AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
7.234

mini cooper sd

Länk det har länge ryktats om en sådan här modell och nu verkar den vara på gång.. om siffrorna stämmer så är förbrukningen riktigt låg och till och med lägre än för vanliga mini cooper d.. tyvärr lär priset dra iväg men blir det snarlikt cooper s så är jag grymmt sugen.. hoppas nu att den släpps inom kort
Ra
2
Rading
BMW M3 Limo HYBRID(Bilsport Nr 5 2004)
This is from the MINI Product Information Release;

New Model Introductions:

MINI Performance Diesel Model - MINI Cooper SD

We are pleased to confirm an exciting new diesel model will be introduced across the entire range from Week 09, 2011 production, the MINI Cooper SD.

Product Highlights

- Available in all bodystyles

- Cooper S type performance and styling

- N47 2.0 litre diesel engine (single turbo)

- 305 Nm Torque (1750-2700 rpm)

- 143 hp

- 0-62 mph 8.1secs (R56)

- Top speed: 134 mph (R56)

- Highest engine torque output in the model range (even higher than a John Cooper Works)

- Excellent fuel economy (R56 - 65.7mpg combined)

- Sub 120 g/km CO2 levels for all R5x models with manual transmission

- Sub 130 g/km CO2 levels for R60 with manual transmission (130 g/km MINI Cooper SD ALL4)

- Available in both manual and automatic transmission

MINI Cooper SD Pricing

Cooper SD model have a price premium of £850 over the respective Cooper S model.

Model Code
Model Description
Retail Price
OTR Cost
OTR Price

SW72
MINI Cooper SD Hatch
£18,230
£520
£18,750

ZH72
MINI Cooper SD Clubman
£19,270
£520
£19,790

ZM56
MINI Cooper SD Convertible
£20,610
£520
£21,130

ZB72
MINI Cooper SD Countryman
£21,450
£520
£21,970

ZD72
MINI Cooper SD ALL4 Countryman
£22,670
£520
£23,190

MINI Cooper D Automatic

From Week 09, 2011 production, automatic transmission will be released to all diesel engine models (except MINI One D models). For Cooper D models, automatic transmission cannot be specified using an option code but will be listed using a specific model code.

This is due to the automatic Cooper D models receiving a change in engine from 1.6 litre to 2.0 litre. Whilst there is an engine change, there is no performance upgrade from the 1.6 litre engine. The Retail Price of the automatic models represents an increase of £1,085 over the respective manual model.

tack för den infon verkligen spännande :D verkar ändå bli ett helt ok pris med tanke på vad andra minis kostar...en sådan med lite så personliga modifikationer är den perfekta bilen för mig... kan någon göra om förbrukningen till liter/mil??
Ra
2
Rading
BMW M3 Limo HYBRID(Bilsport Nr 5 2004)
Hej igen.

Här står det så otroligt lågt som 0,36 l vid BLANDAD körning. Den ska tydligen gå att beställa (iaf om man jobbar på Mini) men priser osv är inte officiellt ännu.. Jag är själv väldigt sugen på en pepper white Clubman med chocolat inredningen..

Rading, BMW M3 Limo HYBRID(Bilsport Nr 5 2004)
Länk officiell nu.. inte riktigt samam låga förbrukning som vi trodde men lågt ändå.. en mini cooper sd CSL blir det i framtiden för mig heheh
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Är det samma motor som i 118d?

//Stefan

Mina bilar:Länk
stefanl:tror att det är samma motor men är inte helt 100 på det,,
i tyskland kostar en mini cooper s från 23.650 euro och en cooper sd startar på 24.650 vilket alltså gör att skillnanden är ca 10 000 kr.. ganska dyrt men tror att man får en sportbil med väldigt låg förbrukning för de pengarna hehe.. värt att notera är också att en cooper s bara släpper ut 136g koldioxid på pappret och det är ju itne långt ifrån miljöbilsgränsen
mini cooper sd finns nu uppe på mini.se och kostar från 219000kr helt ok pris med tanke på vad andra minis kostar
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Diesel har många fördelar, men motortypen känns ju otroligt "o-minig". Personligen hade jag aldrig köpt en diesel-Mini (hade en Cooper S när de kom 03) och hela grejen är ju att bilen är busig. Lyfter på innerhjulet, hård i fjädringen, och fantastiskt rolig att köra. Tar man bort kompressorvinande och ersätter det med dieselvrid tappar man all charm. Men visst, Mini har ju blivit vuxnare, större och lite tråkigare. Men en diesel?
tror dock att ni har lite fel utan att ha provkört hehe.. cooper s har ju turbo numera och inte kompressor dessutom..min tanke är att ha en busbil som går att använda dagligen som en helt vanlig bil men som man kan ha kul med då man vill.. dessutom är den miljöklassad men återstår att se.. ska provköra både cooper s och cooper sd
Länk lite filmer på nya mini cooper sd.. får bli en provkörning när den kommer :D
Nu
192
Number_3hree
Bmw 320d GT xDrive M-sport -16 PPK
Hyundai i30 Kombi - 17
Det är samma motor i Bmw 118d och Mini Cooper SD.

Smaken är som baken. Tycker inte alls det är något fel att ha en Mini Diesel.
Sen så tycker jag bensin är alltid roligare men dieseln funkar fint, fint i Mini.

Grymt rolig o köra!!!!!!!!!

Mini
50 % BMW & 50% LOVE
Number_3hree: jag har bara kört cooper s och cooper d och älskar dem rent ut sagt.. tror att cooper sd är den perfekta mixen av sport och låg förbrukning.. tyvärr är dem lite för dyra men kanske blir en sådan vid nästa bilbyte. dock så är nya 1:an också riktigt riktigt bra
Nu
192
Number_3hree
Hyundai i30 Kombi - 17
bmw_jerry:

Håller med dig, den perfekta mixen samt att den är för dyr...
Men samtidigt så är Mini dyrast i sig egna klass men också den bästa andra handsvärdet i klassen...

lycka till
Länk mini countryman coupe fångad på bild.. kommer den i sd version är jag sugen.. har provkört en hel del minis nu och satan vad rolig bil
Nu
192
Number_3hree
Hyundai i30 Kombi - 17
Kommer att be om en offert på en Mini Cooper SD nästa vecka. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.