AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.793

Någon här som äger/kör eller har provkört 316d?

Jo
193
Johan.L
320iA -04 Titansilver
Är lite sugen på att köpa en 316d Touring.

Har dock inte provkört någon än så jag tänkte kolla här om någon kan dela med sig av erfarenheter av 115 hk dieselmotor i 3-serien.

316d är definitivt ingen raket. Personligen tycker jag det är värt att lägga ut 16 000kr till för att få en 318d som är betydligt piggare.
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Mina föräldrar köpte en 316d -10 som dom hämtade ut oktober 09. Bilen har nu rullat ca 3500 mil.

Det är en bra och riktigt trevlig bil att köra. Några nackdelar bör dock nämnas: 6-ans växel GÅR INTE att använda under 100 km/h. Jag som körde 325d tidigare (med samma utväxling som 316d) var ju van att köra på 6an från 70-80 och uppåt. Men 316d'n är bara att glömma att peta i 6an under 100. Helst 105-110.

Sen lider den (precis som övriga 3-serie 4cyl diesel gänget) av vibrerande koppling vid start i motlut. Det är även ganska rå gång i maskin. Vet ej om det är så i alla 4-cyl bmw dieselar eller inte. Som sagt jag har mest smygit runt med mina diesel-sexor tidigare så det är ju inte jämförbart.

Men bilens hästkrafter duger gott och väl till och man får faktiskt en lite piggare bil än vad man förväntar sig. Den är långt ifrån tråkig.

Dock så kommer ju 320 EDE som Touring snart om jag förstått det rätt. Då hade jag nog hellre slantat upp och valt den istället. Lägre förbrukning och 50 hästar mer = ja tack. Glöm inte att välja lite go utrustning trots att det är en 316d/320d du köper. Det är inte helskinn, navi och soltak jag menar nu, utan snarare sportstolar, svarta interiörlister, M-ratt med växelknopp och något bra ljudpaket.

Morsan som kör bilen mest ligger på en snittförbrukning på ca 0.48 liter per mil. Jag har haft bilen periodvis också och hamnar då istället på 0.55 vilket också är ganska ok. Dock så körde jag min chippade 325d på 0.62-0.63 i blandad förbrukning och då hade jag 280-290 hästar så i jämförelse så drar ju 316d/320d mycket bränsle räknat per hästkraft.
Jo
193
Johan.L
320iA -04 Titansilver
Nikeman, dina föräldrars bil, den råkar inte vara till salu?

at
313
atmos
320 e46 m clubsport... X4 20d m sport...
Nikeman: Det du anger med vibrerande koppling och rå gång på diesel 4orna är jag absolut inte beredd på att hålla med om,har haft 2 st 320d med både 163 hkr och 177 hkr..hur perfekta som helst!
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Johan.L: Nej den ska rulla till september/oktober iår har dom tänkt.

atmos: Nja då skiljer sig våra definitioner på vad "perfekt" är. ;) Fenomenet med vibrerande koppling har diskuterats här på AP i ett flertal trådar vet jag. Och att det är en dieselfyra känns mycket väl i bland annat växelspaken när bilen står på tomgång. I fart dock så hörs inte motorn något alls i princip. Man mäker inte att det är en diesel iallafall.
Verdi
Jag har lite erfarenhet av de olika 2-liters dieslarna faktiskt. :)

Min egen trimmade 320d på 221hk är såklart den bästa. Den går riktigt bra och vibrationerna är märkbara men inte störande. Den drar fint på alla växlar även på låga varv.

Har haft en 320d EDE på 163 hk hyrbil i 2 veckor i höstas. Den var tyvärr riktigt rå. Vibrationerna i koppling/växelspak var betydligt värre än på min egen bil. Vet inte vad det beror på, den var nyare och kanske inte riktigt inkörd. Eller också är EDE-versionen lite råare.

Hyrde en 316d på rivieran och den räckte ganska bra också. Klart att det tar längre tid att komma upp i fart men kör man mest i stan och på motorväg så är det faktiskt inget problem. Men jag skulle nog satsa på minst en 318d ändå. De där extra hästarna gör faktiskt ganska mycket.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.