AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
12.823

Blåst av verkstan, eller? Snälla hjälp mig att fatta ett beslut och säg vad ni tycker

Sida 1 av 5
ti
51
tib
318i E91 Touring -07
545i E60 SMG -04
Hej!

Måste rådfråga er ang en sak jag just varit med om när det gäller en reparation av min 545i E60 -04.

I maj var jag iväg en liten sväng på lunchen och på vägen tillbaka började bilen varna för att den var för varm och jag skulle "Drive moderately" eller nåt liknande,
eftersom jag nästan var framme så körde jag försiktigt sista biten och precis när jag kommit till parkeringen så sa den typ "Stanna nu".
Hursomhelst så fick bilen stå och kyla ner sig och tur som jag har så ligger en verkstad bara nån kilometer bort så jag åkte dit efter jobbet.
Tiden går och efter ett par veckor ringer dom från verkstan och säger att dom bytt termostat och felsökt för ca 5000, det blev "lite bättre" när dom bytte termostat och frågade om dom skulle fortsätta felsöka...
Hmm va svarar man på det? Ja fortsätt lite till då sa jag.
Ytterligare nån vecka senare ringde dom och sa att dom hittat felet och det är DME styrenheten som det är fel på och den kostar ca 12-13000 att byta eftersom dom måste programmera om hela bilen.
Fick en liten kalldusch, ringde även runt till lite andra verkstäder för att kolla om dom tyckte det lät rimligt och pratade även med mekanikern och verkstan för att försäkra mig om att det verkligen var den som var felet.
Det var inget snack om att den var trasig, den behövde bytas punkt. Ok då får vi väl byta då helt enkelt sa jag till dom.
Bilen skulle ha varit klar i början av Juli men när den skulle vara klar och jag ringde så var killen som höll på med min bil plötsligt på semester och skulle komma tillbaka i augusti, så det var bara att vänta...
I augusti så visade det sig att dom inte var riktigt klara när jag ringde ändå men snart skulle dom vara klara.
Tror det var i mitten av augusti dom ringde och sa att nu hade dom provkört bilen ordentligt och nu funkar den som en klocka...perfekt jag åker dit för att hämta den.
När jag åker ifrån verkstan så blir man sådär glad när man trampar lite på gasen och känner att V8:an får jobba lite, skönt drag, livet leker...men tyvärr lekte det inte så länge för ca 3km senare så dyker exakt samma felmeddelande upp i displayen igen...suck.
Eftersom det var en fredag jag hämtade bilen så fick den stå över helgen och sen tog jag det säkra före det osäkra och bogserade bilen till verkstan igen.
När jag lämnade in den var jag väl inte jätteglad och förklarade också för han som tog emot den att jag inte var intresserad av några ytterligare kostnader och jag bad också att mekanikern som skulle jobba med bilen skulle ringa mig innan dom började.
Tiden gick, ingen hörde av sig, jag kände att jag inte orkade jaga..sen efter drygt 3 månader ringer dom och säger:
"Hej nu är din bil äntligen klar, vi har fått riva hela motorn osv osv osv dom har även bytt växelspaksstyrning samt expansionskärl och motorolja..så det kostar (tror det var ca 3-4000 att hämta ut den).
Jag frågade vad det var för fel som hade orsakat problemet men då sa han att "Jag är inte så insatt i just den här bilen"..ok jaja.
När jag hade tänkt på det lite grann så började jag känna att fan jag har redan betalat typ 25000 för att byta en DME styrenhet som dom var säkra var orsaken men uppenbarligen så var det ju inte den som var felet..
Jag ringde till verkstadschefen och frågade vad det var som hänt med bilen men han var lika insatt som den första så jag bad honom sätta sig in i det men då skulle han istället be nån som var insatt ringa upp.
Ca en vecka senare ringde det nån annan från verkstan (nån mellanchef?) och jag frågade då honom samma sak om vad det var som var felet egentligen och fick återigen samma svar "Jag är inte så insatt i din bil" ehh ok men det var ju det du skulle vara tänkte jag..
Han föreslog att jag kunde prata med mekanikern när jag hämtade bilen istället men då bad jag att mekanikern skulle ringa upp mig istället...
Till slut fick jag prata med mekanikern, tror det var nångång i mitten av december och då fick jag lite mer svar på vad som var fel.
Problemet var att bilen gick inte alls varm utan det var en givare som gav fel signal till DME styrenheten och det var ovanligt att den givaren gick sönder och svårt att felsöka, givaren var kombinerad oljetryck och oljetempgivare som jag förstod det och det var den som orsakade hela felet.
Dom fick reda på problemet efter att dom tagit ut testdata ur bilen och skickat till Tyskland och då hade dom i Tyskland sagt att dom skulle kolla den givaren...tänk om dom gjort det på en gång...

Blev glad att veta vad felet var men samtidigt känns det fördj*vligt att jag redan har lagt ner ca 25000 och dom vill ha mer pengar när dom sagt att DME var trasig men det var den ju helt uppenbarligen inte.

Det känns som jag fått betala läropengar till dom, jag menar nästa gång nån har samma fel lär dom ju kolla den där givaren innan dom byter DME så att säga.
Tycker det känns helt sjukt att i en bil som styrs av datorer är det en självklarhet (för mig iaf) att man kan se vilken av givarna som ger signalen.

Min fråga till er som orkat läsa ända hit, vad hade ni gjort i min situation?
Ska jag hämta ut bilen och betala 3-4000 till och bita i det sura äpplet eller ska jag ta ett snack med chefen där och säga att jag vill ha tillbaka åtminstone delar av det jobb dom gjort där dom "lurat" mig att det garanterat är fel på DME?

Oj, va skönt det kändes att skriva av sig lite :)

Ska tillägga att bilen är en mkt välskött svensksåld 545i -04 ca 12000 mil köpt av BMW handlare som begagnad av mig och alltid servad på märkesverkstad.

/Bitter 545 ägare

ma
358
majtii
F36 4-serie
Kan du få mekanikerns utsago skriftligt på att det hela tiden var givaren som var felet kommer det göra det betydligt lättare för dej.

Med det pappret i handen har man sedan all rätt att undra varför man betalt fullt pris för ett byte av en icke felaktig DME.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Varken tidsåtgång eller förfarandet känns acceptabelt. Oavsett om det är en auktoriserad BMW-verkstad eller inte borde de verkligen skämmas för sin okunksap om din bil och det bemötande du fått.
Antar att det kan bli svårt att få igen hela beloppet för DME ioma du godkänt bytet men de borde verkligen kompensera dig för det, allt annat vore oetiskt.
Om detta är en auktoriserad verkstad så är det skandal. Du borde få en ordentlig rabatt av dom då.
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
SKANDAL med riktigt höga bokstäver.

Håller med Lus inlägg där tidsåtgången är rena skämtet samt att deras metoder för att hjälpa dig.

Hade jag vart i din sits hade jag nog kämpat för att dem skall bjuda på den sista kostanden.

Kan en verkstad inte lösa kundens problem skall dem tala om det från början och inte efter att ha ruinerat kunden.

BMW M-POWER
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Edit:

Kostnaden i stället för kostanden och inte höga bokstäver utan riktigt stora bokstäver.

Hoppas att det går bra för dig.

BMW M-POWER
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Om det var en utbytes-DME skulle jag vilja ha den tillbaka. Kan ju vara bra att ha i framtiden som back-up, alternativt att sälja till någon behövande och få igen lite av de surt förvärvade.
ti
51
tib
318i E91 Touring -07
545i E60 SMG -04
Vill bara tillägga att när jag pratade med mekanikern så sa han att dom redan hade "bjudit" på massa tid mm samt att växelspaken inkl styrning gick sönder medans dom provkörde men det bjöd dom på också...
Det komiska i det hela är att just den delen som var fel (oljetempgivaren) vill dom inte ens ha betalt för...
Det bemötande du fått är fullständigt oacceptabelt och gränsar enligt mitt sätt att se på saken till bedrägeri.

Jag hade krävt pengarna tillbaka för allt utom den första felsökningen samt bytet av oljetempgivaren, dvs cirka 7000:- och då tycker jag ändå att DU varit sjysst...

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Det hela låter riktigt skumt. Hur hade de sönder växelspaken och vad har de att säga om att du har väntat i mer än 6 månader!!!!!!

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

otrevlig situation

Eftersom det är stora pengar tycker jag nog det är värt att ta fajten men det kan säkert bli lite obekväma situationer och kräva en del energi.

Fixa tillbaka merparten av pengarna och byt sedan eventuellt verkstad (beroende på om ni skiljs som vänner eller ej).
Edit: om de är så dåliga är det självklart säkrast du byter verkstad hur det än går *skratt* Men det är ju onödigt att de får reda på det innan du fixat tillbaka pengarna.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Denna verkstad måste vara ett stort j-a skämt.
Anmäl dom! KO.
Du får inte stillatigande låta dig behandlas på ett sånt bedrädligt sätt.
Och att vara av med bilen i 6 månader. Man tror inte det är sant!
Detta var det värsta jag hört talas om att behandla kunder.

"Byta upp sig? Till vad då?"
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Fy vad trött jag blir när man hör om sådan felsökninginkompetens utan att använda huvudet .
Se liknelse.
Advokaten: Doktor, innan ni påbörjade obduktionen, kollade ni om den döde hade någon puls?
Vittnet: Nej.
Advokaten: Kollade ni blodtrycket?
Advokaten: Kollade ni om den döde andades?
Advokaten: Så det kan alltså ha varit så att patienten var vid liv när ni påbörjade obduktionen?
Advokaten: Hur kan ni vara så säker, doktorn?
Vittnet: För att patientens hjärna låg i en glasburk på bordet bredvid.
Advokaten: Jag förstår, men kan det inte ha funnits en chans att patienten fortfarande var vid liv?
Vittnet: Jo, det kan tänkas att patienten var vid liv... och jobbade som advokat

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Fast jag kan ju inte låta bli att undra hur man accepterar att vänta 6 månader på att få bilen repad? Själv skulle jag blivit skogstokig innan första månaden passerats.... Erbjöds lånebil under tiden eller hur klarar man sig utan bil ett halvår..?
Z4
827
Z4 Maria
BMW M4
BMW 420D Gran Coupé M-Sport
Jag blev riktigt upprörd när jag läste vad du har varit med om. Det är det värsta jag har hört.
Vänta på bilen i 6 månader ?? Jag hade blivit helt galen ..
Mycket dålig stil av verkstaden att behandla en kund på detta sätt.:(
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Vad är det för klåpare? Är det en BMW verkstad?
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Helt sjukt. Så får man i brevlådan från bmw "vi är experter på din bil"...hehe..det borde stå: pajar din bil lös problemet själv eller köp en ny för din bil är för komplicerad att laga.

Idoter, skulle aldrig acceptera och kräva pengarna åter för den styrdonet. Vilka svin alltså. Jag beundrar ditt tålamod.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Hämta ut bilen, be att få allt på faktura - och bestrid sedan fakturan.

Se dock till att dokumentera ner allt som du upplevt - lägg det i en PDF och hänvisa din bestridan till den.

Jag klimatkompenserar för din miljöbil.
/Andreas
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
En sak jag alltid har undrat över är hur det kan komma sig att verkstaden kan byta delar som dom "tror" är fel och få ta fullt betalt för delen när det visar sig att det inte var fel på den delen utan helt andra.

Jag menar att byta delar på måfå är inte speciellt svårt, det är väl inte det vi betalar för eller?

// Mvh Andreas

Verdi
Det är
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.