AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
12.819

Blåst av verkstan, eller? Snälla hjälp mig att fatta ett beslut och säg vad ni tycker

Sida 2 av 5
Verdi
Det är ingen BMW-verkstad va? Jag vägrar tro det iaf. Skulle jag råka ut för nåt liknande så vet jag faktiskt inte vad jag skulle göra. Jag skulle iaf inte ha hållit mig så kall som du har gjort. Jag hade ringt minst en gång i veckan och undrat... :)

Klart att det är konstigt om de tar betalt för fel jobb. Men samtidigt så har de gjort så gott de kunnat... De borde byta tillbaka den där DME-prylen och se om det var problemet. Jobbtimmarna (felsökning) kan man diskutera men att du ska betala dyrt för nåt du inte behövde är ju käpprätt...
Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Jag hade aldrig accepterat detta! KO anmäl direkt, så får det inte gå till. Som jag ser det så är dom skyldiga dig pengar för styrdorn och dom andra penalerna dom bytt samt stillestånd. Det som är rimligt att du betalar är just den givare som orsakade problemet samt bytet av den. Inget mer!

På mitt jobb, Hedin Bil så har vi varit med om en liknande grej.

Motorn gick kasst på en MB transportbil. Meken kommer fram till att det är gasspjället med integrerad tps som är kass. Byter den men felet kvarstår. Söker vidare och finner att ett styrdorn är kasst. Byter styrdornet och bilen går bra sen.

Summa: Mekanikern har ställt en feldiagnos så företaget betalar gasspjället som kunden ursprungligen blivit tillsagd att få pröjsa. Vi bjuder på styrdornet som var det verkliga felet.

Kunden är nöjd då spjällhuset kosta 18´medans styrdornet kosta 21´och detta går på ett konto som kostnad och tillika läropengar för oss som verkstad.

Fair eller hur?

/Tobbe
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Här är några användbara länkar:

Konsumentverkets klagoguide: Länk

ARN, bevisningstips: Länk

Gratis advokat, 15 minuter: Länk

Du har tyvärr ingen konsumentombudsman i din kommun så jag skulle kolla länkarna och sedan ta gratis advokathjälp för tips om vad du bör göra och hur du ska gå vidare.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Hmm, skrev jag KO? Jag menade att det inte finns konsumentRÅDGIVARE i din kommun.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
sa
68
sabbe
520i E39 2000
520d F11 2012
Jag hade gjort som LASERTURKEN, hade samlat mina bröder sen hade det varit kaos på verkstaden.KAOS.
ti
51
tib
318i E91 Touring -07
545i E60 SMG -04
Hej och tack för alla svar!

Anledningen till att jag härdat ut och väntat är att jag håller på att bygga hus och har köpt en liten skåpbil som jag tar mig runt i.
Att bygga hus på delad entreprenad kan väl nämnas vara ungefär en liknande upplevelse som det var med bilen så jag har haft rätt mkt att tänka på ändå förutom bilen så att säga.

Sen var jag också lite orolig för dom började prata om topplock och sånt också mitt i allt så jag vågade knappt ringa och fråga hur det gick...

Det "roliga" i det hela är att jag normalt sett inte brukar lämna in bilen just här men eftersom jag jobbar i närheten blev det så...
Om dom hade sagt att dom trodde att det var styrenheten men egentligen inte hade en aning hade jag till 100% säkerhet tagit den till ett ställe där jag vet att dom som meckar verkligen tycker om att mecka och felsöka och det finns faktiskt några stycken av dom men jag pratade med 3st såna som jag vet är duktiga och när jag sa att DME var trasig så sa 2 av dom att dom tyvärr inte kunde byta den för dom hade inte den utrustningen och den tredje sa att dom kunde byta den men tyckte det var onödigt att flytta bilen eftersom dom ändå visste vad som var fel...

Får se om jag ska ta tjuren vid hornen imorgon..eller skjuta upp det lite till.

Dom ringde faktiskt upp mig i fredags tror jag det var och talade in ett meddelande på min mobilsvar "Tjena vi undrar när du ska hämta din bil annars ställer vi ut den så får du betala parkeringsavgift"...var tvungen att dra några svordomar när jag hörde det..dom har haft min bil mellan typ maj-dec och nu börjar dom gnälla. Jaja så är det.

Fortsättning följer...
ti
51
tib
318i E91 Touring -07
545i E60 SMG -04
Jo ni som undrade, det är en bmw verkstad.
Kom på en annan rolig grej också...när den var inne första vändan hade dom felsökt hela kylsystemet...men när den var inne omgång 2 så bytte dom expansionskärl för det läckte??
Att växelspaken la av verkar också helt sjukt men tydligen så skulle dom ut och köra och då plingade det till att det var nåt fel så det kan ju ha varit att dom helt enkelt haft otur (och jag lite tur)
mkk230
Att dom säger så behöver inte betyda att det är sant.
Ta alla kvitton på de arbete som utförs av dem samt vad som har gått sönder när dom hade bilen. sen tar du kontakt med din konsumentvägledare som får ge dig råd.
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Oavsett om du har ringt och tjatat eller bara väntat på att de ska bli klara så är det helt vansinnigt att det ska behöva ta så lång tid att komma på att det är en givare som är felet. Verkstäder kan ringa andra verkstäder inom samma koncern och rådfråga. Någon borde kunnat hjälpa dem. Tidsåtgången är inte okej!

Jag hoppas verkligen att det löser sig och att du får tillbaka alla pengar som du egentligen inte behövt lägga ut. En skälig kompensation för att de har haft bilen i 6 månader kan man tycka att du borde få oxå.

// Erik
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Vilken soppa.
Hoppas det löser sig till det bästa.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag vill inte peka ut nån BMW -verkstad , men scenariot känner jag igen efter 10 år så vissa aningar har man ju:)

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
bmw solna?
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Eller Theanders ~)

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

Jösses, man tror knappt det är sant. Finns det verkligen sådana klåpare?

mvh/ Anders
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Det är så jäkla tråkigt att läsa om sådana historier, för det lilla naiva förtroende man ev har inför en aukt verkstad försvinner totalt, och man blir mer och mer motvillig till att lämna en nyare/mer värdefull bil till dessa klåpare.
Känns synd att säga det, men alla historier på nätet - det känns faktiskt som att Sverige är ett av de länder som är begåvade med minst vettiga/lägst arbetsmoralidkande serviceverkstäder som går att uppbringa.

Jämför med tex Tyskland, där det allt som oftast är status att få jobba som mekaniker på en BMW serviceverkstad.

Så länge det finns tjänstebilar, så finns de dåliga verkstäderna kvar.
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
ja du har blivit blåst.
jag skulle ha krävt fullgörelse redan efter att betalat första räkningen på 25k.
hoppas att det löser sig. samt bör du läsa på Konsumentköplagen vad beträffar tjänster och även till del varor (tänkte på delarna) och verkstadens tjänster.

mo
81
mommo88
325is coupe-93
Borde inte bmw verkstaden som du köpte bilen hos stå för kostnaderna? Givet att det var mindre än 3 år sen du köpte bilen från dem.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Kävlingepågen: knappast Theanders om inte tib långpendlar till jobbet...

___
//Ulf
Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
tlb: Bavaria Danderyd?
Jag tillhör ännu den naiva grupp människor som tror på högre rättvisa och godhet. I ditt fall skulle jag absolut skriva till verkstadsgruppens chef och bifoga all dokumentation. Historien borde få ett lyckligare slut än så här.

Sc
111
Scinner
BMW 530iA Touring -93
Inte så konstigt att man aldrig lämnar in sin bil på verkstad. Hade denna historia hänt mig hade jag lätt suttit i fängelse idag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.