AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.925

Övertryck i bakaxel?!?! e39 ´97

ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Skulle göra en inspektion 2 i slutet på förra veckan, o när ja släppte på avtappningspluggen till bakaxelklumpen, så fläg den ut som en projektil och pljan bara sprutade hej vilt... Inte så konstigt kanske att pluggen flydde med tanke på hur den jävla oljan luktade! Lyckades dessutom spraya ner hela mig, så nu e d bye bye till dom kläderna... Den jäkla lukten går aldrig väck! Lite som skit i kardantunneln... ;)

Ne men skämt å sido... ska det verkligen va övertryck där?! Ja släppte på pluggen ca en timme efter att ja kört upp den på lyften...

//Anders.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag öppnade pluggen på en diff som legat i garaget i över ett halvår, poff sa det där oxå :)
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Ofan... Ja trodde dom hade nån fin liten avkortning på ovansidan... Som en växellåda har. För har man sånt övertryck så riskerar man väl att tryckan ut olja vid diverse packboxar?!
Mja...Det skall inte vara ett sådant övertryck att pluggen flyger iväg, är risk att man trycker ut packboxarna som du säger. Skall finnas ett "ventilationshål" på gaveln (i "alu"), denna brukar kunna bli igensatt av smuts...
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
När du säger gaveln, menar du bakåt då eller? Det är ingen ventil man kan skruva bort o rengöra/ byta ut?
Japp alugaveln "längst bak". Skall inte vara en ventil utan ett litet hål rätt högt upp (iaf på E34, om jag minns rätt). Min diff på E34:an "poffade" den med, men efter att gaveln glasblästrats/rengjorts är "problemet" borta. Ett litet övertryck är OK!
Aldrig haft tillstymmelse till övertryck i min och har bytt 4ggr hittills. Det sitter ju en ventilation upptill som ska se till detta. Vad skulle ett övertryck åstadkomma, annat än riskera blåsa packboxarna? Igensatt ventilation är väl troligaste orsaken.
Speedlover: Ett liiiitet "poff" när man lossar pluggen är OK, men så klart den skall absolut inte flyga iväg, och oljan skall inte spruta ut utan rinna ur som vid motoroljebyte ungefär.
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Hmmm... Kommer man åt den ventilen utan att riva klumpen?
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Ingen?

Nån som har en bild på ventilen?
Det är ingen ventil! Det är ett luftningshål. På E34 sitter den på bakre gaveln iaf. Kolla på www.bmwfans.info, sök på din modell o kolla reservdels-skisserna så ser du var den bör sitta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.