|
|
|
|---|---|
|
Har precis köpt en 320d -10. Vilken dieselkvalitet passar den bäst? Tänkte köra på Preem ACP Diesel. Är det någon som har några synpunkter? | |
| Spelar ingen roll från vilken station du tankar din diesel. Tanka det som är billigast. | |
|
Spelar ingen roll. Finns ingen skillnad på mackdielsen. Alla som tror att ACP ocjh V-åpower diesel gör en mätbar skillnad på annat än (möjligen) utsläpps nivå är ute på djupt vatten utan flytväst //Anders |
|
|
Tack amullo! Känns bra att få svar från en som kört på diesel länge. Nya dieselbilen står i garaget och väntar på vinterdäck. |
|
|
För att egentligen svara på din fråga mår BMWs nyare dieslar bäst på EU lågsvavel-diesel, dvs utan inblandning av biodiesel. Den kan du närmast hitta i Danmark och på kontinenten. Alltså således inget alternativ. I Sverige blandas vår MKI diesel upp med ca 5% biodiesel oavsett om du tankar på Preems ACP eller Shells Citydiesel. Så precis som de andra säger kan du tanka var du vill :-) |
|
|
Kristoffer_L: tack för ett uttömmande svar. Jag kommer förmodligen att fortsätta att tanka hos Preem. |
|
|
I Sverige e all diesel samma skit så gå inte på skitsnacket "du ka. Köra längre per droppe diesel" och allt vad det står. Som nämnt så finns närmaste Eurodiesel i Danmark om du har möjlighet till att tanka där. Här har vi minst 5% rapsolja i dieseln. Sen kan jag kraftigt rätta dig att du har fel ang V-power diesel Amullo. Jag körde ner till Grekland och testade all möjlig diesel för att hitta den som va "bäst". På väg söder ut i Europa ta kade jag en gång på Aral o fick nån vanlig diesel som va helt ok. Tankade i serbien, den va sådär, helt klart sämre än tyska. Körde 4 veckor i Makedonien, det rök från bilen, den gick som en traktor. Maxade bilen tom till 210-220 km/h. På väg till Svea tankade jag i Grekland, hyfsad diesel. Kom till Kroatien o fyllde bara 6-7 liter för att hinna till tom tank i Österrike. Kroatiska eurodieseln bäst i balkan. Kom till Österrike med sopren tank. Fick i 58,5 liter V-Power. Bilen hoppade som om jag hade bytt bil. Så jävla mycket piggare på gasrespons och drag. Körde in i Tyskland vid skymning o Autobahn. Maxade nästan bilen som va fullpackad och frugan i bilen, hann komma upp över 245km/h hur lätt som helst. Det kallar jag markant skillnad! Dessutom kom jag 20 mil längre med V-power dieseln båda tankningarna. Jag hade att jämföra unde 6 veckor lång semester och 1000 mil avverkade både på motorväg, auto ahn, landsväg o storstäder. |
|
| Ursäkta för att det saknas lite bokstäver här o var. Skriver från iPhonen så det blir lite luddigt ibland :) Hoppas det går att läsa o förstå vad jag skrivit :) | |
|
Jag är faktiskt lite sugen på att bänka min bil med svensk soppa och dansk soppa för att se skillnaden. Jag har haft turen att vara nere i Tyskland en del sen jag köpte min 535a, alltid tankat fullt i Tyskland innan jag har rullat hemåt. Nu när jag har svensk diesel i tanken så känns bilen verkligen inte lika pigg som innan, bilen känns lite tam om man så säger. På min 120 så gjorde det varken till eller från vilket dricka den fick under Semester i fjol, testade allt från den billigaste till dtn dyrast drickat, noll och ingen skillnad. // Mvh Andreas |
|
|
tsaros: Eftersom jag jobbar i Danmark har gjort experimentet med både min 320d samt min frus A3 TDI -10 och förbrukningsmässigt får jag den att dra ca 2-3cl mindre per mil i min körcykel jmf med svensk diesel vid min körcykel. Så det är verkligen inga större skillnader, däremot upplever jag att bägge bilarna går jämnare, ffa blir tomgångskörningen mycket lugnare med EU-dieseln dvs den knattrar mindre. Enda skälet till att jag fortfarande tankar i DK är priset, ligger på ca 9,50DKK/L vilket idag är ca 11,40SEK/L. Min lokala Statoilmack tog i eftermiddags 13.43 så där finns större besparingar att göra än på skillnader i förbrukningen. Att jag sedan slipper bio-skitet i tanken är en liten bonus :-) |
|
| Äntligen något bra med att bo i Danmark när det gäller bilar. Skönt att höra att min överbetalda E61 får bra diesel! ;-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.