AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
78.474

Hejdå BMW 525, hej Dodge Magnum!

Sida 6 av 8
viobebe
Ok, tack.
Hur är det med rostskydd? Fick du rostskydda Magnumen?
viobebe
Just det ja rostskyddet var tydligen väldigt bra som du nämnde sist.....
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Neues; Nej, kör på automat. Det blir ju ingen bankörning utan jag stadskör mest och gillar att glida med automat på motorväg. Blir lätt bekväm sådär. :)
Vill väl inte speca ut exakt vad jag betalar men det är ju betydligt bättre än de billigaste på Blocket i alla fall. ;)

viobebe; jag rostskyddade inte Magnumen, enligt forum och andra ägare så har de ganska så gott skydd och under mina två vintrar märkte jag inget av det så. Men visst kan man väl göra det om man vill vara på den säkra sidan, det beror ju på hur och var man kör. Jag stadskör som sagt och den blir inte så jätteutsatt.
Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
Automat är inte helt fel det heller!

Dock blir ju fokus på glida som du säger, men Challengern är kanske för tung för att upplevas "sportig" iaf.

Svärföräldrarna har köpt en helt ny Jeep Grand Cherokee SRT8 och den är ju väldans trevlig, dock tycker jag automaten i den är lite slö (5 växlad, antar det är samma?) och gör inte riktigt som jag vill när jag kör den, men det kan säkert fixas med den tuner du hade kvar från Magnumen?

Oavsett feta bilar! Har du hittat/bestämt dig för en nu så den spännande väntan börjar?

Kollde för övrigt lite snabbt på Craigslist och de finns väl från en 35 000 dollar för en med få mil, helt klart mycket billigare än här i Sverige!
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Nej, den är ju 5 meter lång och rätt tung så det är väl ingen man ska kränga kurvor med direkt. :)
Var faktiskt inne på 2010 Jeep SRT-8 nu när jag satte ut min, stod en hos Ultimate Cars som hade sjunkit till ett riktigt bra pris och hade stått länge. Givetvis blir den såld två veckor efter min annons kommit ut. Så då fick det bli Challengern istället för det var prompt omöjligt att hitta en sån Jeep ens i USA till det priset. Dom är riktigt trevliga, fyrhjulsdriften skjutsar ju iväg den till 100 på ca 4.8 s trots sina kilon. Var det den nya 6.4:an dom köpte eller? Tycker inte den har riktigt den råa looken som första generation har.

Min vän ringde idag och sa att jag var tvungen att bestämma mig senast kl 18 om jag ville ha den så muntligt har jag i nuläget tackat ja i alla fall. Får hoppas säljaren inte gör en kovändning bara. :)
Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
Visst är det samma bottenplatta på challengern som övriga LX (Magnumen du hade)?

I så fall bör du känna igen körupplevelsen antar jag, även om det säkert skiljer på en mängd punkter ändå?

Japp de köpte en 2013 med nya motorn. Är väl inte heller helt övertygad om utseendet, men inredningen är riktigt fin!

Spännande att du förmodligen har en bil på g, vad blir det för färg? Tar frakt ett par månader, eller vad rör det sig om i tid?
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Stämmer, bygger på gamla Mercedes E-klass så nu har man ju lite "koll" på grejerna. Så mycket är lika, dock är interiören avsevärt uppgraderad och den är ju margniellt lättare så rör sig upp till undra något snabbare.

Ja, inredningen är sjukt nice och nu har ju dessutom grabbarna på Diablosport knäckt 6.4:an så du kan skicka in custom tunes i dem. Blir en jäkla skillnad med bara lite småfix.

Blir Hemi-orange färgen. Har gärna tänkt mig en ovanlig som Plum Crazy eller Furious Fuchsia men de är ju betydligt mer ovanliga och därför svårare att hitta till samma peng. Har väl lite retro-mods i tankarna så därför jag ville köra på orange. Svarta är förvisso fin men eftersom designen härstammar från 70-talet så tänkte jag ta med färgen också. :) Vanligtvis rör det väl sig om en 6 veckor, plus 2 hemma innan allt är körklart.
Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
Låter som du har har en spännande väntan framför dig nu med andra ord!

Orange är helrätt, det gäller att sticka ut maximalt, säkert retar det någon (även om gemene man säkert uppskattar jänkare mer än BMW?)

Passar du på att ta hem nya fälgar nu, eller kör du på original?

Tyckte för övrigt att dina originalfälgar med den svarta "sprejen" på magnumen var sjukt snyggt!

Du får gärna slänga upp nå bilder om du har, annars får vi tålmodigt vänta tills den är utplockad.
viobebe
Blev det affär alltså? Grattis, blev det Arizona denna gång också?
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Ropar inte hej, bekräftade bara att jag ville ha den och handpenningen skulle läggas igår men inte hört något än.

Ja, var återigen inne på att köra en blacked out men tänkte att nu vill jag testa en färg som sticker ut och eftersom det är Hemi-orange så är det ju lite retrocoolt.
Ja, det höll riktigt bra i vinterrusket, fick nåt stenskott men det var bara att spraya igen. Kommer nog permanentlackera Challenger-fälgarna mattsvarta för att matcha hoodstripesen också. Har bara fått lite tråkiga (och taskiga) garagebilder än, men väntar gärna tills det är bekräftat så jag inte jinxar affären. :)

viobebe; Hoppas det. Sa igår att jag skulle ha den så handpenning skulle läggas men inte hört nån bekräftelse än. Nej, lite osäker men antingen Alabama eller om den redan stod i Florida som den också skall skeppas ifrån i så fall.
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Ser ut som det kan ha blivit ett köp igår. Jag hoppas verkligen inte att det kommer en tom container till Stockholm i alla fall. ;)
Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
Grattis!

Kommer bli riktigt kul och lagom till vår och sommar!

Inte fel att glida runt i en fet jänk när första varma dagarna kommer, lite avis!
viobebe
Trevligt C.Ek!
Du har ju skämt bort oss med både bilder och filmer med Magnumen så du får fortsätta gärna med Challengern också ;-)
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Tack viobebe! Skall försöka hålla uppe med bilder och filmer. Blev idag lovad att ytterligare lite bilder snart skulle skickas över. Film får jag väl lösa när den hämtas upp. Sitter som tur är redan ett CAI och ett Magnaflow på den så slipper de moddarna. :)
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Nu är det bara att sitta och förberede ombyggnationen. Magnumen hade ju EU-baklysen, den här har röda där broms och blinkers delar kabel så det blir lite pill. Sen går den ju inte igenom med xenonen heller.

Nån vass fordonselektriker som smyger runt här? ;)
viobebe
Tänkte också på fråga dig om Xenon ljusen, då vad jag har förstått att de inte är godkända för EU, om du inte skall ha Xenon så kan du ju alltid montera standard ljusen. Finns billiga beg standard strålkastare på Ebay. SRT har väl Xenon som standard?
Du får informera mera vad som behöver göras, då jag också är intresserad att hämta hem en om några år.
Lycka till :-D
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Det finns intyg i Tyskland för xenon (och det vanliga bullerintyget) som godkänner nivåregleringen tydligen. Dock måste du fortfarande montera spolare och de offerter jag fått ligger väl högt. Jag kommer köpa med två OEM strålkastare som egentligen sitter på SXT samt två halogenlampor. Det är tydligen dual beam då halv- och helljus sitter i samma lampor. Kommer använda dessa på regbesiktningen och sen gå tillbaka, dock vet jag inte hur det fungerar med strömmen om det är samma rakt av eller om det måste dras om lite men det ser vi när bilen anländer.
Bromsljus och blinkers bak delar samma kabel så den måste skiljas ur. Kommer köra på externa blinkers under reggen för att sen återgå till originallyktan men med en switchback-lampa som lyser rött till blinkers aktiveras då den blinkar orange. Samma sak framåt, p-ljuset lyser vitt (i USA är det orange) tills blinkers aktiveras då den...ja blinkar istället.

Hade gärna sluppit borra hål i plåten för sidoblinkers så vet inte riktigt än hur jag ska göra där. Blir det fallet så kommer jag använda de minsta e-märkta blinkers som finns på marknaden, de mäter 2.5 cm på längden och typ 1 cm på höjden.
viobebe
Går det inte lösa med blinkers i backspeglarna?
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Har också tänkte det, av den här modellen; Länk

Problemet är att den inte är e-märkt vilket dom kan ge nedslag på och då är det ombesiktning på reggen = ytterligare 1380:-. Så det är frågan om det är värt att chansa.
viobebe
Eller montera godkända blinkers i befintliga speglar kanske?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.