|
|
|
|---|---|
|
Hej. Har ett mystiskt fel på radion. Att lyssna på CD funkar klockrent, att lyssna på AM bandet funkar (finns iofs inte myckat att lyssna på) och på vårt vanliga FM-band funkar det ibland en stund. Sen hittar den kanalerna, man ser namnet i displayen men inget ljud. Funkar bättre när den kommer från garaget. Fukt som letat sig in nånstans där det inte hör hemma kanske? Tips någon? Det funkar som sagt att lyssna på CD och då är ljudet utmärkt men ibland vill man lyssna på vanlig radio.... Niklas Fransosen | |
|
Svarar på min egen fråga. Det visade sig att det var antenn tunern som var trasig. Den sitter bak i vänstra c-stolpen och var lite krånglig att byta men det gick. Köpte en begagnad på Bildelsbasen. Niklas Fransosen |
|
|
Kan du beskriva steg-för-steg hur du tog bort panelen för att komma åt tunern? Det sitter väl en airbag där också som man måste vara försiktig med? När det blivit lite varmare tänkte jag modda in en Aux-in genom tunern så jag kan köra MP3-spelare i bilen. |
|
|
Jag kopplade bort batteriet för att vara på den säkra sidan, det sitter som sagt var en AIRBAG där. Och det blir nog inte kul å få den i plytet :-) 1. Pilla bort AIRBAG-märket med en tunn platt mojäng. 2. Skruva bort TORX-skruven som sitter där under. 3. För in den platta mojängen mellan de två panelerna, den bakre är liksom den övre. Svårt att förklara med du ser det genast. Denna panelen sitter "bara" med fyra fem fästen i den undre. Börja uppifrån och bänd med milt våld. Se bara till att dessa fästen inte går sönder... 4. Dra sedan panelen uppåt utåt försiktigt. 5. Nästa panel sitter med två svarta expanderpluppar som du hittar under själva AIRBAGen. Du måste lirka upp mittendelen och sen ta loss hela pluppen. Det är trångt och pillrigt. 6. Det sitter även en torx-skruv längst upp på panelen. 7. Dra även denna uppåt utåt. 8. Modulen som sådan sitter med två skruv (torx) på den övre långsidan. Den nedre sitter satans bökigt till. Vettifan om det går att modda denna modulen nåt nämnvärt?? Det finns bara två ingångar till den. Den ena, den nedre, är en flatkabel som man måste vara försiktig med, den är visst rätt känslig. På modulens översida sitter den optiska kontakten som du förslagsvis tar loss innan du skruvar loss modulen. Är inte tekniker på nåt sätt men har svårt att se att du skulle kunna lägga till nåt. Verkar i mina ögon mycket svårt, modulen är bara en helt slät låda med två ingångar. Hoppas beskrivningen hjälper dig och lycka till!! Niklas Fransosen |
|
|
Tror att det förresten är "enklare" att byta till en nyare CD-växlare som kan läsa MP3-formatet. Det är vad jag har förstått den enda vägen att uppgradera, att skaffa nyare moduler. Och moulerna verkar dessutom vara ihopkodade på nåt märkligt sätt så att BMW kommer att se att du bytt din originalmodul mot en nyare. Det gillar dom visst inte. BMW har i sin stora vishet tänkt att vi vanliga dödliga inte ska vara där och pilla. Allt verkar dessutom vara optiskt i e65:orna. Niklas Fransosen |
|
|
Det finns en lång tråd på Bimmerfest om hur man öppnar upp modulen och löder fast en aux-in anslutning på två punkter på kretskortet som är utgång för AM-mottagaren som man ändå aldrig använder i det här landet. Sen leder du fram en sladd för anslutningen på lämpligt vis under mattor och paneler vilken ansluts till en separat MP3-spelare. Efter det är det bara att välja AM i iDrive:en och lyssna på vad du vill! :) Ett annat alternativ om man inte vill löda men som antagligen ger lite sämre ljudkvalitet är att montera en FM-modulator mellan antennen och tunern och sen dra fram kabel på samma sätt som det tidigare alternativet. |
|
|
Där ser man :-) Jag vågar mig inte på den manövern även om jag bra gärna skulle vilja ansluta min iPhone till stereon för mer musikutbud.... Uppdatera gärna tråden om du får fason på det hela! Lycka till! Niklas Fransosen |
|
|
fransosen!!! jag har exakt likadant fel på min radio och jag vill ha den tillbaka! vad var det för bmw nummer på antenn tunern? var det samma nummer du hade på den du fick? tacksam för snabbt svar! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.