AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.272

Värdering: BMW 528i E39 '97

ab
55
abstruse
528i F10 2010
Vid en snabb anblick på Blocket ligger E39, 528i, '97:or utsatta för allt mellan 30 000 kr till 52 000 kr. Vad skulle ni värdera min till?

Har själv följande bil:

Länk

Har lagt ner en en hel del pengar och omsorg på bilen. Alltid servad/reparerad på BMW eller Bosch Car Service verkstad (har en mycket bra kontakt på den senare firman genom mitt jobb och har därmed servat den där de senaste tre åren, innan dess alltid hos BMW). Få ägare, jag är tredje brukande ägaren. Se länk för detaljer kring gjorda reparationer, uppdateringar etc.

Synpunkter, prisförslag?

(Egentligen borde jag ha kvar den i 26 000 mil till med tanke på skicket, men funderar på M5 till sommaren.)
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Rent spontant - någonstans runt 35 tKr. Tror dock att slutpriset kan variera 5 tKr både uppåt och neråt beroende på vilken köpare du når.
ab
55
abstruse
528i F10 2010
Info för dem som inte orkar trycka på länken: :)

Fakta:
Inredning:
Svart skinn / sportstolar
Träinredning

Historik:
En kvinnlig ägare i Tyskland, därefter importerad till Sverige. En tidigare ägare i Sverige före mig. Köpte bilen runt 2006 och den hade då gått ca 14 800 mil. I skrivande stund, 110118, har bilen rullat ca 26 000 mil.

Ägarförhållande:
Jag är tredje brukande ägaren totalt.

Utrustning:
Sportstolar i skinn, ACC, restvärme, Business CD, elektrisk taklucka, elektriska speglar, elektriska fönsterhissar, avtagbart drag, manuell låda.

Detta har jag gjort:
Nyrenoverad motor monterad vid ca 15 000 mil, garantijobb. BMW Mölndal (Holmgrens Jkp)
Termostathus bytt på garanti vid ca 15 000 mil. BMW Mölndal (Holmgrens Jkp)
Dämpare fram bytta på garanti vid ca 15 000 mil. Holmgrens
Dämpare bak bytta vid ca 16 000 mil. BMW Grästorp
Vindruta bytt runt 2007 (kommer ej ihåg, får kolla datum på kvittot).
Delvis omlackad i omgångar mellan 2006 till 2010 p g a stenskott och repor.
ABS-sensorer (2-3st) bytta mellan 15 000 - 23 000 mil. BMW Grästorp samt BMW Skövde
Kulled i styrspindel vänster och höger bak. BMW + Bosch CS
Bytt bromsskivor fram vid ca 25 000 mil, 2010. Bosch CS
Bytt koppling, hela kopplings-kitet, vid ca 26 000 mil, 2011. Bosch CS
Bytt AC-kompressor vid ca 26 000 mil, 2011. Bosch CS
Nytt batteri, Bosch, 2011. Bosch CS
Strålkastare Hella Original Face-Lift med Angel-Eyes (utan Xenon). Bosch CS

Kvitton finns.
ab
55
abstruse
528i F10 2010
Tack för din kommentar.

Fler förslag?
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Jag skulle inte ge mycket då den rullat väldigt långt , även om den är fin så når den snart 30 000 mil vilket är mycket.

Kanske inte till åldern sett men mer sett till vad som annars finns där ute.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

En frisk och fin E39 är mycket bil för pengarna, ok att den gått lite långt för många spekulanter, men skinn och sportstolar och att t.ex kopplingen+ ac kompr. är bytt + att den verkar frisk utan omedelbara behov av "diverse utbyten" borde betyda att den inte hamnar i "25000 kronors klassen"...men det är ju vad jag anser.

Tycker det borde gå att få ut minst kring 30 papp hur som helst.

Men just nu är det väl inte helt enkelt att sälja en bil för hyfsade slantar, framåt mars så vaknar nog bilhandeln till igen..

JAG skulle inte sälja den för under 30000kr iaf..

Mvh Janne.
ab
55
abstruse
528i F10 2010
Tack för kommentar captain samt Janne.

@Janne:

Jag är inne lite på din linje också, men så är jag ju "part i målet". :)

Man ser många slitna bruksbilar på runt 30-40 kkr och jag tycker nog att min är i bättre skick rent visuellt men framför allt maskinellt.

Under 30 kkr säljer jag den inte i nuläget, då kan jag lika gärna ha den som fortsatt bruksbil vinter- och sommartid.

Tanken är att köpa en E61 5-serie touring, alternativt köpa en E39 M5 och ha som sommarbil. Får passa på nu före det är dags att skaffa knodd, det börjar närma sig...
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Årstider har väl ingen större betydelse för att sälja en vanlig bruksbil i den prisklassen anser jag.

Tycker du att 35 000:- gör dig nöjd sätt ut den för 37 000:- pruta 2000:- så är det klart.

Rätt pris på rätt bil säljer oavsett årstid (självklart finns det undantag)

BMW M-POWER
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Har du råd så behåll den istället =)

Som sagt är det kanonbilar för en billig peng, nästan för billig i vissa fall och därmed inte värt att sälja =)
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Behålla en gammal bil bara för att man inte får ut exakt vad man vill ha slutar bara med att bilen fortsätter att rasa i värde samtidigt som man får fortsätta reparera det som går sönder...
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

En tidig E39:a som är fräsch idag faller inte platt till marken vad gäller värde om någon månad eller två, snarare tvärtom som sagt..
Jag tror inte heller att vagnen "faller ihop i smådelar" till vårkanten ;)
Många tidiga E39:or har fallit i pris rejält och jag tror att inte fallet blir så mycket mer heller under en hyfsad framtid.. för fina ex.

E39:orna är den sista BMW'n som en hemmamekare kan skruva med hyfsat lätt och det kommer att visa sig i ett stabilt värde en lång tid framöver.

Jag har t.ex inte sett många E39:or under 20000kronor..Dessa vagnar är inte heller ett val för en spekulant som begriper varför vagnen är under 20000kr, där kan man kallt räkna med "vissa jobb" redan innan man åker för att kika lite närmare.

Det är vad jag tror iaf.

Mvh Janne.

Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Janne; vad menar du med "snarare tvärtom"? Insinuerar du att bilen skulle stiga i värde??

F.ö. tror jag inte det är många som ringer på en E39 med 26' på mätaren.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

qsacage:
Jag menar att bilen blir lättare att sälja när vårsolen tittar fram och då är det lättare att få sålt den för mer pengar än under Januari..
Fler spekulanter som blir lite mer intresserade och det kan innebära mer slantar i plånboken m.a.o.

Var det inte du som trodde att bilen skulle vara värd ca 35000kronor trots att bilen gått 26000mil ?
Och nu skriver du i princip att den är ointressant på marknaden ?

Mvh Janne.
Idag kan man köpa en tidig facelift E39 med en del mil på för runt 40k så ska man få 30-35k för TS bil så ska man nog ha lite tur med att få tag i rätt köpare.

Jag tror nog att E39 kommer att sjunka lite till prismässigt men eftersom dom redan nu är billiga så handlar det såklart inte om några stora pengar.
ab
55
abstruse
528i F10 2010
Kul med alla kommentar, tackar.

Jag motsäger mig inte direkt någon värdering som framkommit i tråden, men det är intressant att höra andras åsikter. En bil är inte värd mer än vad presumtiva köpare kan tänkas vilja betala. En del kanske med nöd och näppe bjudit 25 kkr för den, andra gladeligen 40 kkr. Den tidigare kategorin sannolikt någon som blott vill ha en bruksbil för att pendla till och från jobb, den senare antagligen en BMW-vän som vill ha en E39 i fint skick.

Har bekanta som kallar bilen för "i mint-condition", där jag väljer att kalla den "fint bruksskick" av den enkla anledning att jag är pedant av mig i vissa fall, bilar är ett av dem.

Olika köpare/säljare värderar olika faktorer olika högt. Om face-lift är det viktigaste; bilen är face-liftad med Hella original strålkastarinsatser - om än med färgade blinkers, dock ej bak, likväl är det en '97:a.

Vidare köper jag hellre en äldre bil med få ägare än en något nyare bil med många ägare och med ägare menar jag brukande sådana, räknar ej med bilfirmor. Samtidigt är så klart skick viktigare än såväl mil som antal ägare.

Avslutningsvis ska det bli intressant att se vad som händer med E61-prisbilden nu när det kommer ut fler och fler F11 under 2011.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.