|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder så är det alltså dax för ett tredje fläktmotståndsbyte sedan September... Jag har "gamla" kliman som har fläktvred med fyra hastigheter. Det första jag bytte gick sönder efter två dagar!! Fick ett nytt (gratis, tack) på det lokala BMW stället, har kört väldigt lite med denna bil i höst och nu är det dax igen... Min fläkt funkar bra, låter inte illa/ansträngd. Drar den för mycket ström ändå? Eller är kvaliten så dålig på motstånden? Någon som varit med om nåt liknande? | |
|
Vad är det för bil? //Göran |
|
|
Ja, det är ju 3-serie forum och jag har en 325 -94, så det kanske är den... Jo det var lite slarvigt att inte skriva att det var den det gällde, men jag tror liknande problem kan hända andra bilar med (typ e34, eller nåt ungefär lika gammalt). Nån som har en ide´? mvh Mattias |
|
|
Nu har jag undersökt dom trasiga motstånden och det är inte effektmotstånden som går sönder, utan en "temperatursäkring" som sitter i serie med motstånden. Det är därför alla tre fläkthastigheter försvinner samtidigt. Varför sätter man en sån tempsäkring där? Fläkten har ju en egen vanlig säkring och drar mest ström på högsta hastigheten, där denna tempsäkring inte är aktiv... Nu är den i alla fall förbikopplad och läge 1-3 funkar igen, får se hur länge! mvh Mattias |
|
|
Jag tror att tempsäkringen sitter där för att förhindra bilbrand om fläktmotståndet blir utan kylande luftström av någon anledning, t ex löv som hamnar där och ger motstånden lä för luftströmmen. //Göran |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.