|
|
|
|---|---|
|
Min far påstår att BMW med flera har ett system i nya bilar där bilens mätarställning finns registrerad på tre ställen i bilen, varav ett är unikt för varje bil. För att skruva en bil måste man då först hitta det unika stället för att kunna justera mätaren för bilen. Självklart kan man fiffla med mätaren som syns i bilen, men att man vid en koll hos BMW alltid kan få fram bilens rätta mätarställning så länge inte alla mätarna har justerats med samma mängd... Stämmer detta eller har han blivit lurad? Själv är jag skeptisk... | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Den har funnits registrerad i flertalet styrdon sedan ganska länge, dock är det inga problem att se till att det ändras där också. 2010-2011 årsmodeller är väl inte så aktuella än, så där har jag ingen info. Men jag vet att det jobbas i Bryssel med att försöka få till ett säkrare system tillsammans med biltillverkare samt även ändra en del lagar.Tex att vid varje ägarbyte så bilen besiktas angånde mätarställningen så den registreras är nått som funderas på. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Allt som styrs av en dator kan man manipulera det är bara frågan om att vilja som Hasso skriver .Tex att vid varje ägarbyte så bilen besiktas angånde mätarställningen så den registreras är nått som funderas på. Kan kanske vara en lösning det finns säkert andra sätt. Så länge folk kan tjäna pengar på det så kommer de säkert att försöka ändå men då kan vi iaf kolla det i en data bas tex. Hoppas att de kommer på ett sätt att lösa det på Ha deT |
|
|
Ni menar att farsan har fel då? Han menar ju att det inte går att hitta alla mätarenheterna utan att riva halva bilen.. Vet inte vad han fått det ifrån dock... |
|
Verdi |
Marcus555, Vet inte exakt hur du menar, men det tillverkas ju hundratusentals nya BMW varje år. Hur ska man då hitta ett "unikt" ställe för varje exemplar? Och var nu minnet som håller mätarställningen rent fysiskt sitter spelar ju ingen roll. Bilen kan ju själv skriva dit, alltså är den uppkopplad på bilens eget nätverk. Som ju då kan användas även av skurkarna. Då vore det bättre att logga mätarställningen kontinuerligt. Varje gång man stannar motorn t ex. Då skulle det bli lite jobbigare eftersom du skulle få ändra en massa värden för att få till en trovärdig historik. :) |
|
Vi lever väl i en teknologisk tid? Hade det varit så svårt att låta bilen skicka ett SMS (t.ex. varje gång man stänger av den) till ett externt ställe som lagrar mätarställning? Och om man vill kolla den så SMSar man "<serienummer> <regnummer>" till 72XXX och får till svar både senaste och högsta registrerade mätarställningen samt datumen de registrerades? Allt annat tycker jag är lite 1900-tal. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
| @esadh: grejen är ju att varje "hur svårt kan det va" eller "hur dyrt kan det va" blir massor med pengar på en bil. Gjorde examensarbete på Volvo Personvagnar för 12 år sen och då fick man en bättre uppfattning för hur det krigas om vad/var man ska lägga pengar på en bil. Bilarna kan ju inte få bli hur dyra som helst bara för att allt ska vara skottsäkert osv. Mätarskruvade bilar är nog ett relativt begränsat problem men åt h-vete för den som drabbas. | |
|
Alltid funderat på varför just BMW verkar vara ett hett ämne om mätarställningen är korekt eller ändrad/skruvad, varför ? |
|
| Därför att det inte märks om bilen gått 10000 eller 20000mil om den är välvårdag, vilket märks på en Peugeot t.ex. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.