AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
23.420

Motorlampan fortsätter tändas. BMW 528 iAT 00:a

Sida 2 av 2
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Detta kan jag inte veta eller ens gissa.
Men på vår 325 vara det samma symptom och då defekt tempsensor.
Efter bytet blev det stabil tomgång kring 700 och inga tjuvstopp.
Motorn gick bättre och lägre förbrukning. Inte mycket men ett par centiliter per mil.
Detta var mellan besiktingar så avgasvärdena vet jag inget om.
Men om tempsensorn är kass så ser ju datorn detta.

"Byta upp sig? Till vad då?"
Er
71
Erik_th
528iA Touring-00
Ja på ett vis låter din teori jävligt rimlig, för datorn indikerar felkod på både thermostatsensor och fueltrim bank2. Men sen är det ju det med avgasvärdena som gör att teorin går isär, men det kan mycket väl vara så. Ska lämna in bilen på grannverkstaden som är BMW-åf i veckan och be dom läsa felkoderna med sin dator.
Det där med "map cooling thermostate" är ingen tempsensor. Det är funktionen med en liten 12v elvärmare inne i termostaten som kan styra denna till att öppna innan kylvätskan har nått öppningstemperatur. Om det t.ex blir avbrott i värmepluggen (enkelt att mäta i anslutningen på termostathuset) så faller funktionen bort och ger felindikering som ovan. Bara en teori om de olika felen som rapporteras av diagnostesten.

FP
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Folke:

Det är inte den termostaten. Det finns en tempsensor till insprutet som bla reglerar bränsleblandningen vid kall motor.
Kalla det för choke.

OK.
Har inte kollat just felkodsnumret, men TS skrev iaf "map cooling thermostate" tidigare om jag fattade rätt. Detta är benämningen för den styrda termostaten som sitter i bla M52TU m.fl motorer.

FP
Er
71
Erik_th
528iA Touring-00
Kanske borde kallas kallstartventil?
Menar du den styrda termostaten? Hur som heslt, så här funkar den:
Den jobbar bara när motorn är varm och under vissa betingelser när motorstyrningen vill reglera termostaten lite utanför området som kylvätskan i sig själv gör.
Saxat ur BMW:s beskrivning över "karatäristiktermostat":
"Den har till uppgift att vid förbrukningskritiska körtillstånd med lägre belastning att ställa in en för förbrukningen gynnsam högre kylvätsketemperatur. Vid fullast resp höga varvtal sänks kylvätsketemperaturen för att skydda komponenterna."
Det är då det eluppvärmda elementet mitt inne i termostaten gör att den öppnar extra osv.

FP
Er
71
Erik_th
528iA Touring-00
Kan det vara därför restvärmen inte funkar tro? Där finns en knapp på ac-panelen som heter rest, den verkar inte funka :S
Inte så troligt, men om din yttertempgivare är defekt så kan det få knepiga bieffekter. Även vissa delar för motorstyrningen tar info därifrån.
Visar din yttertemp i instrumentet rätt?

Kriterierna för att restvärmen skall starta är:
Tändning från
Batterispänning över en viss nivå, dvs väl laddat.
Yttertemp under +12
Motortemp över en viss nivå, dvs väl varmkörd.

FP
Er
71
Erik_th
528iA Touring-00
Tror faktiskt att den visar rätt. Var sitter dem tempmätaren annars?
Givaren sitter i regionen bakom höger dimstrålkastare. Om det visas rimlig temp inne på displayen så är allt OK.

FP
Er
71
Erik_th
528iA Touring-00
Okej, ja den verkar stämma bra faktiskt. Trodde kansek att den kunde vara "lite" trasig ;) Men då är allt på det klara. Tack för all hjälp! Mvh//Erik
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Givaren (tempsensorn) som verkstaden bytade satt vid insprutningen.
Skall försöka hitta en sprängskiss för vi pratar inte om samma sak.

ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Länk

Kolla nr 3.

Er
71
Erik_th
528iA Touring-00
Tjena igen vänner! Nu idag var bilen inne på BMW och fick domen. Det var alltså lambdasond på bank2 innan katalysatorn som var boven i dramat. Nu till frågan, var köper jag en billig lambdasond? Antar att de alla är olika eftersom det är olika pris på dem. Om någon vänlig själ har en bra begagnad liggande eller kan tipsa om en ny pirat så är jag tacksam. En ny på BMW kostade 2300:- och med tanke på hur mycket pengar jag verkar ha lagt på bilen i onödan så vill jag undvika dyra reservdelsköp i den mån jag kan. MVH//Erik.

P.S, jag bor i Skåne och kommer gärna och hämtar på plats inom Skåne om det är någon som ruvar på en sådan.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Länk
runt en tusing. Bör väl vara reglersonden du ska ha om det är före katten.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Er
71
Erik_th
528iA Touring-00
Inte en aning. Men den sitter på grenröret närmast torpedväggen om du står framför bilen. Är båda på grenröret likadana? Vill gärna veta 100% säkert innan jag beställer på nätet ;)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Er
71
Erik_th
528iA Touring-00
Tack så mycket Hasso. Nu ska jag beställa och sen ska bilen fan gå bra igen, jag vill verkligen trivas 100% med denna bilen eftersom den är så sjukt skön att köra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.