AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
13.468

Byta bromsbelägg på E90

Hejsan!

Min Bmw 330 07:a varnar för att bromsbeläggen måste bytas. Är det svårt att göra själv?

Har gjort de på några av mina förra bilar, så är väl inte helt bortkommen :)

Försvinner varning samtidigt som man byter?
Visa användare
20
Beemil
E60 530i LCI -07
Har du gjort det innan så ska det inte vara några problem :)
Du får med en ny slitagegivare med dina nya bromsbelägg, (kan hända att du måste fråga om det ibland)
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
De e skitenkelt och tar inte mer än 5 min per sida efter att du lyft upp bilen. Du två täcklock, en på övre och en på undre sida av oket. Du lossar två insex skruvar (en uppe en nere) som är av udda storlek 7. plocka ut skiten och byt :)
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Var inte så längesen det var uppe
Länk

Men som tidigare inlägg säger så är det inga problem, ta bara den tid du behöver och stressa inte så går det bra...
Da
7
Darius1
325i touring -06
Jag bytte själv belägg bak på min 325 -06 i helgen. Köpte beläggen på mekonomen för 739kr. Givaren kan köpas separat för 260kr. Jag använde den gamla. Bara att dra ur försiktigt, sprickkänslig plast. Har du kört länge med felkoden bör du nog byta givare. Den slits ner i takt med beläggen. I mitt fall släcktes inte felkoden efter bytet. Jag var tvungen att ta mej till en Reset-meny & där få ny körsträcka fram till nästa byte. 60000km tror jag det står. Det som stör mej är att dom gamla beläggen hade ca 6mm slityta kvar när givaren larma?? Dom nya har ca 12mm. Bilen har gått 4900mil. Med andra ord så borde jag kunna kört iaf ca9000mil innan beläggbyte? Hur tänkte BMW där? Nu har jag dragit ur givarn till frambeläggen & kollar själv slitaget vid varje tvätt som jag alltid gjort!
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Välkommen till forumet!

Slitna bromsar efter 4900 mil! Kör du den som taxi?

Vår E60:an rullade 13.000 mil innan jag byttte pga rostiga skivor. Enl i-driven skulle den gå 3000 mil till då. Att skivorna rostade tyder kanske på att jag bromsar för lite:)

E90:an har rullat 10.000 mil utan byte av belägg!

**BMW-ägare i 31 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är som sagt inte svårt att byta själv, tag god tid på dig bara - gärna en ledig söndag eller liknande om det är första gången.

Här är en komplett guide, dock för en E34 535i men bromsarna har samma design även på E90 så du kommer att känna igen alla delar
Länk
Da
7
Darius1
325i touring -06
Kör mest stadstrafik ja...men som jag skrev så var ju beläggen långt ifrån slut? Känns snarare som att givarn hoppat ur sitt läge & kommit för nära i förtid...
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Jag tror att färddatorn säger till om byte efter en viss tid, oavsett hur mycket som finns kvar av beläggen.
Da
7
Darius1
325i touring -06
Det där med färddatorn stämmer nog delvis för enligt vad som stod så var även frambeläggen slut & den sensorn var inte påverkad än...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.