AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
5.962

Någon som känner den här ?

Sida 2 av 3
Verdi
Argumentet att man inte kan sätta ut namn (åtminstone förnamn) och ett korrekt telefonnummer (icke oreggat kontantkort) för att man är rädd för tjuvar håller inte om man inte sitter på en extrem pärla.
stooges: Jag har ingen specifik siffra men jag tror vi har listat de flesta anledningarna ovan:

- Svarthandlare eller bilförmedlare som av någon anledning vill hålla verksamheten i dunkel.
- Försäljare som är rädda för att någon skall stjäla deras ögonsten.
- Personer med namn som tror det är lättare att sälja bil med alias "bmw".

Jag sorterar alltid ut bilar där ägaren inte vågar skriva ut sitt namn, jag vill kunna göra en bakgrundskoll på bilen INNAN jag ens överväger att köpa. Samtidigt har jag förståelser för de som väljer anonymitet pga stöldrisk, men detta gäller främst entusiastbilar eller bilar som ägs av entusiaster. Dessa annonser brukar i sin tur vara relativt enkla att gallra fram.
Men om man nu har gjort sig besväret att dölja regnummer, byta namn till BMW osv, när ska man ge ut regnummret till spekulanter? Den som ringer/mailar kan ju lika gärna vara tjuven som fixar den infon han behöver...
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
När jag skulle sälja min Audi S4 så försvann backspeglarna 2 dar efter blocket annonsen kom ut. Så efter allt strul det innebar blev det en bilförmedling som fick ta hand om det hela. Förlorade nog lite stålar på det men det var rätt värt att slippa allt det innebär av privatförsäljning.
Så jag har full förståelse för dom som inte vill lägga upp namn och reg nummer direkt.
Självklart är det oundvikligt att förr eller senare lämna ut detaljer om objektet, men efter kontakt är det förhoppningsvis lättare för både köpare och säljare att känna sig lite säkrare på huruvida det är seriöst eller inte.
Carfax visar den grundläggande faktan på annonssidan. Sedan om någon vill leka bildetektiv innan man ens har skickat iväg ett mail så visst, jag saknar inte det klientelet när jag säljer bil. Och varför visa telefonnummer i annonsen? Det ringer ju bara en massa tjötpellar vid obekväma tider och bildetektiver som inte ens presenterar sig och håller korsförhör med en. Nä, startar numer alltid min säljprocess med mailkonversation, fungerar hur smidigt som helst.
Niklas116: En riktlinje som man brukar tidigt få lära sig i försäljning- eller förhandlingsteknik är att spekulanter som ställer många detaljerade frågor är i nästan samtliga fall också mycket angelägna om att göra affär. Detta är kanske något som låter konstigt men tänk själv, ofta är ett bilköp en stor investering.
Är de måttligt intresserade brukar de vanligtvis bara vara ute efter pris eller tidigt komma till "...jag får be att återkomma". Med din strategi löper du alltså stor risk att bli av med många seriösa spekulanter. Visst, sitter du på hönan som värper guldägg kan man kosta på sig det men det är inte alltid man är i den sitsen som säljare.

Det skrivs väldigt mycket om hopplösa spekulanter på bilar som gör försäljningen jobbig men det räcker med att läsa på detta forum så ser man att det finns en hel del hopplösa försäljare också, vilka sedan återkommer och gnäller över hur svårsålt det är.

Visst finns det jobbiga typer som ringer mitt i natten och tjötar men ett ganska effektivt vapen är off-knappen på mobilen, testa den nästa gång den är grymt effektiv ;-)
Förhandlingsteknik när det gäller bilaffärer, den var bra. Har du inget bra tips hur man eliminerar risken för att stöta på tjötpellar och bildetektiver. Är du även en sån som brukar tala om för säljaren vad bilen egentligen borde kosta? :)
Niklas: Grunden till att göra en bra affär, oavsett om det gäller bilar eller något annat, är att ha koll på vad du köper för något. Detta minimerar riskerna att bli lurad och som kund ger det en känsla av att man får valuta för pengarna.

Vänd på situationen, brukar du själv köpa första bästa bil som dyker upp vid sökning på Blocket?

Eftersom du verkar tycka det är jobbigt att sälja bil privat rekomenderar jag dig att byta in bilen hos en handlare. Det lär garanterat eliminera alla tjötpellar.

Over and out :-)
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Jag har hittills inte haft några problem med att sälja mina bilar genom att endast skriva mitt förnamn och samtidigt dölja reg.nr. Är en människa verkligen intresserad av bilen så ringer de upp, det är först då man kan bilda uppfattning om säljaren.

Som några redan nämnt, man vill inte ha ligister och tjuvar på besök genom att visa reg.skylten för hela världen.
Verdi
Grodan,
Täcker du regskylten ute i trafiken också? Om inte, undviker du vissa stadsdelar där du tror att "tjuvarna" bor, eller hur går det till? :=)
Ni som döljer regnumret, när lämnar ni ut det? Är fortfarande nyfiken på det... Lämnar ni ut det vid första telefon/mailkontakt så vet ni ju ändå inte vem som får det. Eller väntar ni längre än så?
Kristoffer: Tack för ditt ambitiösa svar. Hedrande att få konversera med en sådan beläst herre. Vart har du studerat? Vilken förhandlingsteknik ska jag plocka fram när spekulanten frågar om "bästa pris" i andra frågan?
Verdi
Jag sorterar också bort annonser där de vill vara lite hemliga. Första tanken är att de försöker mörka att det är en import... Eller att det är nåt annat som inte stämmer.

Visst, jag kan förlora något fynd på det sättet, men den som förlorar på sitt agerande är den som satt ut annonsen. Han förlorar ju bevisligen flera tänkbara köpare genom sin "skumma" annons.

Även om bilen skulle vara helt ok så vill jag inte sponsra bilskojare och halvkriminella.
Det är väl bara säga vilken din smärtgräns är (som du givetvis gjort upp med dig själv). Vill denne inte acceptera är det bara att lägga på. Tyvärr är sådant trams något man får acceptera vid privatförsäljning. Alternativet är som jag sagt att byta in bilen och slippa besväret...dock brukar det resultera i ett pris på din bil som inte är så långt från vad skambudarna begär...

Vart en sådan beläst herre studerat?
Svar: Söderut! ;-)
Visa användare
105
nbtarzan
X3 2,0da - 08
Toyota Starlet Rallybil
Hej.
Jag har annons ute och det har mailats endel och några har ringt.
Hur tänker de när de ringer och säger 30000kr och det är kontanta pengar..hm tror de att jag skulle ta en avbetalning och idka bank till någon.
He he.....

Min annons
Länk

Så då var det lite reklam också.

Häls Niclas
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Ni som vill ha reg.nr med på bilderna, hur gjorde ni när det inte fanns internet? Jag minns Tv 4 text, hade bilmarknad.
Folk har allt blivit bortskämda.

Det hör nog inte vanligheterna att en tjuv ringer säljaren och frågar om reg.nr, däremot är det vanligare att tjuven ser reg.nr i annonsen och sedan bär det av raka vägen till bilen.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Båda metoderna (reg/ej reg) har fördelar och nackdelar. Jag förstår dock bara inte de som döljer regnummer i annonsen för att sedan ge ut det per mail. Det tar 5 sekunder att registrera en @live.com adress och dessa är helt anonyma.

Själv annonserar jag med regnummer men bilen står i låst garage så jag är inte nämnvärt orolig. Sorterar själv bort alla som döljer regnummer eftersom jag känner att majoriteten av dessa döljer för att de vill dölja något i bilens historik - inte för att skydda sig mot stölder. Tittar man på bilar med dolda plåtar så är de nästan alltid importerade, säljs av personer med massor av bilar till salu, har dolda telenummer osv. Inget jag handlar av.

Detta är min uppfattning. Finns självklart de som har andra men vill man att jag ska komma med plånboken i högsta hugg då får man köra med öppna kort.

-------
//Lövet
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
andreas_lofgren:

Ibland är det inte bilen, finns folk som har värdesaker i sitt hus, båt etc och kanske ska på semester och då är det inte bara bilen som skulle vara i fara, även andra saker. :)
Verdi
Grodan,
Är du allvarlig? Tror du "tjuvarna" tittar på bilannonser för att se var de ska göra inbrott? Och återigen, hur skyddar du ditt regnummer ute i verkligheten? Är väl samma risk där väl...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Hur ska man veta att någon åker på semester bara föra att regnumret syns på nätet?

Överlag går det väldigt många vilda rykten om vad som händer med bilar på nätet. Vill ni veta hur tjuvarna gör på riktigt när de exempelvis vill ha 10 st angel eyes lampor till E39? De ringer helt enkelt transportstyrelsen och frågar vart de finns! Och detta svarar Transportstyrelsen lydigt på. Försök skydda er från den genom att dölja skylten...

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.