AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.038

Stor skillnad, likadan bil men andra däck..

tj
432
tjoa
320d Touring -14
Lämnade in min 320d tour som har 16" dubbfria Hakka R. Har inte märkt mkt av vinterväglaget med denna kombination. Bra grepp.
Fick låna en likadan bil av BMW medan min är på verkstad, denna hade 17" med dubbfria runflat, ej kollat märke på däcket. Värdelöst väg grepp, man blir ju nervös av att köra med dessa.
Att det kan vara sån skillnad, blev förvånad..
Glitch hit å glitch dit.. :)
Det är väldigt stor skillnad mellan olika däck. Gissar på att det satt mellaneuropeiska dubbfria däck på bilen du fick låna. Dessa har sämre vintergrepp än de nordiska dubbfria däcken som du har på din bil.
Trots det väljer väldigt många att snåla och köpa billiga usla vinterdäck.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag har Nokian WR (ej RF) som är kontinentala dubbfria, på e90:an. Grymt mycket sämre vinteregenskaper än Hakka R trots att det är samma tillverkare. På torr och blöt asfalt är de däremot bra.

**BMW-ägare i 31 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Visa användare
161
tuvham
325i Cab -89
528i -11
MB 508 husbil -74
Kan bara hålla med. Det är otrolig skillnad mellan bra och dåliga däck och det märks extra väl när det är halt ute. Jag bytte precis till Michelin utan dubb och vi hade Nokian WR som var ca 4 år gamla innan. Skillnaden är enorm, en helt annan bil.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
tycker de flesta däck har relativt bra grepp första vintern om de är helt nya.
andra året ELLER när de börjar bli LITE slitna märker man stora skillnader i väggreppet.

dock har jag inte jämfört på hal is, bara plogade vintervägar.

BMW ownz
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.