AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
23.421

Motorlampan fortsätter tändas. BMW 528 iAT 00:a

Sida 1 av 2
Er
71
Erik_th
528iA Touring-00
Nu är snart tålamodet slut. Jag har bytt grenrörspackningar, båda kamaxelpositionsgivarna och felsökt som en dåre. Nu sist gjorde vi ett röktest för att kolla efter läckage där den drog tjuvluft. Slangen till vevhusventilationen var helt av. Köpte en ny slang på BMW och bytte den samt släckte motorlampan, men den tändes efter bara en mils körning. Idag såg jag ett litet gummilock bak på motorn som var sprucket, tog bort det gamla och satte på ett nytt och släckte motorlampan igen, denna gången tändes den inte förrän efter 3 mil. Men nu är den som sagt tänd igen, vad kan det vara för fel nu? PÅ BMW sa dom att när dom bytte slangar till nordenanpassade dito så bytte de alla slangar, någon regulator samt oljestickans rör. Kan det även vara så för min del? Köpa alla slangarna och det kitet och byta allt? Jag börjar ledsna riktigt mycket på den bilen nu, samtidigt älskar jag den ett konstigt vis.

Symptomen är att den är slöare och dricker troligtvis för mycket soppa(snittar 1,1l/mil)

Tacksam för heta tips och råd så jag kan få slut på eländet någon gång. Mvh//Erik
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Har du kontrollerat lmm?
Andra tänkbara "alternativ" är väl lambdasonderna..mm.

Men lambdasondsfel bör du kunna få felkod på om det är trassel där, däremot inte( så vitt jag vet) om din lmm är kass.

Mvh Janne.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vilka felkoder får du ??

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Er
71
Erik_th
528iA Touring-00
Jag får felkod på någon syresensor samt någon lambdasond. Men enligt folket på BMW är det inget av det som är fel.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Läckage i avgasssystemet ??

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
La
20
Lasse1
525 Touring -02
Borde kanske inte tända någon motorlampa men när jag bytte vevhusventilation nu i vinter så var returröret vid oljestickan till oljetråget helt tätt. Är det tätt där spelar det ju ingen roll att övriga rör sitter som de ska. Men som sagt motorlampan borde ju ändå inte tändas för det.
Er
71
Erik_th
528iA Touring-00
Jag har haft läckage i avgassystemet, men det har jag svetsat. Det är möjligt det inte blev tillräckligt bra. Är det ett vanligt förekommande fel som påverkar prestandan så pass märkbart? När jag köpte bilen i september var den mycket piggare, det kan jag inte ta fel på.
Som redan nämnts, liten läcka i avgaset på "fel" ställe kan göra att syresensorerna reglerar fel och motorn därför går illa, förbrukar mer tänder fellampan osv.
Alltså inte primärt pga liten läcka men för att reglersystemet gör att bränsleblandningen blir felaktig.

FP
Er
71
Erik_th
528iA Touring-00
Tackar för det svaret. Ska kollas upp snarast. Jag har för mig att vi inte 100% tätt i den första skarven mellan katalysatorer och främre röret efter vi hade kattarna nere för att svetsa sprickan i den ena katten.
Er
71
Erik_th
528iA Touring-00
När du säger på fel ställe, måste läckan då vara på grenröret någonstans? Eller kan även läckage efter sensorerna ställa till det?
Jag har läst om fall där läckor längre bak i systemet kan orsaka problem. Resonanser vid vissa varvtal kan göra att luft sugs in osv, även fast man tycker att det skulle vara ett övertryck inne i röret alltid.

FP
Er
71
Erik_th
528iA Touring-00
Nu jävlar blir jag less. Nu är alla slangar och oljefällan också bytta. Köpte nu de
Nordenanpassade slangarna. Alla slangarna var totalt söndervittrade och fulla med kletig gammal olja, oljefällan var dessutom full av vatten. Nu släckte vi felkoderna på nytt och denna gången gick bilen 4 mil igen innan lampan tändes. Är det någon nu som kan ha en susning om vad so
Nkan vara felet så är jag tacksam för all hjälp jag kan få.
Er
71
Erik_th
528iA Touring-00
Jag kan ju tillägga att både avgassystemet och slangsystemet i motorutrymmet nu även efteråt är läcksökt med hjälp av röktest och det uppkom inget läckage
På något av dessa.
Tjuvluft in i insuget utanför LMM, dvs gummibälg, packning, lösa anslutningar eller annat som som läcker.
Felmeddelandet verkar lite lummigt, har man använt riktig diagnosutrustning, är det exakt 1st syresensor/lambda (samma sak) som rapporterar fel? Är denna i sig bytt, kanske den ger fel mätvärde utan att det är nåt yttre som är fel?
Är det sensorn före eller efter katalysatorn?

FP
Er
71
Erik_th
528iA Touring-00
Jag får följande felkoder: P1622 map cooling thermostat. P0150 sensor circuit bank 2 sensor 1. P0173 fuel trim bank 2. Co-halten låg på 4,0 som lägst, alltså åt helvete för högt, men även HC-halten var för hög. Kan ju tillägga att bilen ibland pendlar på tomgång, från normala 800 varv ner på typ 500 en snabb sväng. Det konstiga är att vi inte
Får någon felkod på lambdasond nu, det känns ju som om det är en sån som spökar.
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Vanosproblem?

Länk
Länk

//Göran
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Finns ju en tempsensor också som kan spöka.
Sitter din insuget/insputn.

"Byta upp sig? Till vad då?"
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Vi hade samma problem/symptom på vår 325 -03.
Tomgången pendlade ner till 450-500 och tjuvstopp vid rödljus!
Är den tempsensorn kass så tror "datorn" att det är 100 grader plus och bränsleblandningen blir på tok för mager!

Er
71
Erik_th
528iA Touring-00
Karlhilding: Menar du inte att den får
För fet blandning? Med tanke på avgasvärden och bränsleförbrukningen borde den få
För mycket.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Nej jag har skrivit mager!

Er
71
Erik_th
528iA Touring-00
Okej, du säger för mager. Tror du då det är fel
På min bil med, med tanke på för höga värden?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.