|
|
|
|---|---|
| Har en 01:a 525 som missar lite på tomgång syns ej på varvräknaren men det känns i bilen .Har bytt stift, kollat vevhusvent men det blev ingen skillnad. Bilen går kanon för övrigt så det är väl ett skönhetsfel men stör mig lite på det ändå. Den har gått 26000 mil, så vad tror ni ska man köra vidare eller börja byta tändspolar o dylikt , det kostar väl en del. | |
| Jag har samma fel på båda mina 01:or 525, 530 | |
|
Enligt diagnosen så står det "cylinder missfire" och vilken cylinder. På min 525a så visar det missfire på alla utom 3an, har testat byta plats men samma resultat. Motorlampan lyser också kan väl nämnas, båda motorerna är m54. Jag fick felmeddelande o2 sensor också (lambdasond). har ej testat byta den, jag återkommer med besked om detta. Vad jag vet så kan bilen få fel värden och misstända när lamdasonden inte skickar information. |
|
|
Jag har ingen missfirefelkod dock magerblandning på En eller två cylindrar vid koll hos BMW, ev gissar jag på tjuvluft |
|
|
Kollat de klassiska gummibälgarna till insuget som brukar spricka upp? Om gummibälgar är ok, inga felkoder finns etc så kanske en ursotning är på sin plats? |
|
|
Ska kolla bälgen , hmm sot, ja kanske har blivit Mycke ekodriving ett tag( 0,82 senaste 3 tankningarna) Kanske dags för en på 1,4 ;-) |
|
|
Sträck ur på tvåan, trean, fyran och avsluta med att bränna upp fem liter bränsle på femman (vilket tar 2,5 mil/7,5 minut). Jag brukar torka rent avgasröret före/efter och dra en repa till. 2:a gången kommer det inget sot...... hehe. |
|
|
Det kan inte bero på smått igensatta insprutningsmunstycken? Har sett att det finns "cleaner" för dem att hälla i soppan. Någon som vet/provat? //Lasse |
|
|
Efter lite forumforskning slängde jag i en flaska sånt här: Länk Kanske hade det någon positiv inverkan, det blev iaf inte sämre, men å andra sidan hade jag egentligen inget problem heller... Dock om jag misstänkte dålig spridarbild skulle jag kunna tänka mig att överdosera en sån flaska ganska kraftigt och sedan ställa upp injektorerna på vid gavel enl. proceduren ovan. :) |
|
|
Lite redline sl1 är ju aldrig fel, jag har testat det förut med mycket gott resultat, Men det gjorde ingen skillnad i denna bil. Har nu efter tankning(0.87 rätt bra med tung bil o aut) spöat den ganska hårt, så man för väl hoppas det blir bättre. Tjuvluftläkage letande med startgas gav inget resultat heller. Återkommer om jag kommer fram till något |
|
|
Jag har konstaterat att man hittar inte läckor med startgas om det inte är ett gigantiskt hål nånstans och då hör man det istället. Testa att spraya gasen rakt in i insuget får du se, det krävs en del för att det ska märkas nånting överhuvudtaget så att hitta småläckor kan man glömma. CRC motor starter och Biltema provade jag med. |
|
| Ok....då är det alltså okulär besiktning som gäller, gummit ser dock mycke fräscht ut.....kanske armorall synvilla. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.