AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
3.047

Åsikter om 135i som rolig bruksbil året om?

Tjenare

Ni som kör 135i, kan ni lista lite positiva men framförallt negativa saker som ni lagt märke till under erat ägande? Jag tänker lite på om det går med tre-fyra fullvuxna människor i bilen kortare sträckor(eventuell samåkning till arbete ibland). Har tittat lite på en 325 coupe också men den har inte alls samma potential vad det gäller körglädje. Kör för nuvarande m3 e46 på sommarhalvåret.

To
253
Tobba_
BMW M5 f10 -13
Köp en 335i perfekta kombinationen mellan utrymmen och körglädje. Tänkte också köpa en 135i från början men känndes som man fick mer bil om man valde 335an.

Men visst är ju nog 135an en ruskigt tight liten rolig bil, vet bara hur kul det var att bus åka med 120 dieseln man hade för något år sedan och att ha 100hk till på det =)
Enda rätta är att provköra en 1serie coupé och se ifall utrymmena räcker till för dig.
Har kört både 335 coupe samt 135. Och upplever 135 som rätt mkt busigare och trevligare körmässigt! Sen blir en 335 rätt mycket mer pengar än en 135 då jag är inne på en ny kärra. Har faktiskt 325 coupe som ett "andra val" men är rädd för att man tröttnar lite på att inte ha kraften där som man haft nu tre somrar i m3an..
Sen beror det var* du vill ha roligt och hur många mil du kör: Länk

*I örona eller i fart/krona? Jämförelsen halkar förstås om man går trimmvägen med en 135i... men rätt trevlig i långa loppet med en bruksbil som drar nästan halva mängden soppa...

För övrigt går det bra att klara sig med utrymmena som är i klass med t.ex. en audi a4 B5...
Runt 1500mil brukar jag ligga på. Sen kör jag ej bana osv utan det är en rolig vardagskärra helt enkelt som ska vara rolig när man vill köra på kurviga landsvägar och ändån helt okej till vardags. Sneglar lite på dkg-lådan som jag provat i en 335ci. Trevlig helt klart och ett jätteplus för automatläget när det liksom bara ska transporteras.. Men sen är det känslan som jag tycker man tappar lite när det väl ska köras inspirerat.
En rolig vardagskärra är en svår balans. Själv tycker jag att det måste vara minsta bilen man klarar sig med, det är ju din bil och andra kan ofta anpassa sig lite (så länge du inte försöker trycka in stora farbrorn i baksätet efter en höftoperation).
Och den måste vara manuell, då är det du som kan helt byta "skepnad". Automatlåda i vardagen gör den tråkig, och den förblir det när man sätter ner foten - det kräver för lite av dig som förare.

Så en 135i manuell verkar vara din grej... lätt begagnad, om det inte föreligger särskilda skäl...
Lätt begagnad är svårt då utbudet är extremt dålig.. Ekonomiskt värdelöst med nytt JA. Men nån gång ska man köpa nytt ;)
Du får du iaf den lite snålare N55...
Samt faceliften om man nu bestämmer sig nån gång haha ;P
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Det ligger ju faktiskt några 135or med manuell låda uppe på blocket nu, med priser allt ifrån en bit under 300 till över halvmillen :)
Jo det gör ju det. När jag specat min bil så landar jag på runt 385 förmodligen, färdigprutad då. Jämför jag den summan med de bilarna på blocket så lockas jag faktiskt mer av en ny trots värdetappet!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.