|
|
|
|---|---|
|
har kollat upp bilen med inpa för att se om jag såg något konstigt iom att mina avgasvärden inte dög åt sbp , det finns en flik som heter sm-messure och smoothness en tabell med alla cylindrarna i staplar men vad ser man igenteligen bild 1 alla mina cylindrar på ena sidan motorn ligger MYCKET högre än den andra vad säger detta och vilken sida är bra? det här med lambda adaption skulle jag vilja reda ut.bild 2 jag har en 540 m62 bild1 Länk bild 2 Länk | |
|
Lambda additiv är bränslejustering baserat på lamndavärde (över tid) gäller endast delgasmapp (ej tomgång, ej fullgas). - systemet försöker aptera för att nå Lamda 1, aptering sker med hjälp av luftmassemätare samt lamdorna före kat. upp till max 20% bränsle kan läggas till/dras bort. (10% åt varje håll från grundmappen) smothness är en värdering av kvaliteten på förbränningen (ett dåligt tändstift eller kass kompression kommer synas här). motorn behöver stå på tomgång ca 3-5 minuter innan du har nån nytta av dessa värden - och det är bara på tomgång dom skall läsas och tolkas .... dock kan kan man med fördel tolka och jämföra värdena med kall vs. varm motor. |
|
| fel av mig upp till - 20% åt varje håll från grundmappen .... | |
|
bilderna är tagna efter ca 10min på tomgång det som slår mig är att det är en sida som skiljer sig och dom är jämna på var sin sida mina avgasvärden var 0,6 CO och 209 HC klurar på om EN lambda är kass och därför fetar på med dåliga värden som följd fast kollar man på lambda bilden så verkar bägge lambdorna sänka bränslet kanske har för högt soppatryck eller kanske en läcka fast jag inte har hittat nån med startgas ang smoothness vad är "bra" vilken cylinder går bäst om man säger så den med högt eller lågt värde |
|
|
Random fluctuations of the individual cylinders can only be detected by close observation of the value. The values over all cylinders are zero in the engine with theoretically uniform combustion. An increase in the smooth-running values may be caused by various factors (e.g. misfiring, secondary air, mixture deviations, faults in fuel supply, low compression). For this reason, exact intervention limits cannot be specified. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Har en annan motorstyrning med så här ser min 540 ut. Länk Addaptionsvärden var så där höga när min gula motorlampa var tänd och bilen gick på fasta värden. Pga en defekt kamaxelgivare så tändes lampan efter ett antal reggade fel, de styr ju insprutningstiderna. Länk Så det blev även felkod på Adaptionsvärden. Länk Efter radering av felkoder så gick det åter till normal värden. Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.