AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
13.962

bytt luftmassemätare 3 gg nu, vad är felet?

Sida 1 av 2
no
144
nordicgym
Bmw 323 cab års 00
Hej har en bmw 323 cab E46 års 00.
Har bytt luftmassemätare på den 3 gånger nu. och sista gången nu så köpte jag en ny för 3600 kr. Får upp fel värde. Har bytt luftmassemätarna 3 gg inom en period på 3 månader, De två första var beg.Men men den nya så får jag samma fel bilen drar mycket soppa och drar inte riktigt vid gaspådrag. finns det något annat som kan göra att jag får dessa felkoder? har ett öppet luftfilter i om det kan påverka?

Andreas

Bmw 530d touring-99
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Öppet filter kan ställa till det har jag hört, men 3 ggr verkar extremt mycket. Kör med öppet filter på min 323 Ci, och fått byta lmm en gång, men bilen har gått 38000 mil, så det är kanske inte så konstigt.

BMW CS #5206
Hur mår dina lambdasonder? Kan ge liknande felkoder som lmm...
no
144
nordicgym
Bmw 323 cab års 00
hur vet jag att mina lamdasonder är dåliga om jag inte får några felkoder på just dem, får ju bara på lmm. När jag raderat felkoderna så kommer de tillbaka efter ett tag igen, och när jag får upp dem så tycker jag bilen blir mer seg, orkeslös och drar mer bensin på färddatorn. någon som har några tips eller haft samma problem som mig? är ganska less på det här nu.

Ekin
jag skulle slänga bort det där öppna filtret till att börja med, dom skapar bara problem! Åk och ta ett avgastest, ser dom inte lamdavärden då också?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Man ska ju impregnera/olja in ett öppet luftfilter, och det är impregneringen/oljan som lägger en hinna på LMM så att den inte funkar/går sönder.

Länk

Prova att köpa CRC Air Sensor Cleaner: Länk

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Skippa filtret=Nemas problemas. Dessutom är det en helt onödig installation kan tom ge sämre effekt.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Sh
76
Shankey
BMW 325I E36 -92
BMW 325I E36 -91
nordicgym:

Har haft precis samma fel på min bil.
Jag köpte en universal lambdasond för ca 400 kr och bilen gick som guld.

Innan du köper en lambdasond så kan du höra om din är paj.

Hissa upp bilen, skruva bort lambdasonden och skaka den nära örat. Har keramiken gått sönder låter det som en trasig glödlampa, dvs det låter som att något är löst inuti.
Låter det så är lambdasonden trasig.

Dock kan det vara riktigt jävligt att få bort lambdasonden om man inte har rätt verktyg.

Lycka till.

- Får jag inte köra/åka Bmw så rider jag hellre på en åsna.
no
144
nordicgym
Bmw 323 cab års 00
Har bytt luftfilter nu plus att jag köpt nya insugsbälgar. Den vandrar fortfarande på tomgången på men inte riktigt lika mycket. Om jag skulle byta lamdasonder är det två stycken det sitter på min 323 E46 170 hk eller är det bara en? Har ju inga felkoder på lamsonden. Känns även som bilen under körning kan bli orkeslös. Men det kommer bara några då och då.
Sh
76
Shankey
BMW 325I E36 -92
BMW 325I E36 -91
När jag hade samma symptom vandrade även min tomgång. Inga felkoder/mätningar på lambdasonden. Ändå satt problemet där.

Min bil tappade också effekt med jämna mellanrum. Efter jag böt lambdasonden så har bilen aldrig vandrat på tomgången samt att jag fick mer kraft o motorn.

Jag tycker du ska kontrollera om den är trasig. Är den inte det är det bara att skruva tillbaka den. Om du har 2 st har jag ingen aning om. Det kan säkert någon annan svara på :)

Ekin
man ska inte lita fullt på felkoder. tycker det är väldigt sällan man lyckas få fram det egentliga felet med felkoder, speciellt me äldre bilar. På min fick jag felkod på att lamdan var sönder men felet var insugspackningar.
no
144
nordicgym
Bmw 323 cab års 00
Har varit hos en kille som är duktig på bmw och kopplat på datorn. Inga fel på lamdasonderna. de jobbar som de ska. Men vevaxelgivaren kan vara boven i dramat enligt han och det är inte alltid man får felkoder på den.
Så jag beställde en sån idag för att byta den i morgon. några andra tips?

323 cab E46
Sh
76
Shankey
BMW 325I E36 -92
BMW 325I E36 -91
Du skrev "Känns även som bilen under körning kan bli orkeslös."..

Min bil tappat effekt med mellanrum. Ibland klar och vaken men ibland kände man att den var trött..

Om det är så med din bil så kan bilen ha mått bra när ni kollade lambdan.. Men problemet kan fortfarande sitta där..

Men börja med vevaxelgivaren och håll tummarna nu!

Annars kan du kolla min tråd som löste mitt problem, Länk

no
144
nordicgym
Bmw 323 cab års 00
Jag prövar byta vevxelgivare först. Blir det inte bättre så byter jag kamaxelgivare. Har det inte hänt något då så får jag byta båda lamdasonderna fram.. Är grymt tacksam för alla svar:-)
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Hur går bilen om du kopplar bort kontakten till luftmassemätaren. Min bil gick bättre utan, när den var sönder.

BMW CS #5206
no
144
nordicgym
Bmw 323 cab års 00
Har bytt vevaxelgivare nu. men har knappt hunnit provkört bilen ännu, men den lilla biten jag körde så svajarde inte tomgången. Men den känns fortfarande slö emellanåt. kommer och går under körningen. Som tex när man lägger i en växel och drar på. växlar upp på nästa växel så svarar den dåligt på gasen, känns som den bara drar bensin, Kan kamaxelgivarna spöka utan att man får felkoder? funderar på att byta dem innan jag ger mig på lamdasonderna då de är så dyra.

323 cab E46
Sh
76
Shankey
BMW 325I E36 -92
BMW 325I E36 -91
Skruva av lambdasonderna och se om dom är trasiga.. du behöver inte byta dom bara för att du skruvar av dom ^^

no
144
nordicgym
Bmw 323 cab års 00
Nu har jag bytt vevaxelgivaren båda kamaxelgivarna, ny lmm ny insugsbälg, satt dit ett orginalfilter, ny vevhusventilation, ny insugsgivare, ny tempgivare. Men den vandrar fortfarande i tomgången. Kan verkligen lamdasonderna ha något med det att göra? Nu känns bilen bra maskinelt tvekar inte vid gaspådrag och är stark i motorn. Men får fortfarande lätt kärringstopp, då så fort jag trycker ner kopplingen och hamnar i dragläget så dimper varvräknaren ner under 500 varv och bilen känns som den ska dö.Nu har jag gjort allt som man kan göra förutom lamdasonderna och vanosbyte.

Hjälp

323 cab E46
Hade problem med kamaxelgivarna när min tomgång vandra, enbart tomgången. Det räckte inte med att bara byta givarna utan den var tvungna att kalibreras. Lägena hade ställt om sig då det kuggat över.
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Låter som om du ska studera den här Länk. Deras symptombeskrivning stämmer ganska bra med din.

//Göran
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Andras erfarenheter. Länk Har inte gjort detta på min bil men funderar på det - 28000 mil, kanske är dags...

//Göran
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.