|
|
|
|---|---|
|
Idag när jag körde bilen så märkte jag att ratten skakade, stannade och kollade på alla däck men höger fram fälgen va väldigt varmt. Vad kan detta beror på?! Kan det va bromok? Skulle va väldigt tacksam om nån kunde höra av sig snarast! | |
|
Hej igen Jag har 320 -03 (e46) så att ni vet det. |
|
| Kärvande ok! | |
|
Kör nu inte för länge med kärvande bromsok, risken är att fettet i hjultagret kokar och rinner ut och då åker du på ett nytt hjullager också. mvh stefan |
|
|
tack, hur mycket kommer det att kosta mig? Ska jag köpa från mekonomen? |
|
|
Svårt att säga, vanligaste felet brukar vara att beläggen kärvar i hållaren så normalt brukar det räcka med nya belägg och slipa ren okhållaren från rost. |
|
|
Om du kan skruva lite själv så köp detta på mekonomen: Artikelnr: 03-8823011 Benämning: Rep.sats bromsok hydraulikdel fram Pris: 279.00 + Bromsolja. Montera av oket, tryck ut kolven, ta bort det gamla och gör rent/polera försiktigt. Sätt dit ny packning och dammskydd och tryck in kolven igen. Viktigt att hålla rent så det inte kommer in nån smuts. Kommer inte ihåg om jag använde ngn form av bromsfett för att det skulle gå smidigare att få in kolven igen men det ger sig. Finns säkert ngn expert här som vet mer vilket fett man kan använda och inte. Lufta bromsen och fyll på bromsvätska och sen är det bara att gasa igen..! Just det ja.., jag tryckte ut kolven med tryckluft... Annars vet jag inte riktigt hur man får ut den, ta loss oket från skivan men låta bromsslangen sitta kvar och "bromsa"ut den kanske..? Snabbt gjort och tar max ett par timmar även om du inte gjort det förr. |
|
|
Hej! Var noga när du polerar kolven, börja med lite finare smärjelduk om det är lite grövre rost. Slipa endast runtom (inte i axiell rikning). Och fortsätt sen med nån slippasta. Du skall använda bromsfett när du monterar tillbaks kolven i cylendern och på de nya tätningarna och i spåren för damasken. Finns också på mekonomen men tror det följer med Reparationssatsen också. Se till att det är riktigt rent innan du monterar tillbaka och kolla att packningen kommer på plats ordentligt annars börjar det rosta snabbt igen. Viktigt att du luftar bromsarna sen. Finns ett bra hjälpmedel på Mekonomen som du ansluter mellan reservhjulet (som har lagom tryck) och bromsvätskebehållarens lock. Sen är det bara att lossa luftnippeln. Fungerar mycket bra. Kolven får du förhoppningsvis ut genom att trycka ner bromspedalen när belägg och skiva är demonterat. Spänn fast en lagom tjock träkloss på motsatt sida av oket och tryck försiktigt. Ställ gärna en hink under så den inte trillar ner i marken/golvet och skadas. Glöm inte hänga upp oket med exempelvis ståltråd i t.ex fjädern så det inte hänger i bromsslangen bara. |
|
|
Råkade ut för detta föra vintern, höger fälg fram vart varm på grund av kärvande ok. Det enda jag gjorde var att demontera oket och rengjorde med stålborste & bromsrengöring samt motionerade oket fyra till fem gånger. Kostnad ca 50:- för bromsrengöring. Klart på under en timme. Har fungerat utan problem sedan dess. Men om man ser att dammskyddet är skadat eller liknande så får man nog göra som Mecklarn & pew säger. |
|
|
Edit: Det var ju inte oket som kärvade för mig, utan beläggen som kärvade i mitt fall. (Saknar edit knappen ibland) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.