|
|
|
|---|---|
|
Hejsan Har en e61 -06 som jag har haft inne på felsökning för att jag har haft dålig värme inne i cupén så när jag fick tillbaka bilen så hade dom bytt termostat för den var tydligen kass o sen kommit fram till att värmepaketet var täpt så på passagerare sidan fungerar det som normalt men på förar sidan var det svalare pga av att det är täppt i kanalen till värmecellen! o det var tydligen vanligt på dom att det går in avlagringar från motorn och täpper till i dom små flänsarna! e det någon som har vart ute för det? men nu på sistone när jag kört långt med bilen så känner jag efter typ 3 mil så blir det lika varmt på förar-som på passagerar sidan om jag känner på utblåsesn i mitten som annars blåser en kallt och en varmt, så jag undrar om det verkligen e täppt elr vad det är?? kostar ju 10k o byta värmepaketet så det är ju inget man vågar o chansa på om det nu inte skulle vara täppt | |
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
Till att börja med kan man spola systemet med kylarrengöring. Men det låter inte troligt att det hunnit bli några avlagringar i en såpass ny bil. Någon form av värmereglering under instrumentbrädan som spökar? |
|
Vet inte om detta kan hjälpa i ditt fall, nedan är kopierat från mitt inlägg i en annan tråd: Börja med att gå in i iDrive och kolla alla inställningar. För att få till riktig värme i kupén så måste jag stänga av autoläget och gå in manuellt och göra riktiga inställningar som passar mig. Tex går det att separat ställa in värmen på föraren, stegvis i ca 8 steg (?) från helt blått till helt rött. På min bil gör det jättestor skillnad i hela kupén om jag ställer den max på rött, detta alltså oavsett om jag ställer båda tempvreden på panelen på max! (Faktiskt samma sak på sommaren, för att få max kyla måste jag gå in och manuellt ställa föraren på helt blått!). Detta måste jag upprepa varje gång jag själv eller någon annan använt autoläget för då återställs allting till vad jag anser vara helt knäppa inställningar. |
|
|
Ronald: Enligt bmw så ska dom kunna se genom en provkörning med datorn att det funkar o enligt deras dator så gör den det! antog att dom skölde ur systemet när dom bytte termostaten?! men jag håller med dig att det låter som ett regleringsfel! Ulf530: har faktiskt läst ditt inlägg o testat men det blir ju jätte varmt om jag gör så efter 3 mil innan dess så äre ingen skillnad, men tack för tipset:) kan förtydliga det lite, det blir allså inge fullvärme på en gång efter typ 3 mil utan det börjar redan efter 1,5 mil blåsa lite ljummet och sedan öka sakta tills sen efter 3 mil vara full värme på bägge sidor! |
|
|
Intressant, Jag hade precis samma problem med min 530dT - 06 fram tills i dag! Började när det var töväder förra veckan. Tänkte att det kanske tar en liten stund för den att reagera på det varmare vädret ute (ologisk tanke... jag vet...) men det har varit kyligt, framför allt runt fötterna på förarsidan ända fram tills i dag då allt funkar som vanligt igen! Kollade igenom alla inställningarna i idriven då problemet uppstod, körde max fläkt, temp osv och bollade runt med alla olika inställningar men inget hjälpte. Hoppas den fortsätter fungera normalt nu... mvh Kalle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.