AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
24.621

116d beställd, Tips på vinterdäck mm?

Sida 1 av 3
li
12
lii
116d beställd..
Har beställt min första bmw. :)
116d 5 dörrar
Safirsvart metallic
Comfortpaket
Avantagepaket med klimatautomatik
servotronic
larm
sportstolar med tyg antracit
xenonljus
comfort access öppning
Professional radio
Hifi hötalarsystem
USB-anslutning
M-lädersportratt
V-eker 360 16"
Interiörlist svart högglans
fällbara huvudstöd bak
isofix

Leverans Jan/feb.. :)

Kan någon rekommendera vinterdäck..?

Finns någon specifik vinterfälg som tål salt mm, (orginal) är lite sugen annars på att välja samma som på till sommardäcken? V-eker 360 16"

Hur är det att köra med större fälg än 16" (under sommaren)?

Är blackline baklyktor snyggt eller fult? :)

Ur
184
Urma
118d -08
Blackline bakljus är nästan ett måste till en svart bil! Finns till bra pris på tyska ebay. Kör med 18" med "vanliga" däck. Tycker inte att dom känns stötigare än 16" med RFT- däck.
Måste säga att det var då en välutrustad 116d. :-)

Val av vinterdäck beror lite på om du vill ha dubb- eller friktionsdäck. Oavsett är däck av högsta kvalité ett måste på 1-serien för den ska komma fram i snön. Det är en härligt bil att köra under sommaren, men vintern är inte dess paradgrenen direkt.

Jag kan rekommendera Nokians vinterdäck, bland det bästa du kan få till bilen. Med tanke på var i Sverige du bor tror jag du gör bäst i att köpa dubbade Nokian Hakkapeliitta 7.

BMW erbjuder Hakkapelitta 7 tillsammans med antingen Länk eller Länk
Första fälgalternativet tycker jag är en bra vinterfälg då de är lätta att hålla rena.
li
12
lii
116d beställd..
Jo jag tänkte att svart bil med blackline kan bli snyggt.. :)

Dubb är nog ett måste här uppe.. Den första fälgen kan nog bli bra, den såg fin ut också.. Tack för tipsen. :)

RFT tar det bort mycket av körglädjen eller är det värt att ha det?

lii: Enligt BMW måste bilen vara utrustad med RFT-däck för att vägassistansen ska gälla (står i villkoren).
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Blir det en chippning till sommaren, så att den går som en 118d?;)

BMW CS #07491
li
12
lii
116d beställd..
Ok, det ante mig att det var något sådant krav.. Ja då är det ju värt att ha det, assistansen verkar ju rätt bra. :)

Erfarenheter av RFT?

Får väl se om jag behöver mer att åka med till sommaren. :)

Jag hade inte trimmat. Genom att trimma bilen avsäger du dig alla garantier på motor och drivlina.
li
12
lii
116d beställd..
Ja, då är det ju inte värt det..

Tycker inte du ska köpa till blackline, ser billigt ut. Dessutom har du lagt till xenon och får därmed led-bakljusen som är sjukt snygga.
li
12
lii
116d beställd..
Där har du en poäng, tack för rådet. Bra att kunna bolla sina ideer med några som har erfarenhet. :)

Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Nyfiken på varför du inte prutade med vinterhjul av säljaren då du beställde bilen?

Jag kör 18" på sommaren. Med M-chassi blir det lite stötigt men funkar. Har provat 17" och M-chassi och då är det inga problem alls. Så med standardchassi kan du köra både 17" och 18" utan problem.
li
12
lii
116d beställd..
Säljaren har lovat ett bra pris på vinterdäck och fälg, men ville att vi skulle ta det sen.. Han sa att allt fanns hemma. Naivt av mig kanske..
Den enda fälgen de har hemma är 229 med hakka 7.

Vad kostar en 116d med den utrustningen?
Hur mycket rabatt fick du?
li
12
lii
116d beställd..
Inte mycket mer rabatt än erbjudandet från fabrik. Och löfte om bra pris på vinterdäck.. :)

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Se till att köpa originalfälgar De tål salt mm bättre än många eftermarknadsfälgar.

**BMW-ägare i 31 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
li
12
lii
116d beställd..
Jo, hade faktiskt tänkt det.
Ev. den här stjärneker 140 16" som chris87 rekommenderade med hakkpelitta 7.

Däremot får du beställa den korta takantennen. Mycket snyggare än radiobilspinnen som sitter på från fabrik.
li
12
lii
116d beställd..
Kan tänka mig.. Ska kolla upp. :)

Var finns den kortare antennen att beställa? Försämrar den radiomottagningen? =)
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Den kortare antennen finns på bmw för ett par hundra. Har för mig att det fanns två längder att välja mellan och jag tog den kortaste, det försämrade mottagningen en del men var väll inte den bästa mottagningen från början heller.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.