AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.862

Bromsar E34 tar mer bak än fram

ma
54
magcar
320D E91 -09
M5 E39 -99
525iA E34 -92
9-5 Aero-00

Hej!J
Jag har problem med min E34-92:a, det känns som om bromsarna tar mer bak än fram, bilen nästan sätter sig när jag bromsar. Vad kan det vara för fel. Det är bra skivor/belägg runt om, ej kärvande bromsok vad jag vet. Finns det bromsvåg på dessa bilar, eller kan det vara huvudcylinder som spökar? (vid senaste besiktning var bromsvärdena bra, medn de märker väl inte om det tar mer bak än fram...?)

Tacksam för alla tips!

BMW - is there anything else?
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Jo, de mäter väl hur kraftigt bilen bromsar innan ABS går in (eller den låser om man inte har ABS)? Man kan ju få en anmärkning på att bromsarna fram (eller bak) tar för dåligt, inte bara om vänster/höger tar mindre än den andra.

Hur länge har du ägt bilen?
Jag vet att en del mindre seriösa bilägare kan lösa snedverkande bromsar på ett skrämmande sätt - genom att försämra den som tar bäst tills den inte drar snett. I ditt fall skulle det innebära att någon kan ha klämt ett bromsrör så att den bromsar lika mycket på båda sidor med resultatet att båda bromsarna har reducerad förmåga. Jag tror inte att så är fallet men det kan ändå vara bra att känna till att det finns de vedbodmekaniker gör så.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
ma
54
magcar
320D E91 -09
M5 E39 -99
525iA E34 -92
9-5 Aero-00

"Tyvärr" är det ingen risk att någon har klåpat på bilen då jag har ägt den i 14 år! Bromsarna har funkat bra tidigare, och blir något bättre när jag "kör offensivt", men ändå inte bra.
Ang besiktning så- jo, de mäter ju hur bra bromsarna tar, men bara axel för axel, de tänker nog inte på om det krävs mer pedaltryck fram än bak för att få samma bromseffekt, tror jag.

Sa
440
Saij
X3 -12
Hej!

Iofs länge sedan - men jag hade problem med frambromsarna på vår 525tds -95 efter att jag bytt belägg (no-name ej original eller OEM), bromsarna fram var helkassa - det kändes som om man kunde "trycka pedalen genom golvet" innan det stannade vid inbromsning från "toppfart" (ej vent skivor). Lyckades inte få ordning på det hela så det slutade med att jag köpte nya skivor (Biltema) + originalbelägg - och Voilà bromsarna som nya igen!! Verkade som dessa bilar utan vent. skivor var "känsliga" vad det gällde beläggen.

Mvh/Saij
bi
58
bilkungen
523 Touring 97:a
När bilprovningen gör bromsprov så gör de det på alla däck inviduellt,samt handbroms, man får nerslag eller en "2´a" om bromsarna tar för dåligt, om de tar ogämt, när provet är genomfört ser de i datorn/dosan hur bra/dåliga bromsvärdena är, t,ex om bak tar mer än fram.
ma
54
magcar
320D E91 -09
M5 E39 -99
525iA E34 -92
9-5 Aero-00

Tack för tipset "Saij", jag får fundera på om det kanske ändå är beläggen som spökar, tjockleken är bra så jag har inte tänkt på att de kanske är av tveksam kvalitet. Skivorna är iaf bra...Men jag skulle ändå vilja veta om någon har koll på om felet KAN ligga i huvudbromscylindern??

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
På de flesta bilar finns det väl en ventil på bromssystemet som ser till att trycket är/blir lägre bak? Vet inte om/var den finns på BMW...

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.