|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Det är för högt. Kikade precis i testet av Alpina B5 F10 i Tyska Auto Motor und Sport. Den drog 14,5l/100km (då ska man komma ihåg att deras siffror brukar ligga åt det högre slaget eller läs Stockholmsförbrukning 540i/6 E34 drog 12,8l/100km) 535i GT X-drive drog 13,3l/100km. Det lägsta de fick Alpinan att dra var 8,4l/100km och som mest 17,9l/100km. Mvh Stephan |
|
|
på landsväg ligger 545an på runt 0.72, då höll jag 120-130. Det är nice! |
|
|
Med tanke på att jag precis ägt en MB S500 V8 388hk 1,05L mil och en MB GL500 Brabus B8 V8 420hk 2,6 ton SUV 1,3-1,4L mil så trodde jag att BMW som skryter med sitt Efficient Dynamics kunde prestera lite bättre!! MB V8órna hade i alla fall 100L tankar :-) Nu är jag nöjd med all respons jag fått på detta ämne, tack alla! Nu skiter jag i förbrukningen och satsar på att trimma den lilla V8án istället ;-) |
|
|
Hmmm, min andrabil (Land Rover Discovery II med BMW moddad motor, V8 4.0l 185hk) drar ca 2.1l / milen nu på vintern, min gamla 540iA drog ca 1,6 blandad körning på vintern. Med tanke på kall vinter, effekt samt <1000 mil och x drive är väll inte siffrorna så våldsamma för din 550 f10? Mvh Kalle |
|
| Min lilla 530 drar ju 1.1 -1.2 så inte något omöjligt med din förbrukning. | |
|
Mannion10: 0.72 i snitt är vansinnigt låg förbrukning i 120-130 km/h för en 333 hk 4,4 liters V8a, imponerande. Bra för framtiden att veta att N62B44 motorn går snålt i marschfart. ;-) |
|
|
Jag nollade min i 90km/h på vinterväg när det rullat ca 300mil och körde så i ca 3mil och fick förbrukning 1,12.. 0,84 som Alpinan vore ju nice i jämn fart 90 tycker jag på en "super modern" bil... Ska aldrig mer bry mig om BMW´s officiella siffror... dom är ju ändå åt skogen.. Har ägt 12st BMW och dom blir bara törstigare ;-) |
|
| 0,72 för en 545 är imponerande! Men det är ju lite dessa erfarenheter jag har från tidigare BMW jag ägt, tex E34 540iA -94 med 4pers i till Elmia för mååånga år sedan och 0,95 på den ca 40mils resan och det gick ju inte i nittio precis ;-) | |
|
Du får väl kolla upp det. BMW bör kunna hjälpa dig få fram siffror på vad den egentligen ska dra i marschfart 90 km/h eller 100km/h (BMW har siffror på allt). Samt gratis utföra lite andra "hälso kontroller" på motorn. Köper du en premium bil av den här digniteten så bör du få premium service också! Du har en stor, tung bil med en 407 hk biturbo V8a men jag kan nog tycka att den borde gå snålare i 90km/h än 1,12. Risken är väl kanske att en del av den höjda förbrukningen har att göra med fyrhjulsdriften? |
|
|
Premiumservice! Det var fint :-) när fick man det sist..?? (jo säljarna är kanon!!) Har tid om ett par veckor för montering av H&R sänknings sats samt kolfiber backspeglar :-) har berättat om förbrukningen och dom har lovat "kolla" detta! Har räknat med att awd drar ca 1dl mer än rwd |
|
| Turbo kanske inte är BMW´s grej..?? | |
|
Nåja, om jag skulle hålla 90 km/h på landsväg så skulle mina dubbelturbosar i 335:an säkert inte vilja ha mer än knappa 0,7. I snitt drar den 0,9 och då är det förvisso nästan bara landsväg men ingen frökenkörning vill jag lova! Mvh Arese |
|
|
Precis Mats-epost, helt otroligt, synd bara att jag för det mesta kör inne i stan då drar förbrukningen iväg. Men på landsväg drar den minimalt. Fantastiskt:P |
|
|
Jag har ultrasnålkört min 545 på 90-väg en enda gång, dvs en tank. Fick den att gå på 0,89 vilket jag tycker var en otrolig siffra. De gånger jag kör E4 Malmö - Sthlm i 120-150 brukar den snitta runt 1,2. De siffrorna du nämner, Mannion10, låter som rena fantasierna. Hur fick du fram dem? En kilometers nerförsbacke, medvind, segel och eldriven fläkt? Hade jag inte vetat bättre om forumets medlemmar hade jag nästan trott att du myttade. |
|
|
Min 545 ligger normalt på 1.2, men på landsväg ca 0.85 utan att tänka speciellt på hur man kör. Har då manuell låda... Vill man spara bränsle så är väl bästa tipset att låta bli att bromsa, då man bromsar blir all energi värme. ;-) Jag är väldigt nöjd att man kan köra V8 och komma under litern om man vill. Spara bränsle var inte riktigt prio 1 när man köpte denna bilen. /chni |
|
|
vad menar du? Jag körde runt 15 mil, och då höll jag för det mesta runt 120-130 km/h. Då hade jag bensinförbrukning i snitt på 0.72. Körde mycket med farthållaren och körde inte om så många. allså jämn gas. Nollade förbrukningen innan jag började min resa. Ska bara påpeka att dena resa jag gjorde, så försökte jag få så låg bensinförbrukning som bara möjligt. Så jag körde lungt. Jag sitter ju inte och ljuger det tjänar man ju inget på. blir bara förvånad att din drar så mycket mera än min?? Du kanske är lite mera tyngre i foten än mig på motorväg. |
|
|
Mannion Har du mätt förbrukningen eller bara kollat på färddatorn? Kollat om färddatorn stämmer? Min visar 0,3-0,4l/mil för lite! |
|
|
Att färddatorn inte stämmer till 100% är väl mer regel än undantag men MM:s felmarginal måste ju vara rekordhög. På din 330d måste det väl betyda 50% felvisning? __________ Mvh Grelle |
|
|
Hej! Skrev fel 0,03-0,04l/mil ska det vara! |
|
|
hm,, nej har inte mätt själv, utan bara kollat på färddatorn. Nästa gång jag tankar så ska jag mäta själv, så får vi se om jag får samma |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.