AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.128

bränslepump surrar ej, vad e felet?

ja
5
jakeger
320 touring -90
Hejsan, har precis köpt mig min första bmw.
Det är en 320 touring -90
Körde med bilen på sägen för att sedan ställa den under natten, va inga problem.
Kommer ut dagen efter och bilen startar inte.
Soppa pumpen 'surrar' inte.
Vad kan felet vara?
Har varit inne på att byta relä men vill höra med experterna först :)
Vad tror ni?
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Jag hoppas du har kollat säkringen...

Min bränslepump la av på exakt samma sätt. Körde till jobbet på morgonen och från jobbet och ner på stan på eftermiddagen, bilen startade utan problem. Ca 3 timmar senare på kvällen var det dags att åka hem och bilen vägrade starta, fick bogsera hem den.

Jag mätte upp resistansen (Ohm) mellan ledningen till pumpen och chassi. Började med relä och säkring i motorrummet och bakåt mot pumpen. Fick hela tiden indikation på avbrott. Kunde på detta sätt ringa in att det var pumpen. Med ny pump (från Biltema) startade bilen direkt och gick bra.

Bilar med Motronic tror jag inte kör pumpen kort när du vrider på tändningen men det ska den göra så snart du kör startmotorn. Dessa bilar har i princip ett vanligt relä till bränslepumpen. Äldre bilar hade ett relä med inbyggd elektronik för att styra pumpen, en inte helt ovanlig felkälla.

Efter att du försökt starta luktar det då bensin i avgasröret? Min luktade ingen bensin och därför misstänkta jag pumpen redan från början.

//Göran
ja
5
jakeger
320 touring -90
Då jag har inte har någon instruktionsbok där jag kan se vilken som leder till pumpen. Men jag har kollat alla säkringar som sitter i motorutrymmet och dom är hela. Jag pratade med en kille som bygger mycket med bmw, han sa att motronicdosan som sitter vid insuget ofta "ärjar" och därför inte skickar ut pulser till pump m,m. ska kolla den boxen imorrn.

Vad jag förstått så sitter pumpen i tanken? och är det kablarna underbak sätet som är till pumpen eller bara till soppamätaren?

Beemer
ja
5
jakeger
320 touring -90
har soppa fram till soppabryggan och gnista, men den startar inte.

Beemer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.