5 och inte GLK, då den sistnämnda placerade sig sist i test med XC60 och "gamla" X3 och därför valde bort den nu som testbil. Man ansåg den dyr att köpa, dyr att äga och den gjorde inte bra ifrån sig i älgtestet. Kan ju vara skäl att MB därför sänker priserna även på GLK som man ju gör i princip på alla modeller. Man verkar ha insett att man ligger för högt i sina prislistor på sina modeller. GLK är väl dessutom inte större än X3? samt är ju också en äldre modell. /Anders |
|
|
Dyr? Den är ju billigare än XC60 i inköp och drift! Men det struntar väl Teknikens Värld i, Volvo ska alltid vinna. ------- //Lövet |
|
|
Men testet vanns väl av X3 vill jag minnas, dvs det nya testet. /Anders |
|
Verdi |
Jag tycker GLK:n är coolare. Ser lite ut som en gammal Geländewagen. :) Fast om sanningen ska fram så ska det nog mycket till för att jag ska köpa en bil som kostar mer än 300'. Helst under 250'. Är man löneslav så är man... Så om jag inte får ner nån beggad till kring 300' så får det alltså vara. |
Verdi |
Q5 är skitful, XC60 är en Volvo och nya X3 finns det inga begagnade av... |
| Verdi: Vad är det för fel på C-klassens autlåda? Är den för omodern den 5-stegade eller är det dålig kvalitet? E-klass som du iofs tyckte var lite gubbig finns att få för 400' Länk | |
Verdi |
Jag vet inte. Läste nåt test där den fick dålig kritik. Seg med växlingarna osv. Ska åka till Mercedes och kolla på den där imorgon. Är ju i rätt stad iaf. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.