AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.659

E34 TDS slö och törstig

mr
15
mrxxxsweden
525TDS -92
Har en 525TDS T -92 manuell. Tycker inte riktigt att den går som den ska. Karaktären än ok, det finns turboknuff vid 16-1800rpm och den varvar ut normalt, den går mjukt och fint, MEN. Den är generellt svag, för svag, den drar för svagt på alla varv, dessutom är den för törstig, nu på vintern ligger den strax under litern på landsvägskörning om man håller runt 110, kommer ned till ca 0,8 om man drar ned till runt 90. Blandnad körning kommer jag aldrig under liten, ofta 1,1-1,2 På sommaren ligger den ca 0,1-0,15 mindre.
Ska man gissa på pumpen, styrboxen eller nållyftssensorn eller anske ÖDP-sensorn? (den går piss om man kopplar ur nållyftssensorn och släcker dåinte spridarlampan vilket borde indikera att NLS funkar?!)
Bränslevisaren under hasighetsmätaren visar ca 2,1l/mil vid fullgas (over 1800rpm) på 4:an och ca 1,7l/mil på 5:an. Hur visar era 525TDS på denna visare?

Nån som har nåt bra tips?

Har en likadan bil som kan få donera styrboxen , men passar den då det är en -93 med automat?

mvh
/Stefan
sk
29
skaunejohan
525tds touring-93
stællverket e ju skit på dessa, min bil har problem med det, min førra osse

min drar snitt ca 0,7mil (max0,8 nu i vintern)

lilla mætare
i jæmn fart 60-70km/h 4an eller 90-100km/h 5an ca 0,4l/mil enligt mætare

full gas 5an 1.8l/mil

kolla om du har bubblor i slangen mellan brænslefilter o insp pump verkar som du har en læcka når den drar så mycke soppa....
sk
29
skaunejohan
525tds touring-93
iom att den e svag så kan du ju har turbotryckslæcka osse, ena slangen mellan turbo o intercooler sprack(ingen stor spricka) på min førsta o då hade jag ingen kraft alls
mr
15
mrxxxsweden
525TDS -92
I jämn fart under 100 ligger min mätare på runt 0,6-0,8. Således mäter den "korrekt"
Full gas på 5an är det ungefär samma, så då utnyttjas bränslet dåligt. Jag har inte svartrök. så jag gissar att insprutningen sker för sent.

Turbotrycket är ok, har kollat läckage och något sådant kan jag inte finna, slangen blir hård och jag har turboknuff tilsammans med att pumpen matar på som den ska och ökar upp från drygt 1 till 1,7 när 16-1800rpm passeras. Vilket ej borde ske om jag ej hade laddtryck.

Man får helt enkelt prova byta ut grejer allt eftersom... Pumpen i sista hand.

Passar styrboxen från en automat till en manuell?

mvh
/Stefan
sk
29
skaunejohan
525tds touring-93
inte alls samma, lilla mætaren ligger max om det e plant 0,5 minsta lilla nerførsbacke 0,2 direkt

0,8 e STOR oppførsbacke 0,6 e halvstor backe
mr
15
mrxxxsweden
525TDS -92
Menade att min mätare visar korrekt för min förbrukning, dvs mycket mer än din, Och att 1,7l/mil på fullgas på femman är ungefär samma som dina 1,8

mvh
/Stefan
sk
29
skaunejohan
525tds touring-93
så dum jag e, nu forstår jag, tror endå det e instællning på pumpen eller stællverk

mvh johan
E.
47
E.Jansson
525tds E39 -98
Hej, har lite samma problem med min e39 tds, den är trött och ekonomimätaren står mycket högt upp på sin skala, alla givare och sensorer på min bil fungerar (funktion kollat med inpa), hade turbo trycks läckage men detta hördet väl då bilen lät som den hade en stor höfläkt i fronten, numer åtgärdat såklart..

Jag är ganska säker på att det är ställverk inställningen som är fel, vilket medför att bilen får för lite diesel.
Pumpen är renoverad strax innan jag köpte bilen (känner tidigare ägare väl) och vet att den renoverades på branzells i karlstad.
Jag är ganska säker på att mitt problem kommer lösa sig om jag knackar ställverket bakåt lite dvs ger den lite mer diesel.

med detta fenomen så kan jag inte lita alls på den snitt förbrukning som färddatorn visar och heller inte ekonomimätaren.

När jag köpte bilen så var laddtrycksgivaren defekt och jag testade och krånglade lite innan jag hittade felet, jag kopplade då om KCR boxen så att den gav mer diesel redan från början och då sjönk snitt förbrukningen i färddatorn samt ekonomimätaren betydligt så detta är grunden till mina påståenden.

BMW, prova och upptäck beroendet!
sk
29
skaunejohan
525tds touring-93
istællet før att knacka på stællverket kan ni gøra en "evry mod"

Länk

tror det står hur man gør på bmw på sida 3 eller 4

har ni katalysator kvar???? den kan va igensatt då, och det gør STOR skillnad på effekten att rensa den æven om den inte e igensatt....
E.
47
E.Jansson
525tds E39 -98
Tjenare! ja jag har katten kvar, har dock tänkt att rensa den vid tillfälle..
Ska testa att koppla om kcr boxen och använda som potentiometer för evry mode så slipper jag löda in något alls i kabelhärvan..

återkommer med resultat
E.
47
E.Jansson
525tds E39 -98
Tjo, testade att koppla om kcr boxen lite snabbt och bilen reagerar då mycket bättre på gasen, hur fungerar den elektroniska styrningen av pumpen, om pumpen ger ut X mängd vid fullgas utan laddtryck t.ex så säger vi att vid laddtryck ger den X+1.

Om jag då knackar bak ställverket så blir ju X större utan laddtryck och jag ANTAR!? att pumpen utgår från den mängden ochg skickar på mer vid laddtryck (dvs X+1) så att den inte mäter laddtrycket (t.ex. 1 bar) och ger vet då att den ska ge en viss mängd vid en bar oberoende av om man knackat bak ställverket, är ni med? hehe
sk
29
skaunejohan
525tds touring-93
jag TROR att den elektriska funkar såhar

reglerar max brænsle efter stællverk, om inget laddtryck drar bort mer brænsle
E.
47
E.Jansson
525tds E39 -98
okej, som jag trodde alltså. men tar det hela igen så det blir mer lätt förståligt.

Innan knackat ställverk matar den X diesel utan laddtryck, och X+1 vid laddtryck

Efter knackat ställverkt matar den Y diesel utan laddtryck och antar att det är Y+1 nu och inte fortfarande X+1 (borde inte kunna vara annat än Y+1 tycker jag..)
mr
15
mrxxxsweden
525TDS -92
Ok, tack för era tankar. Men jag har kitet problem att fatta varför trasigt ställverk skulle ge sämre bränsleekonomi?

Som jag fattar så sköter ställverket bara "gasen", dvs den justerar ringen på pumpaxeln så att en viss mängd bränsle sprutas in. Om ställverket vore trasigt o bilen blev trött så funkar det ju på samma sätt som att man aldrig kan ge full gas. Bilen borde således inte dra mer med taskigt ställverk.

Mina symptom med ökad förbrukning kan jag teoretiskt i princip bara få till att insprutningstidpunkten är fel (för sen).

Att någon fick bättre värden på visaren efter att knackat bak ställverket eller använt EVRY-moddet ser jag inte som konstigt, men när man moddat på det viset kan man ju inte förvänta sig att få rätt väden på mätaren. Då kan man bara lita på antalet tankade litrar med körda mil för att få rättvisande värden.

Finns det någon som bara bytt/justerat/moddat ställverk och fått bättre bränsleförbrukning (tankat och räknat ut per mil på mätaren)?

mvh
/Stefan
sk
29
skaunejohan
525tds touring-93
om en dieselbil går før "snålt" så drar den mer brænsle, jag har mærkt det på alla mina tidigare dieslar

har stællt upp pumpen på alla med mekanisk pump o de gick snålare varje gång vænner sæger samma om sina

vw golf2-92 1,6turbo 80-120km/h 4ans xæxel orginal 18,5sek 0,56liter/mil
skruvad pump (sota massa) 80-120km/h 4ans væxel 9,5sek 0,51liter/mil

en væn till mig med samma golf2motor
80-120 orginal 4an 19sek 0,6l/mil
80-120 "trimmad" 4an 8sek 0,55l/mil

en annen væn med golf3a 1.9turbo
orginal 0,65-0,7 ca 19sek 80-120
trimmad 0,55-0,6 ca 9sek 80-120
minns inte exakt hur snabb den va men det rørde sig om halvering av 80-120tiden vid skruvad pump från tvåsiffrig till ensiffrig

om du vill kan du kolla hur snabbt din gør 80-120km/h med full tank mætarfart i 3an 4an och 5ans væxel så ska jag kolla min næsta gång jag kør (kan drøja nånna veckor)
kør fram o tillbaga på plan væg så du får minst 6 tidsoppgifter i varje væxel

slitet stællverk kan gøra MASSA på forbrukningen precis som igensatt katalysator eller læckande pump

mvh/johan
mr
15
mrxxxsweden
525TDS -92
Visst, en del för bränsleförbrukningen kan det göra om den går "för snålt". Men då handlar det om när man accar eller väljer en lägre växel än vad man normalt brukar göra så att den varvas mer och därigenom minskar effektiviteten. Om den går "för snålt" så skall bränsleförbrukningen i samma fart med samma växel vara samma då man får gasa mer för att ge den samma mängd bränsle. Jag tycker dock att en nästan 50% högre förbrukning inte allena kan förklaras av ett taskigt ställverk.

Ska naturligtvis prova med evrymodden och se vad som händer, men vill gärna bara prova byta styrboxen om det passar från min likadana -93 fast med automat. Vilken av styrboxarna är motorstyrningen? Passar den tro?

mvh
/Stefan
mr
15
mrxxxsweden
525TDS -92
Nu har jag testat 2 andra ställverk som jag upplevde ungefär likadana, har oxo knackat dem så långt bak att tomgången har blivit 50-100rpm högre och den tar nån sekund innan den släpper ned varven. Inget av detta har gjort den direkt pigg, den ryker heller ingenting. Med edn EVRYmod på detta så skulle jag tro att den går ungefär som original.

Jag tycker det är ganska osannorlikt att 3 olika ställverk är dåliga, även om de är begagnade. Skulle kanske kunna vara gaspotentiometern vid gaspedalen kanske?! men då borde ju inte "bräsleförbrukningsvisaren gå upp normalt...

Går det att själv laborera med insprutningstimingen?

mvh
/Stefan
ei
3
eiie68
525 tds touring 93
hje har en 525 tds ja låg på e20 120 sen ryckte den till vart skit dålig efter det som en gummi slang snälla ge stall tips kan det var varvimpulsgivaren som är dåligt
sk
29
skaunejohan
525tds touring-93
halloj mr x jovisst går det at juatera timingen, en duktig mekare gør det før hand

hoppas det løser sig

mr
15
mrxxxsweden
525TDS -92
Ok, men hur, eller funkar det att bara vrida pumpen?!, har fattat att VP37 justerar in sin förställning utifrån ÖDP-givare och Nållyftsgivaren (3:e insprutningsmunstycket) så att man ej får nån effekt genom att vrida pumpen.

Kan man ändra position på ÖDP givaren så att man lurar systemet på nåt vis?

mvh
/Stefan
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Intressant läsning tills den rann ut i sanden. Har också bytt 2 pumpar med 2 olika ställverk varedena på pumparna å dom går lika orkeslösa båda 2. Inställda rätt i timing å även ställverk ställer jag med dator. Startar fint varm som kall å går bra på tomgång.

Börjar bli trött på problemet då jag inte förstår problemet så att säga ;) ska testa byta diesel filter som jag förövrigt bytte aug -16. Det finns Inga felkoder än så länge
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.