AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
78.467

Hejdå BMW 525, hej Dodge Magnum!

Sida 5 av 8
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
AKN: Ja, svart var lite min tanke när nag satte klorna i den. :)Tyvärr icke vid det här tillfället. Hann inte med motortvätt då det blev aningens stressigt, får klämma in det vid nästa session.
Tjena.

Är lite intresserad av en Magnum R/T Hemi. Något man ska tänka på vid eventuellt köp samt vad bör vara ett rimligt pris?
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Rimligt pris är ju svårt, spannet på Blocket verkar ligga på 85'-180' så beror väl lite på vad man vill ha för milantal etc. Jag hade ju satsat på en SRT-8, dels för det är så mycket mer bil men även vid en andrahandsförsäljning tror jag de sticker ut lite mer. Bränsleförbrukningen är ju en annan femma och även om R/T:n har MDS (Multi Displacement System) som ska stänga av 4 cylindrar vid lugn körning, så slurkar även denna mycket soppa. Därför tycker jag inte steget till SRT i det avseendet är direkt stort. Den billigaste SRT:n ligger ju på 189' nu och ser helt OK ut.

Konstruktionen bygger på två generationer gamla E-klass så det är ganska gedigna konstruktioner och bra grejer, inga direkta svagheter men det är ju rätt tunga bilar så värt att kolla är ju bromsar etc. Kolla efter klonkande i framvagnen, styrleder och dylikt kan orsaka sånt på dessa. De finns ju även med AWD men jag hade satsat på en RWD. En annan liten (dock inte dyr att åtgärda) detalj att kolla på är "pink thingy" som är en komponent gjord av plast som sitter nedanför växelspaken. Dessa kan gå sönder relativt lätt och då är växelväljaren fast i P. Det går att få ur tillfälligt med lite trixande men bästa åtgärden är att skaffa en i aluminium och byta. Blir du bogserad in till verkstad kommer de bara sätta i en ny i plast.

I övrigt är det mycket bil för pengarna men kan tycka att stolarna i R/T:n är lite platta och ser allmänt billiga ut. Navigator spelar ingen roll eftersom den ändå inte fungerar i Europa utan att byta ut hela enheten.
Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
Älskar din bil! Såg att du i en annan tråd kikar efter ny, vad är anledningen till suget att byta? Allmän nyfikenhet antar jag?

Den egentliga frågan var hur SRT8'an står sig i försäkring, ungefär vad får du pynta för denna juvel?

När det är dags för familj i framtiden ligger en Magnum Srt8 bra till, oerhört mycket bil för pengarna - sopparäkningen får dras från nöjeskontot =)
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Neues; Jag kollar egentligen inte konkret efter ny bil, ögonen är alltid öppna bara. Har märkt att det kommer bli svårt att byta från den här och tanken på att sälja den ger mig separationsångest så den kommer nog bli kvar ett tag. Det är väl mer om man kommer till en bra brytpunkt när det gäller värdeminskning jag syftar på. Men glädjen och det unika i den är svårslaget - det måste jag medge.

Jag betalar ca 800:-/mån i helförsäkring (31 år, medelstor stad) vilket är helt OK för en bil med den kraften. Jag minns att jag kollade upp likartade M/RS/AMG-modeller och jag blev mörkrädd när jag fick resultaten av försäkringskostnaderna. När det gäller övriga ägandekostnader så är de fantastiskt låga (allt är väl förvisso relativt) då jag gör det mesta själv och beställer delar från USA. Kan hända att verkstäderna tar ut en extra slant för att det står SRT-8 på den men jag vill minnas att någon sa att en stor service hos märkesverkstad landar på runt 6000:-, vilket är rena rånet jämfört med M/RS/AMG-modellerna igen.

Så ja, det är helt klart mycket bil för pengarna. Och jag möter - och lämnar - bilen med ett leende varje dag och uppmärksamheten den medför är faktiskt riktigt rolig. Räkna med lite nyfikna själar och en del konversationer på parkeringsplatser. Har också (peppar peppar) blivit förskonad från vandalisering som oftast kan drabba sånt som sticker ut i vårt avlånga land.

Kort och gott, du kommer inte bli besviken!
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Då var det dags att säga "Hejdå Dodge Magnum" och hej till något nytt. Sålde bilen igår, nu är bara frågan vad man ska hitta på härnäst för roligt? :)
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Något från BMW kanske??

/J.I
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Ska du från jänkejärnen, men vill ha liknande ljudupplevelser; stavas lösningen A-M-G... ;)
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Jag håller med Sani! Den här kanske?
www.blocket.se/orebro/Mercedes_Benz_E_55_AMG_Kombi_Designo_45538784.htm?ca=7&w=2

// Erik
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Dyr, men fin! Dock låter E63:orna bättre, E55 låter mindre (med originalsystem), men absolut inte illa heller.. Steget till C63 är inte så stort, prismässigt.
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Trevliga förslag! Skulle gärna vilja ha en BMW 1M men ligger lite för högt än. Nu lutar åt nåt sånt här;

Länk

Dock blir det import igen, jag är inte sugen på att betala överpris. ;)
viobebe
Klockrent val C.Ek!
Det är också min nästa bil, men jag väntar in tills de hamnar till min prisnivå.
Är det 392:an du skall ha?
viobebe
Klockrent val C.Ek!
Det är också min nästa bil, men jag väntar in tills de hamnar till min prisnivå.
Är det 392:an du skall ha?
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Roliga bilar du kollar på! Vad tycker du om senaste Camaron? En manuell SS skulle jag inte tacka nej till personligen, finns ju även den nya ZL1:an med kompressor om man har mer pengar att spendera... Tycker Cheva har lyckats väldigt bra med den nya karossen måste jag säga, habegäret är väldigt stort hos mig men måste nog vänta ett par år så att de blir lite mer överkomliga. Alternativt att jag fått en bättre inkomst! :)

Länk

Gillar även Challengern skarpt, kanske med reservation för ljusrampen bak. Lite "cleanare" än Camaron överlag tycker jag.

C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Nej, blir samma 6.1 motor som jag hade. Just för att nu "kan" jag den motorn och har dessutom kvar tunern och luftfiltret från min. Egentligen skulle jag vilja ha en Plum Crazy eller Furious Fuchsia. Gillar udda färger men de kom först på 2010 modellerna och ligger lite högre än vad jag tänkt mig.

Jens; ZL1:an är riktigt brutal. Dessvärre får jag ingen wow-känsla över den, speciellt inte sen den europalanserades. Har provkört både den manuella (430 hk) och automaten (som av nån anledning "bara" fick 404 hk) och det ger mig som sagt ingen upplevelse. Absolut fina i karossen, funderat på en Transformers-edition både en och två gånger faktiskt. Tycker att de förstör modellen lite genom att lansera en cab, ser inte alls bra ut.

En annan kärra jag skulle kunna tänka mig är en 2009+ Cadillac CTS-V Sedan. Riktigt kantiga och råa! Ikväll verkar det dock som jag kanske har fått napp (håller alla tummar och tår) på en fullutrustad Hemi-orange 2009. :D
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Syftningsfel; ZL1:an är brutal, sen började jag prata om SS. För att klargöra. :)
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Står för övrigt en sprillans ny här i stan för 377000 vilket är ganska överkomligt för en helt ny bil med V8 på 430 hästar. Men allt är ju relativt. :)
viobebe
C Ek: Vad skall man lägga inköps priset "ungefär" på en bil som tas hem från USA?
Nu vet jag att allt beror på inköps priset, men vad tror du? Jag har hittat ett flertal Challenger R/T för runt 20000$
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Grovt räknat så brukat du kunna gångra priset med 10 för att få ett ungefärligt slutpris i Sverige. Sen tillkommer det ju sales tax i vissa stater, runt 10%. Alltid bra att lägga på några lappar i budgeten för det är alltid nån liten oväntad utgift här och där som kan dyka upp.
Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
Gillar skarpt Challengern, blir det med manuell 6 låda?

Vad är ungefärlig kurs i USA för en sådan pjäs?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.