AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.308

Lägga om punkteringsfria däck själv?

Ka
82
KalleAman
Bmw 530d -04
Känns som man skriver flera inlägg här på dag.
Men Funderingarna är många då man köpt sin första bmw.
Har Punkteringsfria däck på sommar och vinterfälgar, Men ska skifta fälgarna och ha "sommar" fälgarna nu på vintern.

Går det att fixa själv i en däck maskin som vanliga däck? Eller måste man till närmsta gummicentral?
Ka
82
KalleAman
Bmw 530d -04
Svarar mig själv. Jag var och provade men dom var VÄLDIGT styva, inget att rekomendera i en billigare däckmaskin att byta..
Bi
133
Bimmerfrei
BMW 528i F10
Snart 330dA Touring -12
Jag vet inte om det stämmer men sist jag krängde av ett par punkteringsfria ostar så sa gummigubben att man helst inte ska använda runflat-däck som plockats av från fälgen. Han påstod att det krävs så mycket kraft för att få av dem från fälgen att risken för skador är stor. (Alltså skador som inte syns för ögat.) Vet inte om det stämmer eller bara är löst snack. Han hade i vart fall ett helvete för att få loss dem.

Jag säger alltså inte att det skulle vara fel att skifta runflat-däck mellan olika fälgar, bara återger min lilla historia.
Ka
82
KalleAman
Bmw 530d -04
Det kan jag tänka mig att det kan uppstå.
Däckmaskinen jag använde är ändå en någorlunda maskin, men fick ta om flera gånger för att alls få lös däcket från fälgkanten. I vanligt fall på ett "vanligt" däck så orkade den på första att pressa lös däcket från fälgkanten.

Var alltså stenhårt, så att det kan uppstå någon skada är nog inte helt omöjligt.
Nåja, man får väl vänta tills våran kommer för att få byta fälgar...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.