AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
12.822

Blåst av verkstan, eller? Snälla hjälp mig att fatta ett beslut och säg vad ni tycker

Sida 3 av 5
Jag hade sagt vad är problemet?
Ni har bytt en dme mot en utbytesenhet, byt tillbaka till den gamla och kreditera fakturan.

Eftersom du har betalt för en del så har du rätt att få den gamla delen, om de skrotat den vilket jag har svårt att tro så får det väl se det som lärpengar och ta kostnaden.

En gissning är att den är ivägskickad nånstans och kommer tillbaka som utbytes dme.

Hur vet man att den är bytt, den kan ju vara samma som sitter där fast de tog betalt.
Detta är helt skallskadat det är som att kylskåpet går varmt, du kallar din en servicekille från bosh han byter hela styrkortet, utan att ens kolla givaren.

När det kom hem en snubbe till oss så var det första han gjorde koppla in ett fluke liknande instrument och kollade givarna till både kyl och frys fast det var kyl som var fel.

Sedan byttes styrkortet.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Det kan vara knepigt att hitta den här typen av "nya" fel och att ta betalt för mer tid för felsökning än att bara chansa på styrenheten är ju självklart. Men om verkstaden inte har kunskap och orkar läsa och använda den support som finns blir det såhär.

Kanske det är lite "prestige" hos verkstäderna att inte behöva kontakta deras egen support i den här typen av fall? Kanske det är där problemet ligger?

Du ska begära alla pengar åter utom för givaren och endel av jobbet. Ingen diskusson.
Om de fick reda på det verkliga felet genom att skicka information externt så är det bara hänvisa till att det skulle de ha gjort i första taget så hade de inte slösa med sin , din och dina pengar.

Att de valde att inte göra det ska inte du drabbas av och du ska absolut inte behöva betala för en del som bytts ut som inte är felaktig, som sagt de har ju den gamla modulen.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Vad heter givaren som var fel?

Enligt funktionsbeskrivningen för DME (motor N62?) så finns 2 givare som borde vara väldigt intressanta. Men säkert fler som påverkar.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Jag skulle gå till verkstaden i fråga och tala om lugnt och stilla att: Så här får det inte gå till i modern tid och att jag ska nu gå till Expressen,Aftonbladet,Vi bilägare mm mm,bara så att ni vet. Kvitton medföljer i tidningen.....Ok. Inget hot. Bara informera innan det kommer ut.Även att du skriver på AP.

Mvh Jonas B.
Ar
219
Aragon5
F30-320d
Jag tycker att du ska stå på dig och kräva en del av pengarna tillbaka. Även att du talar om vilken verkstad det är så att vi andra inte servar våra bilar där vilket blir en dålig reklam för de. Det här är ju fullkomligt oacceptabelt för att vara år 2011 i Sverige.

Går det inte med våld så går det med mer våld och går det sönder var det trasigt från början.
Läste om nån anna kille här på forumet som fått dme utbytt, verkar vara risig kvalite.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
tib:

Hoppas du får upprättelse!

Mvh
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Mycket tråkig historia att läsa och fullkomligt oacceptabelt agerande från den auktoriserade Bmw-verkstan. Att behöva vänta i drygt 6-månader på att få bilen lagad är inget annat än oacceptabelt. Att dessutom få betala höga kostnader för utbyte av delar som inte är defekta pga. deras inkompetens att bedriva felsökning är nästan ännu värre.

Tyvärr verkar det som att Du "tib" inte riktigt orkat ta tag i verkstadens inkompetens betydligt tidigare, men det är alltid lätt att vara efterklok med facit i hand.

Ställer mig också bakom att denna verkstad definitivt borde "hängas ut" med namn. Att det finns dåliga verkstäder det är ingen nyhet men att en auktoriserad Bmw-verkstad kan vara så fullständigt inkompetent är sanslöst och är definitivt inget ställe man skulle vilja lämna in sin bil till.......

Nej, ta tjuren i hornen och se till att denna verkstad lär sig en läxa i hur man lagar bilar samt bemöter sina kunder professionellt.

Lycka till :)

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Håller med, vi borde åtminstone få veta vart den lämnades in
Ar
219
Aragon5
F30-320d
Vi är trots allt ganska många BMW-ägare som får tips av varandra genom denna underbara forum. Vi kan påverka mycket mer än vi tror. Jag tycker t o m att vi skapa en del i detta forum där man kan skriva sina erfarenheter så att flera i vår gemenskap inte råkar ut för samma sak. Det är trots allt genom oss dessa verkstäder får sitt leverbröd och sina vinster. På den tid som tib´s bil var på verkstad hinner man bygga upp 3 nya BMW från grunden. Jag fattar fortfarande inte hur det kunde bli så.

Går det inte med våld så går det med mer våld och går det sönder var det trasigt från början.
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Avslöja dessa skojare efter att ha fått tillbaka dina pengar om du nu får ngt tillbaka.
(Mkt hänger ju på dig oxå)
Du har helt enkelt accepterat deras behandling av dig för att du har haft mkt att göra under tiden som du skrev och inte hunnit ta tag i dessa skojare.

BMW M-POWER
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
tib:

Hur har det gått?

Mvh
Ar
219
Aragon5
F30-320d
Är inte det lite märkligt att tib drar denna rövarhistoria som för många är helt offatbart och sen när vi ber att få veta verkstadens namn så försvinner han bara sådär.

Det luktar som Solna.
MR
8
MRDART
530da touring 2000
Sånt som gör att jag hellre skruvar själv... med det jag kan dvs och är det ngt jag inte kan så förvissar jag mig om att verkstaden jag lämnar till har erfoderliga kunskaper.
Nu är ju min bil lite till åren, så händer det något större så blir det skroten...
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Får en känsla av Nacka? Fast dom har inga betalparkeringar runt omkring iof?

BMW CS #07491
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Det är säkert som så att han fått kompensering så att han blev nöjd. Därför har trådskaparen inte skrivit något mer här.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Och förmodligen blivit beordrad att inte skriva mer.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.