AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
565

Lite frågor angående 323ia -86

Se
19
Semban
323ia-86
Nu har jag efter några år med Saab äntligen skaffat mig en gammal bmw igen:)
Den här gången blev det en 323ia -86, den går kanonfint och tyst i motorn, bilen är dessutom 99% rostfri.
När jag körde hem bilen dom 10 milen efter köpet så började motoröl lampan lysa när jag var halvvägs hem. Stannade och kollade oljan och nivån låg då mellan max och min på stickan. Fortsatte hem och köpte olja och hällde i så det låg på maxstrecket på stickan. Har inte hunnit köra mer med bilen efter det för att se om lampan slocknar, men indikerar den lampan oljetryck eller oljemängd?
Oljetryckslampan på instrumentpanelen har inte lyst, men den lyser inte heller när jag endast har tändningen på innan jag startar bilen.. Kan lampan vara trasig? Undrar även om det är någon här som har genomfört växellådsbyte från automat till manuell på dessa bilar ?
Mvh David

bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Motoröl indikerar låg oljenivå med hjälp av en givare i oljetråget. Om den tänds med nivån inom godkänt område så kan nog den gamla givaren vara trasig.

Alla kontrollampor i instrumenten skall lysa när du slår på tändningen utan att starta motorn. Lyser den inte så byt den snarast, du har ingen aning om den egentligen lyser hela tiden.

En kompis till mig hade diverse P-biljetter och annat liggande längst ner framför instrumentpanelen, bara mätarna syntes. När jag tog bort alla papper för att se om lampan till handbromsen funkade så upptäckte jag att oljetryckslampan blinkade väldigt ofta under körning. En rejäl skvätt olja botade det problemet innan....

//Göran
Se
19
Semban
323ia-86
okej. Vad brukar vara trasigt när lampan inte fungerar? Själva lampan i mätarhuset eller någon givare? Mvh david

Zw
110
Zwamp
E30 325 iX -88
eftersom att inte lampan lyser när du slår på tändningen så bör det vara lampan i det här fallet inte givaren.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.