AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
881

Tips inför topplocksdemontering

La
3
LaCruze
328i coupé - 96
Hejsan!

Skulle behöva lite tips inför min första topplocksdemontering. Det är en 328 -96.
Framförallt i vilken turordningen jag ska montera bort och övriga tips är välkomna.
Första gången jag ger mig på det här, men någongång måste vara den första.

// Mvh Anton

Hej och välkommen till detta forum.

När det gäller kirurgiska ingrepp i en motor av den art Du planerar att utföra så är det vissa saker man bör tänka på...

En viss erfarenhet utav detta sedan tidigare ( att skruva/meka ) är ganska bra att ha inför detta.

Om Du inte har någon att fråga i person ( kompis/bilmek eldyl ) så är det alltid bra att ha Haynes Handbok tillhands där utförlig beskrivning ges med bilder och text mm.
Länk

Detta är nog det bästa tipset inför den demontering Du ämnar göra.

Sedan är det bara att fråga på detta forum,för kunskapen om detta är enormt bland de som mekar och trimmar sina pärlor :)

Lycka till..
CD
396
CDrom
E30 323i Touring -89 Turbo
Är väll ingen större raketforskning att montera ner en sån motor dom är rätt basic. bara man har koll på allting. En verkstads handbok kan ju rekommenderas.

Nakdelen är att det är vanos, så man behöver ett verktyg för att nolla kamaxeln så den hamnar rätt, gör inte detta så får man orolig tomgång å kanske dåligt gång.
La
3
LaCruze
328i coupé - 96
Tackar för svaren. Har följt forumet länge och det är som sagt överlägset när det gäller bmw, hittills har sökfunktionen räckt långt!

Haynes bok är införskaffad, och den gav mer utförlig hjälp än vad jag trodde!
Har hjälp att hämta från gamla bmw mekare och bilmekaniker så det ska nog gå vägen.

Har bara en frågning om nollningen av kamaxeln. Om jag nu monterar ner bort topplocket och (om flyt) det bara är topplockspackningen som behövs bytas. Är det inte då bara att plocka ihop allt med nya bultar osv? Eftersom jag inte rört några inställningar med kamaxeln? Eller så är jag helt fel ute?

Mvh Anton
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
plockar man loss toppen "måste" den planas, och helst provtryckas, om man inte vill riskera att göra om allt. aluminiumtopparna är rätt känsliga.
de va annat med volvo 140 när man bytte toppackning med en skruvmejsel och 2 öl på en timme :)

BMW ownz
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Tror att du har järnblock på din bil så då är mkt vunnet:)
Hittade även en tråd jag drog upp några riktlinjer åt nån annan med liknande prob.
Länk

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
La
3
LaCruze
328i coupé - 96
Japp, planing ska ska ske! Ja min 740 (volvo) var "lite" mer lätthanterlig.

Tyvärr är det aluminium, med hälften vunnet menar du att järnblock inte vrider sig lika lätt?

Tack för länken kommer bli kanon senare, men som jag undrade innan. Om man nu är jävligt noga med att märka upp exakt hur allt sitter när man är och pillar vid vanosen så är det bara att sätta tillbaka det på samma sätt? Som sagt min första gång, så ursäktar om jag låter grön.

Mvh Anton
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.