|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
|
Ha ha, e vi så starka här? Går det inte med våld så går det med mer våld och går det sönder var det trasigt från början. |
|
|
Hej och sorry att jag inte skrivit på länge. Har mer problem än med bilar...bygger hus samtidigt också vilket suger hyffsat mkt energi kan man säga :) Ska prata med dom idag och ge dom en chans sen ska jag återkomma till er så fort jag fått svar. Både med verkstad och vilket svar jag fått. Ska bli kul att få tillbaka bilen.... Tänk om det skulle bli samma fel igen sen när jag hämtat ut den...hehe det kan bara inte hända. /tib |
|
| Allt kan hända. Men du har haft så mycket otur så det borde inte hända igen. | |
|
Nu har jag försökt nå chefen där på telefon utan svar så har mailat istället, hoppas få svar snart annars ringer jag honom imorgon eftermiddag igen. Ska bli intressant att se vad man får för svar. Fortsättning följer... |
|
|
Får du inte svar så åk dit istället! Ge dig inte vad du än gör! |
|
|
Hej igen! Nu har jag fått respons och dom vill träffa mig i nästa vecka och diskutera en lösning. Känns ju faktiskt bra och visar att dom tar det på allvar iaf. Fortsättning följer... |
|
|
Hoppas det löser sig... Mvh |
|
|
Hej igen. Har haft möte med BMW Solna, 2 chefer på olika nivå var med. Dom var trevliga och lösningsorienterade men kunde inte "bjuda" på mer än att jag fick hämta ut bilen utan att betala dom sista ca 3000:- dom ville ha. Dom hade lagt ner ca 90 timmars jobb på bilen och deras debitering per timme ligger över 1500:- så dom tyckte att dom redan hade bjudit till rätt bra. Försökte säga att vad händer om jag får exakt samma fel igen, kommer ni byta databoxen då också? Men fick till svar att det var så komplext att det var omöjligt att veta så det skulle nog dra iväg i pris ändå. Hursomhelst så känns det väl hyffsat ok även om jag hade hoppats på lite mer pengar tillbaka.... mvh Titus |
|
| Frågade du inte varöfr de inte satte tillbaka den gamla boxen, när det inte var det som var felet istället för att debitera för en ny. | |
| Solna, im not surprised. | |
|
Så sätter de in din "trasiga" box i en annan bil och tar betalt för en som var ny... ///BMW - Was sonst! |
|
|
Tib: du verkar ha gott om både tålamod och stubin. Bra egenskaper men är det som du beskriver kommer verkstaden lindrigt undan. Oförskämt bemötande och ställtider som är absurda är tillräckligt för mer eftertanke hos de ansvariga. |
|
|
Först och främst, så skulle jag, likt någon tidigare sa, krävt att få betala på faktura. Hade de vägrat hade jag tagit nycklarna och gått och sagt, fakturera mig. När jag hade fått fakturan hade jag bestridit det. De kan inte skicka på inkasso om du bestrider fakturan. BMW solna och BMW Danderyd är kass! jag var inne med min BMW Z3 M på Danderyd för att visa upp ett seriefel, dvs att bakaxeln hade börja släppa i punktsvetsningarna på subramen (bagagerums golvet hade börjat rivas isär, detta trots rostfri plåt etc, av ren utmattning). Killen på verkstaden insisterade att han skulle köra in den i hallen "för försäkringar och sånt" som han beskrev det. Jag och polaren stod brevid, han fullkommligt massakrerade min växellåda, krossväxlade med våld flera gånger. Jag frågade vad fan han pysslade med, det är något fel på din låda hojtade han tillbaka. Det är shortshift och sportkoppling som fungerar alldeles utmärkt, men nu kanske det är fel sa jag, men de var det bannimej inte innan. Till saken hör att det blev två historier av detta, först och främst försökte de lura i mig att det var normalt att bakaxeln kunde släppa från subramen om man körde bilen hårt (jag bara gapade, så ni menar att ni tillverkar m bilar som kan tappa bakaxeln???) och det andra var att mina växlar inte fungerade alls till och från efter besöket. Något de vägrade ta ansvar för. Vad var vitsen med att de körde in bilen då? För försäkringar och sånt var ju hans förevändning för att han (20 åringen) skulle köra in bilen. Sen ville de ha betalt för inspektionen, det kunde de glömma...och det fick de inte heller. Jag tog det första ärendet till högsta chefen för bmw sverige som först förnekade att det var ett seriefel. Jag skrev en rapport på 30 sidor med folk från hela världen som hade haft samma problem och där några hade fått ersättning. Efter lite terror erkände han att jag hade rätt, men att bilen var för gammal för att få goodwill. BMW vet inte vad service är... By the way ska jag skriva en tråd om detta, alla som har en E30 M borde kolla sina bilar, jag trodde inte att det var möjligt förrän jag såg det själv... |
|
|
Fick du växellådan lagad då? |
|
| @tib: Har du fått tillbaka den utbytta DME-enheten? Hur slutade allt? | |
|
Du ska ha tillbaka pengrna för dme-boxen. Ge dig inte innan dess! Att dom lagt ner 90 timmar betyder att dom inte är kompetenta att reparera felet då kunde dom istället sagt att dom inte kan laga och att bilen kan köras till annan verkstad. BMW solna är inkompetenta. Att bilens konstruktion är komplex förstår väl dom flesta men om inte bmw själva klarar av att laga sina bilar vem ska då göra det? Att dom sedan efter mycket trixande lyckades få hjälp med att tyda diagnosen som faktiskt visade vad som var fel bevisar ytterligare en gång att dom inte har kunskap att förstå deras egna produkter. Jag skulle aldrig ge mig förrrän jag betalat för givaren och lagom arbetstid. |
|
| Nej det fick jag fixa själv, de påstod att lådan var trasig när jag kom in, jag hade vittnen till motsatsen men de vidhöll att jag hade fel. Har sällan varit så förbannad... | |
| Vad var det som gick sönder? | |
|
Hej! Jag ångrar ju ganska bittert att jag inte tog faktura när jag hämtade ut den i augusti, då hade jag ju aldrig betalat den eftersom dom inte hade fixat problemet och då hade man varit i en helt annan situation. Jag tog faktiskt upp det på mötet också ang vad som hänt om jag fått en faktura istället men kommer faktiskt inte ihåg vad dom svarade på det. Problemet med DME styrenheterna är att när dom en gång är programmerade går det inte att programmera om dom till en annan bil. Mitt största problem just nu är dock inte bilen utan att jag bygger hus så all min energi för att tjafsa har gått till husbygget där det fuskas hej vilt, ibland önskar man att man inte var så påläst och trodde att det var bra, jobbigt när man vet att nåt görs fel. Nästa gång jag råkar ut för nåt liknande ska jag vara tuffare och definitivt ta alla stora reparationer på faktura. Det som är lite störigt när man lämnar in bilen där på BMW Group så tar dom inte emot den om man inte skriver på nåt papper...så när man står där och är stressad så läser man ju knappt igenom pappret men troligtvis så står det väl saker i det pappret som gör att dom kan göra i princip hur dom vill rent juridiskt. Det roliga är att man får inte ens en kopia på det pappret när man lämnar in bilen så jag vet egentligen inte ens vad jag skrivit på. //tib |
|
|
Låter som att du är inne i en psykiskt krävande period! Hoppas allt löser sig till slut! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.