AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.557

Hur pass stor skillnad i kvalité är det mellan D2 och Bilstein coilovers?

Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Hur pass stor skillnad i kvalité är det mellan D2 och Bilstein coilovers utav era egna erfarenheter, och inte vad ni tror?

Jag menar båda är uppbyggda på samma sätt med samma justeringsmöjligheter men självklart lite annat innanmäte.

Det jag frågar är kommer ett par D2 hålla 2 år sedan vara helt slut efter salt från vintern mm och Bilstein i 6 år tex pga av bättre packningar mm?

Dessa ska inte användas till banåkning.

Mvh Fredrik

BMW CS #07491
CD
396
CDrom
E30 323i Touring -89 Turbo
Bilstein är kvalite, kan överleva bilen, D2 är dyr skit, håller ett tag som bäst.

Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Jag vet att det är så i folkmun, men har du erfaranhet av dessa?

BMW CS #07491
CD
396
CDrom
Vet att ett par bilstien för vanligt körning kan man räkna med att dom håller 20000+ mil

Vet att det finns väldigt många som klagar på D2s produkter, dåligt support när grejjerna gått sönder puls att många har lyckats kört sönder dämpare, bromsar på ganska få mil.

D2 kanske funkar, men har man råd att köpa bilstien så vet jag inte varför man tvekar. bättre koistions skydd, går att renovera. Sitter ju orginal på Porsche mf av en anledning.

Jag har K-sport "Pro Street" på min M E39. Har suttit på i ca 1 år, kört kanske max 200 mil med dämparna. Hur kvaliteten är vet jag inte men meken som monterade kit:et (originalfantast!) var imponerade av utförande/finish samt hur bilen kändes med de nya dämparna, en mycket positiv överraskning för honom, o att de "bara" kostade ca 8" gjorde inte saken sämre direkt. Min uppfattning är att skall du "bruxa" bilen så är höjd-justerbara coilovers (oavsett märke!) inte rätt väg att gå, gängorna på benen kommer skära ihop förr eller senare.
Fördelen med D2/K-Sport/XYZ o allt vad de heter (samma produkt, bara olika färger/namn!) är att du får en bra produkt till bra pris med flera inställningsmöjligheter än original (om man väljer justerbara övre fjäderbenslagringar fram, inte optimalt för bilar som skall bruxas). Bilstein borde vara högre kvalitet, sen är frågan om de är dubbelt så bra som D2 (desa kostar väl typ hälften).
Cdrom: ALLT går att köra sönder! Det stämmer dock att D2 mfl hade problem med läckande dämpare i början, men detta åtgärdades 2008. Sen är det inte riktigt rättvist att jämföra ett kit för ca 10" med tex Öhlins-dämpare som kostar minst 10"...styck. Bromsarna är det samma sak med, finns de som bytt till D2 från tex Brembo o tycker de är klart bättre, medan andra sågar de helt. Jag har själv K-Sport "Big-brake kit" på min M5 E34 (355mm runt om) o de funkar ypperligt o har så gjort sedan monteringen för ca 300 mil sedan. De tar utmärkt både när det är torrt ute eller ösregnar, INGA vibbar what-so-ever. Finns inget att anmärka på, skulle vara att de ser snygga ut isf*haha*c
CD
396
CDrom
Kan faktiskt hålla med föregående talare, Det bästa för en brukis är att bestämma sig för den höjd man vill ha på bilen och köper ett kitt med fjädrar och justerbara dämpare (om man nu ska utnyttja justerbarheten, vanliga sport dämpare av kvalite räcker väldigt långt)
CD
396
CDrom
Jovars kan dom göra snygga produkter =)
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Har nämligen beställt D2 med topplagring fast med gummibussning i mellan till min bruksbil pga av det görs enbart sänkfjädrar från H&R eller Eibach eller D2 coilovers. Det finns alltså inga rena Koni dämpare att beställa och blir därför tvungen att köra på D2 då jag har tröttnat på dessa slappa sänkfjädrar från H&R. Nu tänker jag om D2 håller hyffsat bra då jag enbart ska sänka ca 4 cm runt om, så kanske detta kit är bra till min helgbil också som inte heller går på bana utan enbart ca 200 mil per år?. Har funderat på Bilstein justerbara coilovers innefrån coupen? Är det något att ha isf? Mvh

BMW CS #07491
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Skillnaden mellan Öhlins & Bilstein då? Hur ofantlig stor skillnad är det upplevd prestanda och kvalit'e är det igentligen? Självklart är Öhlins mera kompronisslösa men på bana så kanske inte varvtiderna samt hålbarhet är så mycket bättre eller?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.