AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.959

Funderingar på att skaffa en 130i 2006

sc
179
scheller
BMW x1 xdrive 23d -10
BMW 330i Touring E91 - 06, Såld
BMW Z3 2.8 Coupe -99, Såld
Tjenare.

Har letat en del här nu och sökt lite allmänt men inte hittat något direkt som helt svarar på mina funderingar.

Funderar på att byta ut Z3:an och min vinter C2:a mot EN bil som jag kan köra jämt istället. Fransosen kommer jag att göra mig av med fortast möjligt oavsett... Sista franska bil jag kommer att äga någonsin. Men för att gå vidare :)
BMW 130 kommer upp i huvudet och känns som ett bra alternativ... Funderar väl även kanske lite på 325/330 Både E90 och E46, men känns som att steget från Z3 Coupe till 130 känns mer naturligt :)

Det jag nu undrar över är tips kring ägande och allmänna åsikter om bilen/bilarna. Hur är 130 som "daily Driver". Årsmodellen jag funderar på är väl den första antar jag, 2006, har den några barnsjukdommar eller liknande som man skall se upp med eller kolla extra på vid köp. Allämnt åsikter om bilen i sig är också intressant, vad tycker ni som äger en?

Finns inte massor ute just nu men tanken är att lägga mellan 150-200k på en bil, så 130 ligger ju i det övre skiktet där. Ingen här inne som skall sälja sin eller funderar på det så småningom?
Mitt enda problem just nu är väl om jag verkligen vill skiljas från Coupen...

Tacksam för alla tankar kring detta.
/andreas.
Om du funderar på 130i köp en 2007 med facelift, jag tro inte det har varit så stora problem med dessa bilar är inne på min andra 130i inga problem. Jag tycker det är en underbar bil att köra som en liten gokart,prova en och bilda dig en egen uppfattning om bilen.
Tror det går lika bra med pre facelift. Inga speciella barnsjukdomar vad jag har hört talas om. Hade en 130 im -06 som körde 3000-4000 mil utan bekymmer. Saknar den bilen fortfarande, 130n är en kanonbil, bra komprimiss mellan sport och komfort.
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Hej Scheller.

Funderar faktiskt o sälja bilen, pga ändrade arbetsförhållanden.

Kanske blir så att jag får pendla mellan Jkpg-Gbg varje dag.

Bilen är en 06 som gått 6900 mil med M-pkt.

Bilen är helt fantastikt o köra, ljuvlig motor 265hk.

Visa användare
427
Marcus555
X5 xDrive 40d M-sport -14
Audi A3 SB 1,8 TFSI -18
Jkpg-Gbg varje dag låter INTE som ngn höjdare, även med rolig bil...

Men visst får man en faceliftad 130 med m-paket för under 200k ?
Man får inte en facelift (dvs. 07-) 130i med M-paket för under 200´. Tror inte man hittar en under 240´ heller såvida den inte gått ganska långt. Dessutom växer dem inte på träd...
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Håller med WGN
Tro jag sett en 130i facelift, alla andra är före...
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Denna ser riktigt schysst ut! Länk

// Erik
sc
179
scheller
BMW x1 xdrive 23d -10
BMW 330i Touring E91 - 06, Såld
BMW Z3 2.8 Coupe -99, Såld
Tack för alla svar.
Jag tror inte heller att man får en faceliftad bil med M-paket för under 200k. Dock så finns det just nu en utan M-paket till salu för strax under eller precis 200k.

Amet, vad är det för färg på din bil och annars almänn utrustning? Vad har du tänkt dig för pris på bilen? Du kan väl kanske skicka mig någon bild eller 2 och lite info via PM.

Den som Heinz länkar till har jag kikat på och den tycker jag också ser riktigt fin ut, någon som vet något mer om den bilen?

Ni som ägt eller äger en 130, är det något annat som ni vill dela med er kring ägandet?
Hur är 1-serien generellt som bil?

Om jag nu får vara lite jobbig och fråga kring E46 och E90 också?
Har inte så mycket erfarenheter av BMW förutom min Z3:a...

Som sagt väldigt tacksam för tankar och synpunkter.
/andreas.
Visa användare
427
Marcus555
X5 xDrive 40d M-sport -14
Audi A3 SB 1,8 TFSI -18
Jag tycker att min 120d är väldigt rolig att köra. Go-cart-känslan som det brukar talas om är absolut där - drivningen längst bak i bilen. Tycker att den påminner mycket om E90/E91 som jag kört också.

Jämför jag med min mors E46 320i så känns 1-serien och E90/E91 mycket modernare i framför allt körkänslan ratt/växelspak och även inredningsmässigt...
Enda bilen jag vet att jag kommer sakna och då har jag ägt måånga fina bilar; BMW 130i!

Bara köpa och njuta!

Ljuvlig motor!!
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Håller snart med dig....

Schiller du har powerpost
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.