AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.096

Tändproblem 520i M50 -91

To
12
TomasP
BMW 520I -91
Är de någon som vet exakt hur tändningen (till stiften) fungerar på 520i -91 med m50 motorn?

Om ja tar av och kabeln till tändspolen på en av burkarna som fungerar och mäter mellan stift 1 och 15 så har ja ca 12v när bilen är igång och ca 10v när bilen är avstängd men tändningen är på.

so far so good.

Om ja nu gör samma procedur på burk nr 5 (som alltså inte fungerar)
så har jag 10v oavsett om motorn är igång eller inte.

Aha tänkte jag, ja skalar upp kabel och tar dom två späningsledande parterna och sätter dom direkt på batteriet!!! smart tänker du nu, vilket geni. NEJ de var inte smart.. efter ca 30 sekunder började spolen att ryka och vid senare kontroll visade de sig att den hade spruckit/smällt så de fungerar inte.

Efter att ha funderat en bra stund kom ja fram till att den tredje parten till tändspolen måste vara en signal kabel som skickar en signal från någon box till spolen när den ska tända. Och att den av någon anledning inte skickar någon signal.

Vad tror ni om mina tankar och idèr?

Kan de vara så att signal tråden är av eller kan de vara boxen?

Är de någon som vet vart tändboxen sitter?

SNÄLLA HJÄLP MIG; JA BLIR TOKIG!!!!!!!!!!!!!!!!

Tomas
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Mätte du spänningen mellan den gröna och svarta kabeln? I så fall misstänker jag styrenheten, samma box för tändning och insprutning. Den sitter i lådan till höger i motorrummet vid torpedväggen.

3 kablar in till varje tändspole: Grön kabel är + från tändningslåset till spolens primärsida, Svart kabel är spolens primärsida till styrenhet (chassijord) och Brun kabel är chassijord för spolens sekundärsida.

Styrenheten reglerar när varje spoles primärsida har en sluten krets till chassijord eller inte. När kretsen genom primärsidan bryts så genereras en spänningspuls i sekundärsidan = gnista i stiftet.

//Göran
To
12
TomasP
BMW 520I -91
Tusen tack Göran.

Du rätade ut en hel del frågetecken där.

Har du (eller någon annan) koll på vilka styrenheter som passar till vilka BMW:ar?

Och bara för att förtydliga: sitter boxen under säkrings/relä hållaren i motor rummet?

Ha de bra

Tomas
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Så här ser boxen ut där styrenheten sitter Länk. Skruva loss locket pos 1 så hittar du den. Du kan även kolla på Länk. Modul A6000 är styrenhet till motorn.

Relän och säkringar finns i boxen till vänster. Du skall leta styrenheten i boxen till höger.

Ett tips är att ladda hem bilens elschema på Länk. Sök på "Schrauberecke", "Tips und Tricks" och "Schaltpläne". Längst ner på sidan finns "Alle Schaltpläne zum Download". Alla länkar är på tyska men schemat är på engelska.

//Göran
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.