AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.661

E46 Touring, torkararm trög nu på vintern.

bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Jag såg att torkararmen stod lite högt på bakrutan på min e46 touring och provade att starta den innan jag drog iväg. Den rörde inte sig. Hjälpte iväg den lite och då rörde den på sig. Men så fort jag släpper den så orkar den inte själv.

Kan man göra något åt detta vintertid när det börjar krypa runt -20 eller ska man låta den vara då? Tänkte om man kan smörja motorn eller göra något för att vara snäll mot den.

Bilen står ute hela vintern.

Kan man bränna motorn om man inte är försiktig? Någon som behövt bytt den och är det dyrt i sånt fall?
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Du riskerar att bränna motorn om du inte åtgärdar den kärvande axeln, under mekartips så står det hur man gör:
Länk
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Instruktionen är iofs för en E36 touring men jag kan tänka mig att det är snarlikt på en E46 touring...
Torkarmotorn lär inte ta någon skada eftersom den automatiskt stänger av sig själv motståndet blir för högt, dvs den har ett inbyggt överbelastningsskydd.

Det enklaste är att byta ut axeln (nr 2 i denna Länk. Att smörja upp den fungerar bara ett litet tag om det nu ens hjälper. Anledningen till att torkararmen går trögt är att axeln som går genom rutan löper genom en typ av hylsa och det har börjat korrodera inuti denna hylsa.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag tog isär och gjorde rent/polerade och fettade in min axel (E39) med propelleraxelfett för båtar (tyckte det var mycket lämplig produkt, stoppar vatteninträngning).
Den går oerhört lätt även efter två vintrar. Iofs använder jag ju torkaren så lite som möjligt då jag lider med bakrutans repor, men de verkar kärva igen även om de inte används pga fukt o smuts som tränger in.
ma
7.450
marin849
Även om inte motorn tar skada/brakar ihop direkt måste ju kolen slitas mer och motorn bli onödigt varm, kuggarna slits ju också mer om man ligger och kör strax under skyddsnivån?
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Körde in den i varmgarage idag och nu är det betydligt varmare ute också Så klart kunde jag inte låta bli att prova torkaren på väg till varmgaraget och då gick den utan problem, precis som vanligt alltså.

Kan det vara så kallt att den helt enkelt inte orkar då?
För tillfället finns det ingen anledning att byta någon drivaxel känner jag.
Vi får väl se vad som händer vid nästa kylomgång.
ma
7.450
marin849
Vatten har ju en förmåga att frysa när det är kallt?
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Här är ett mektips till E46 om någon skulle behöva. Länk
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Marin849

Givetvis, men torkaren ska ju inte lägga av för det.

Och det var fortfarande is när jag provade ute.
-7 var det då mot -24 kvällen före när den inte funkade.
ha
395
haknil
330 Xi 02
hej
Jag har också infört nånstans ett annat tillvägagångssätt.Ta loss hela paketet på bakrutan.
Lossa allt enl. beskrivningen för E 46.Gör rent axeln med varnolene och låt allt ligga i blöt
ett dygn eller längre.Varnolene har en bra smörjande effekt,men spraya också med 5-56.
Att fetta in tror jag inte på då fettet binder salten och smutset som ev.finns kvar.
Spraya regelbundet med 5-56.

Lycka till
Håkan

bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Jag håller fortfarande på med den här skiten. Jag tog nya tag ikväll men vågar helt enkelt inte banka och bända mer än vad jag gör för att försöka få loss drivaxeln.

Hur gör ni för att få loss den? Ni som har fått loss den på normalt sätt, bankar ni på axeln rakt ner eller bänder ni på baksidan rutan?

Alla tipps är välkomna.

ha
395
haknil
330 Xi 02
hej
Jag tog bort hela klumpen och la den i varnolene i ca.24 tim.
Det fungerade och har så gjort i 2 vintrar.
Håkan
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
haknil

Hur gjorde du? Länka gärna till beskrivningen så jag inte gör något fel.
Jag hänger inte med på hur jag ska få bort hela paketet och vad du menar med hela paketet. Hur det än är så måste väl jag lyckas att banka eller pressa bort axeln som går genom rutan? det är den som är mitt problem.

Förklara som du skulle gjort för ett barn :)

bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Jag kan säga att det helt enkelt inte gick att få bort den här armen så jag provade att ta bort brickan och packningsringen som sitter vid axelinfästningen för torkarbladet. Där satte jag en krympslang i passande storlek och sprayade på massa krypolja och lät de dra in 2 dygn, allt på plats alltså. Nu efter några dagar så går armen hur lätt som helst så uppenbarligen fungerade detta fint. Så här lätt har den aldrig gått. Vi får se hur länge det håller, men hur som helst är det ju skitenkelt att underhålla, tar 5 minuter att montera bort, sätta dit slang (3-5cm lång) så man kan fylla på med lite olja som får krypa något dygn. Sen dit med armen igen.

32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Jag bytte bakre torkare på min E46a och fick också tipset att smörja med krypolja men kan någn berätta om något märke/modell på krypolja. Jag åkte till flera biltillbehörsaffärer och krypande olja begrepp de inte vad det betydde. Jag vill alltså ha exakt fabrikat och modell på den smörja som min torkaraxel mår bra av.

Tack på förhand!

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Jag använde någon cykelkedjeolja från CRC. Tog det jag hade. Skummig spray som kryper in fint. Ser ut som ett fint ölskum, små små bubblor som efter en stund lägger sig som en fin olja.

Men det finns ju en hel drös med oljor som säkert passar, bara å fråga i en butik. Bara beskriva vad du ska ha det till. Det måste liksom kunna smita genom små små ytor.

bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
VD-40 elle rnåt sånt här funkar säkert också fint.
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.