|
|
|
|---|---|
|
Tjo! Går det att upptäcka mätarfiffel med Carsoft 6.5? Tänker främst på e39 och e60 då... Har min Carsoft på väg hem från DealExtreme nu o tänkte förbereda mig med kunskap. :) //Anders. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nej du kan som de flesta andra diagnossystem enbart läsa aktuell mäterställning. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Aj fanken... Måste man ha DIS för att kunna kolla det eller vaddå? |
|
|
Är det inte mer eller mindre omöjligt att kolla upp om en skruvning görs enligt konstens alla regler? Viktigast är nog att du fokuserar på att kolla upp bilens skick samt historik. |
|
|
Däremot kanske man kan upptäcka en skruvning om den inte gjorts enligt konstens alla regler? ;-) Har inte börjat använda dessa diagnotistik program än själv. |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det går inte att kolla överhuvudtaget om bilen är skruvad eller ej med diagnosutrustning. Är bilen korrekt skruvad ser man bara aktuell mätarställning. Det enda som kan fastställad detta är via BMWs databas, servicetillfällen,m garantireparationstillfällen tex. Alternativ ringa till verkstäderna som fyllt i serviceboken och kolla om bilen överhuvudtaget varit där och i så fall om mätarställning som fanns registrerad vid detta tillfälle är relevant till nuvarande. Eller om det finns gamla felkoder kvar som är registrerade vid högre miltal än vad mätaren står på, vilket har uppdagats vid nått tillfälle, med Bosh KTS tex. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
japp d va nog lite som Hasso menade på i sitt sista inlägg här... Om man kan se på såna kluriga sätt. Samt om ja förstått det rätt så lagras väl mätarställningen i både instrumenthuset och ljusmodulen, och om dom bara har ändrat i mätarhuset så ska man väl kunna läsa av ställningen från ljusmodulen? |
|
Jo men det var sånt amatörerna hölls med för 10 år sedan. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Okok... Då e man teknikmässigt nästan körd då mao... Vart lite sugen på att ta hem en e60 från Italien... Får se om man vågar sig på det då... |
|
| bmw sa till mig att dem kan kolla om bilen blivit fifflad med deras diagnos? | |
BMW säger så mycket :) Är bilen riktigt skruvad så syns det ingenstans då är normalt alla moduler och gömmen ändrade. Dessutom ett fåtal som behärskar att köra BMWs diagnos fullt ut. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Det är denna slutsats jag dragit också sedan liknande trådar. Vilket för övrigt man bör tänka på både vid begagnat köp i Sverige samt utomlands. Visst finns det en mini chans att de skruvat den på ett sådant amatörmässigt sätt så att man upptäcker det med diagnosverktyg men oftast inte. Att kolla skadar så klart inte. Rent generellt är det kontroll av bilens skick samt sist men inte kontroll av serviceboken som gäller om man vill känna sig hyfsat säker. Ibland är det sistnämnda tyvärr lättare i teorin än i praktiken, speciellt att göra det från Sverige med en bil man bara har annons på. (Gäller att det är en schysst säljare som ger en all info man behöver.) Sedan finns det väl import köp som är säkrare än andra. Tex om man köper Premium Selection bil med 1 års europlus garanti via återförsäljare i Tyskland, då skulle åtminstone jag känna mig lugn. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.